Jeg har et sæt kraftige bjælker i flere rum i sommerhuset. De går tværs over hele rummet, men går ikke hele vejen ud i vægkonstruktionen, i stedet er de fastgjort med kraftige bolte oppe på loftet, se billeder.
Billedet viser et trægulv med kraftige bjælker under et loft i en sommerhusstue. Bjælkerne er fastgjort med bolte. Brun træbjælke fastgjort til loft, set fra siden i sommerhus. Bjælke går på tværs af rummet uden at nå væggen. Brun bjælke fastgjort med stor bolt på loftet i et sommerhus.

Er disse bjælker en del af en bærende konstruktion, eller hvad er deres funktion? Kun for syns skyld? Holder de loftet oppe?
Jeg vil gerne fjerne alle bjælkerne, men har brug for at vide, hvorfor de er der først. Nogen der har en idé?

tak

Jeg er helt sikker på, at de er ren dekoration. Loftpanelet er jo monteret først, og bjælkerne er fastgjort med bolt i en anden bjælke. Tag op på loftet og se, hvordan det ser ud der.

Hvis du skruer boltene ud, falder de altså ned? Ingen fastgørelse mod væggen og ingen stolper der holder dem oppe?
Og loftpanelet har skjult fastgørelse og ligger lige over rummet ovenpå bjælkerne, dermed sat på plads før disse?
Hvad ville de i så fald kunne bære op?

J justusandersson sagde:
Jeg er helt sikker på, at de er ren dekoration. Loftpanelet er jo monteret først, og bjælkerne er fastgjort med bolt i en anden bjælke. Tag op på loftet og se, hvordan det ser ud der.
Loftpanelet er faktisk monteret mellem bjælkerne, men et lag krydsfiner er sat ovenover bjælker og panel.
Jeg mistænker også, at det er ren dekoration, men de er så kraftige og tunge (jeg har taget en ned), så man bliver jo lidt tvivlende...

Anna_H Anna_H sagde:
Hvis du skruer boltene ud, falder de altså ned? Ingen fastgørelse mod væggen og ingen stolper, der holder dem oppe?
Og loftpanelet har skjult fastgørelse og ligger lige over rummet oven på bjælkerne, dermed sat på før disse?
Hvad skulle de i så fald kunne bære oppe?
Ja, bjælkerne falder ned, en er allerede fjernet:
Betragter en loftkonstruktion med kraftige træpaneler og en synlig metalbagtømmer med gevindstang, en fjernet bjælke ses i den robuste bygning.
Det er præcis min tanke også, hvad skulle de kunne bære oppe.
Det er bare det, at konstruktionen er så kraftig og overdimensioneret for bare at være pynt. Store bolte med møtrikker og bjælker, der er meget kraftige og tunge...

Mærkelig løsning. Kan det være, at loftpanelen er sømmet ned i disse bjælker? At man har gjort sådan her, fordi det tidligere loftbjælkelag er begyndt at bule ned, og man vil have et plant indvendigt loft.

Det kunne også være, at det er en forstærkning af tidligere konstruktion, og at skruerne er tværkraftsforbindere, men så er det mærkeligt, at loftpanelen ligger imellem.

Det er ikke sådan, at disse bjælker er den nedre del af spær og de gevindstænger går op i spær. Dvs at bjælkerne holder mod udgående kræfter.

• Synes
Staffans2000
  • Laddar…
Du bør nok gå op og kigge på vinden, hvordan det ser ud, hvis du ikke allerede har gjort det.

P petterovski sagde:
Du bør nok gå op og se på loftet, hvordan det ser ud, hvis du ikke allerede har gjort det.
Men det er jo et ubehageligt sted fyldt med edderkopper og skrammel!
I har naturligvis ret, jeg vender tilbage.

• Haha
Staffans2000
  • Laddar…
Været oppe og kigget på loftet nu. Boltene går op gennem undertaket og er fastgjort i regler, der ligger tværs mellem tagbjælkerne.
Bjælker og bolte på loft med isolering og ski. Bjælkerne er løst placeret mellem tagspær, og boltene går op gennem undertaget.
Disse regler ligger helt løst og er ikke på nogen måde fastgjort i bjælker eller andet.
Med andre ord konkluderer jeg, at formålet med mine bjælker kun er dekorativt, og at jeg uden problemer kan fjerne dem.
Ingen, der har en anden opfattelse, håber jeg?
Tak for hjælpen til alle, der har engageret sig.

Synes det ser ud som et gammelt trist loft bag bjælken, dvs. loftpanelet kan absolut IKKE være sømmet oppefra loftet.

Fjern skramlet!

Staffans2000
Dekoration.
Men en meget veludført en. Et tip er at sandblæse bjælkerne, bejdse dem, og montere dem tilbage alle sammen.
Summa summarum: Fine bjælker. Grim farve.

Staffans2000 Staffan2000 sagde:
Dekoration.
Men en väldigt velgjort en. Et tip er at blæse bjælkerne, lasere dem, og montere dem tilbage alle sammen.
Summa summarum: Fine bjælker. Grim farve.
Tak for tipset men rummet føles alt for trangt og lavt til loftet med bjælkerne på plads. De må væk.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.