Jeg overvejer at lave et tagløft og dermed få endnu en etage på vores sommerhus. Derfor er jeg begyndt at kigge på den nuværende bærende konstruktion, som med stor sandsynlighed skal forstærkes.

En idé, som jeg vil prøve her i forummet, er at jeg overvejer en rammeværkskonstruktion, der skal bære den øvre etage. Tanken er, at rammeværkskonstruktionen skal bygges indenfor de eksisterende vægspær, dels for at få rammeværket synligt indvendigt. Nu til mit spørgsmål, er det hensigtsmæssigt at have en bærende konstruktion på gulvbjælkerne og dermed ikke direkte ovenpå den eksisterende syld?

Vedhæfter et billede, der beskriver selve ideen.

• Diagram af en vægkonstruktion med nye bærende elementer, herunder en ny øvre syld, der understøtter en ekstra etage i sommerhusets renovering.

Bedste svar

Jeg forstår din tanke om at undgå at lave huller i gulvet og på den måde tage en genvej. Principielt synes jeg, løsningen er tvivlsom. Det bedste er, hvis belastningerne fra overbygningen kan føres direkte ned til fundamentet. Det er muligt, at det kan lade sig gøre, men det afhænger helt af, hvor store belastningerne bliver. Der er klare grænser for, hvor højt tryk man kan tillade på bjælkers længdesider. I en reglervæg fordeles belastningerne på mange regler. Med en stolpekonstruktion bliver de mere koncentrerede.

• Synes
ricebridge
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.