Hej! Vi overvejer at sætte en væg her mellem gangen og trappen. Lidt dumt spørgsmål, men kan den blå-markerede "stolpe" være bærende på nogen måde? Se billede.

Tak på forhånd!

• Trappeopgang med hvid gelænder, hvor en stolpe er markeret med en blå prik.
BirgitS
Det kan den være, f.eks. for at sikre, at bjælkedækket ovenover ikke begynder at give efter der.

BirgitS BirgitS sagde:
Det kan den være, f.eks. for at sikre, at bjælkelaget ovenover ikke begynder at give sig der.
Kan også espalieret have bærende funktion?

• Synes
Monkan74
  • Laddar…
Spontant ville jeg sige, at spaljé med tilhørende stolpe ikke har nogen bærende funktion.

• Synes
Tomture61 og 3 andre
  • Laddar…
BirgitS
Jeg er enig med etompau om selve spaljén.

J JohnHenry sagde:
Hej! Vi overvejer at sætte en væg op her mellem hallen og trappen. Lidt dumt spørgsmål, men kan den blå-markerede "stolpe" være bærende på nogen måde? Se billede.

Tak på forhånd!
nej!!

Nej den er ikke bærende.

BirgitS
Hvad er det, der gør, at alle er så sikre på, at stolpen ikke er nødvendig for at forhindre, at bjælkelaget ovenover begynder at svigte i nærheden af trappen?

Jeg kan ikke afgøre, om den er bærende på nogen måde, men spiller det nogen rolle? Hvis der skal en væg der, må den vel overtage opgaven som bærende eller ikke bærende. Så længe den står det samme sted, burde det vel fungere.

• Synes
7ender og 1 anden
  • Laddar…
BirgitS BirgitS sagde:
Hvad er det, der gør, at alle er så sikre på, at stolpen ikke er nødvendig for at forhindre, at bjælkelaget ovenover begynder at svigte i nærheden af trappen?
Derfor det er vanvittigt ulogisk, at nogen konstruktør ville anvende en drejet stolpe som en del af den bærende konstruktion.

• Elsker
Intet
  • Laddar…
I betragtning af hvor elendigt den stolpe passer ind, er det jo ikke umuligt, at nogen kreativ boligindretter har byttet den ud, som stod der fra begyndelsen.

Den søjle er kun for æstetisk udseende og har ingen funktion i forhold til at bære bjælkelaget.

• Synes
Intet
  • Laddar…
Tomture61
J jonaserik sagde:
Den stolpe er bare til æstetisk seende og er af ingen betydning for bæringen af bjælkelaget.
Eller hvordan, at påstå at drejede stolper med denne spinkle dimension kan være bærende 😄

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.