Hej,

Mit første indlæg!
Købte hus for et par uger siden, indflytning i juli. En del der skal renoveres og vi vil starte med at rive to vægge omkring køkkenet for at få en åben planløsning.
Har bestilt tegninger fra bygningskontoret for at sikre, at væggene ikke er bærende men har rigtig svært ved at tolke billederne. Kommer sandsynligvis til at skulle ansætte en konstruktør (man vil jo ikke have, at taget skal falde ned over en, når man spiser middag) men er nysgerrig - Hvad siger I eksperter, tror I væggene er bærende? Den ene ser lidt tykkere ud på billedet?
Hvis den skulle være bærende, hvor stort et arbejde er det at lave en afstivning?
Rigtig taknemmelig for alle svar!!

• Plantegning af hus med køkken, hall og stue, med vægge markeret til mulig nedrivning for åben planløsning. Viser mulig bærende væg mellem køkken og stue.
  • Bygningsplan over køkken og hall med angivelse af vægge og rørføringer, herunder toilet og køkkenlayout.
tompax
N Nollkollmenglad sagde:
Hej,

Mit første indlæg!
Købte hus for et par uger siden, indflytning i juli. En del som skal renoveres, og vi vil starte med at rive to vægge rundt om køkkenet for at få en åben planløsning.
Har bestilt tegninger hjem fra bygningskontoret for at sikre, at væggene ikke er bærende, men har meget svært ved at tolke billederne. Kommer sandsynligvis til at hyre en ingeniør (man vil jo ikke have, at taget falder ned over en, når man spiser middag), men er nysgerrig - Hvad siger I eksperter, tror I, væggene er bærende? Den ene ser lidt tykkere ud på billedet?
Hvis den skulle være bærende, hvor stort arbejde er det så at lave en opbæring?
Meget taknemmelig for alle svar!!
Det der ser ud som lejligheder. Rækkehus af en slags eller?

I dette tilfælde er det ikke rigtig så let at vide, hvad der er hvad faktisk. Jeg gætter på, at tagfoden løber langs med alle stuer opad i billedet, samt modsat side nedad.
Normalt går bjælkelaget på tværs så at sige. Dvs. i samme retning som tagspærene sidder.

Hvis du har et åbent loft, kan du gå op og se, hvordan loftsbjælkelaget er placeret. Hvis det derimod er overetage med rum, kan man ikke se det på den måde.

Hvis du ikke har så stor erfaring i disse spørgsmål, bør du helt sikkert hyre en ingeniør. Det er umuligt for os at sige, hvilke vægge der er bærende og ikke alene med hjælp fra tegningerne, du vedhæftede.

Havde du vedhæftet tegninger på et almindeligt hus, kunne jeg med meget stor sikkerhed fortælle dig, hvad der er bærende og hvad der ikke er det, og du kunne begynde at opbære og rive, men ikke i dette tilfælde.

Hej!
Tak for dit svar, jeg værdsætter det virkelig.
Det er et gavl rækkehus, to plan + loft. Tror du, at en erfaren håndværker kan afgøre det ved at kigge og gå op på loftet, eller er det bedst at alligevel hyre en konstruktør.
Måske et virkelig dumt spørgsmål, men kan tegningen af loftet eller rækkehuslængen sige noget mere?

Mig igen!
Her er billederne, som jeg prøver at tyde. Er der nogen, der forstår og kan udlede, om der er nogen oplysninger at hente her angående væggene omkring køkkenet?

• Byggplan viser vægdiagrammer og mål for en køkkenkonstruktion, med detaljer om pæle og grundlæggelse.
  • Byggeplaner med sektionstegninger af et køkkenområde, viser væg-, bjælke- og gulvlayout, inklusive mål og noteringer for et mellemhus samt gavlhus.
  • Byggeplan med målinger og detaljerede tegninger af et hus, inklusive bjælkefordelinger og strukturelle specifikationer for køkkenvægge.
  • Blueprint med tekniske tegninger og målinger for vægkonstruktioner omkring et køkken.
  • Billede af komplekse arkitektoniske byggeplaner med vægmål og tegningsdetaljer omkring et køkkenområde.
  • Bygningstegning med detaljer om vægkonstruktion og isolering omkring køkkenområdet, inklusive spær og materialer som gipsplader og mineraluldsisolering.
  • Byggetegning med detaljerede oplysninger om murtykkelse og materialelag i et køkkenprojekt. Tekster om mineraluld, spånplader og armering.
  • Byggetegning af vægge omkring et køkken med detaljer om materialer og strukturer, herunder gips, træpaneler og betonelementer.
  • Byggetegning med mål og dimensioner af vægge og strukturer, muligvis relateret til et køkkenprojekt.
tompax
Bjælkelaget er en støbt hvælving, betonbjælkelag. Du har gode og detaljerede konstruktionsplaner.

Eftersom du bor i et rækkehus med 3 boliger, er det endnu vigtigere, at det bliver gjort rigtigt, så ingen andre bliver ramt af eventuelle fejl.

Mit råd er at kontakte en konstruktør, der kan komme ud, se på tegningerne og udpege, hvor og hvordan I skal omlægge. Han kan sandsynligvis angive mere præcist, hvad I skal bruge osv., så I vil kunne udføre arbejdet selv, hvis det ikke bliver for kompliceret.

Slå ikke nogle vægge ned på må og få uden at vide, hvad I gør, for så er I ansvarlige, hvis andre kommer til skade.

Væggen mellem køkken og stue er bærende, sandsynligvis ikke de øvrige vægge rundt om køkkenet. Den første væg bør være af armeret beton. Øvrige vægge bør være af træ eller letbeton. Hvornår er huset bygget?

@justusandersson Tak for dit svar! Det er bygget -79. Rækkehusene, som kommer ud til salg de senere år, har åben planløsning, men gætter på, at nogen form for afstivning er blevet lavet? Skal ringe en konstruktør på mandag og høre mig for, hvad der gælder. Vi har talt med en erfaren håndværker, som mente at vide, hvordan man går til værks, hvis væggen er bærende (nævnte intet behov for konstruktør), men det er måske alligevel nødvendigt med en konstruktør for at få nogen form for vurdering og instruktion til håndværkeren?

Med et betonbjælkelag er der ikke plads til afvekslinger. Bærende vægge kan ikke røres, og ikke-bærende kan fjernes. En tømrer kan hjælpe jer med at konstatere, hvilket materiale væggene er bygget af. Jeg tror ikke, der er behov for en konstruktør. Regelvægge af træ er aldrig bærende til et betonbjælkelag.

@justusandersson Mange af naboerne har revet begge væggene, men ladet den kraftigere del af væggen mod stuen blive, som den ene pil peger mod. Hvad tror du om at gøre sådan? Andre har revet hele den væg, men ladet den tynde væg mod gangen blive, men det er ikke aktuelt, selvom det ville gå...

• Køkken med træskabe og to pile, der peger mod en kraftigere væg mod stuen og en anden væg mod hallen.

Bedste svar

Den tykke del til højre kan være en eller anden form for skakt. Det bør fremgå, hvis man banker på den. Den er ikke med på konstruktionstegningen. Partiet, der findes under vinduet, kan man altid save væk. Ellers står jeg fast ved det, jeg skrev tidligere.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.