Skal bygge ny terrasse i mit fritidshus og har et tag, der er 1,5m over terrassen, som hænger sammen med hustaget. Nu er der fire stolper, der holder taget oppe, men overvejer om det ville være nok med en stolpe i midten, eller i bedste fald ingen stolpe overhovedet, kun dem i siderne? I alt er der 5,6m fra væg til væg, hvilket ville blive 2,8m mellem stolperne. Hvad tror I?
Jeg er ikke bygherre og min hustru siger, at jeg stormsikrer alt (godt nok sejler men alligevel). Jeg ville ikke have fjernet nogen stolpe. Muligvis ændret på, hvordan det ser ud, så det passer til den kommende terrasse. Jeg ville sandsynligvis også have understøttet taget, mens jeg ændrede en stolpe. Men jeg tvivler på, at huset falder sammen, hvis du fjerner noget.
Problemet er ikke stolperne, for en enkelt stolpe ville kunne klare vægten. Problemet er bjælken, som hviler på stolperne. Den er sandsynligvis dimensioneret til fire støttepunkter/stolper. Da du sandsynligvis har en samling på bjælken. Ydermere afhænger det også lidt af selve fastgørelsen i huset.
Der kræves derfor flere billeder og mere information for at kunne svare på dit spørgsmål.
Det er ikke så enkelt som at tagspæret går hele vejen ud? Dvs ingen samling overhovedet ved husvæggen? Da kan det næppe være nogen fare at fjerne stolperne. Men man kan jo mindske vægten yderst ved at fjerne bjælken. Lidt billeder havde nok gjort det lettere.