Vi renoverer underetagen og snart er det trappernes tur. Trappen har et gelænder og nederst en endepæl mellem loft og gulv. Vi ved ikke helt, hvad vi vil gøre endnu, men overvejer muligheden for at åbne op lidt.
Spørgsmålet, vi lander i da, er, har pælen nogen bærende eller støttende funktion?
Jeg tror det ikke, men vil gerne høre, hvad I mere kyndige tror? Grunden til, at jeg ikke tror det, er at gulvkonstruktionen som pælen hviler på, er betonplade -> cellplast -> spånplade. Der er ikke noget "fundament" som stytter under spånet, og cellplast kan vel næppe regnes som bærende?
Spørgsmålet, vi lander i da, er, har pælen nogen bærende eller støttende funktion?
Jeg tror det ikke, men vil gerne høre, hvad I mere kyndige tror? Grunden til, at jeg ikke tror det, er at gulvkonstruktionen som pælen hviler på, er betonplade -> cellplast -> spånplade. Der er ikke noget "fundament" som stytter under spånet, og cellplast kan vel næppe regnes som bærende?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Det kan den have, men i så fald kun i sin nedre del, fra vangstykkernes overkant til gulvet. Det er svært at afgøre fra et foto, det afhænger også af, hvordan vangstykkerne er fæstet i hinanden i hjørnet.
Den trappe ser præcis ud som den i det forrige hus, jeg boede i. Vi havde også det smallere støtteben, men det gik kun op til vangestykket, præcis som Justus påpegede. Vi fjernede alle "pinde", så trappen var åben udad, det blev betydeligt mere luftigt.
Har ingen problemer med at spare en halv pelare f.eks. hvis det er formålet med den.
Øvre og nedre vognstykkerne er skruet i pelaren fra hver sin side. De er også skruet sammen med hinanden.
I hjørnet er det svært at se, men det øvre ser ud til at hvile på det nedre på en eller anden måde.
Derudover er der 2-3 skruer i hvert vognstykke, der sidder i væggen.
Øvre og nedre vognstykkerne er skruet i pelaren fra hver sin side. De er også skruet sammen med hinanden.
I hjørnet er det svært at se, men det øvre ser ud til at hvile på det nedre på en eller anden måde.
Derudover er der 2-3 skruer i hvert vognstykke, der sidder i væggen.
Klik her for at svare