Jeg har forsøgt at læse i forskellige fora og forstået, at det er svært at udtale sig om bæringen hos vægge i planke-huse. Vores hus er bygget i 1927 (tilbygning lavet i 2008, men jeg tror ikke, det er relevant for mit spørgsmål).
Vi ønsker at tage en lille skillevæg ned, men da den er placeret på øverste etage under loftet og går i retning med tagåsen, er vi usikre, om den trods alt kan være bærende. Vi har revet treetex og tapet ned, og væggen svajer lidt, når man trækker i den med brækjern.
Dette er de tegninger, vi har adgang til, og det er den røde væg, vi ønsker at rive. Til orientering er den blå væg revet tidligere.
Tilbygningen lavet i 2008 har jeg forsøgt at illustrere med orange nedenfor, hvis det nye større tag eventuelt har indflydelse på konklusionen.
Jeg vedhæfter også et par billeder, hvor man ser væggen samt hvordan det ser ud helt ned mod gulvet, man ser, at plankerne hviler mod gulvet og ikke fortsætter nedad. Er der nogen, der har nogle kloge råd til os? Tak på forhånd!