Vi vil gerne åbne op for loftet i hallen og har revet lidt ned, men nu er der opstået nogle spørgsmålstegn. Det er to spær, og dem forstår jeg, at vi skal beholde, men resten vil jeg gerne høre jeres mening om. De to lodrette stolper er fastgjort på siden af spærene med en søm, dvs de hviler ikke på spærene. Skal de blive?
Derefter har vi to solide bjælker (en mellem hvert spær) som hviler på ydervæggens beton. Den ene er forlænget ca. 1,5 meter fra ydervæggen. Kan vi erstatte deres funktion på en eller anden måde?
Takker på forhånd for jeres kloge tanker.
Totalrenoverer et faldefærdigt hus, så der kommer sandsynligvis en række spørgsmål i forummet fremover😄
Derefter har vi to solide bjælker (en mellem hvert spær) som hviler på ydervæggens beton. Den ene er forlænget ca. 1,5 meter fra ydervæggen. Kan vi erstatte deres funktion på en eller anden måde?
Takker på forhånd for jeres kloge tanker.
Totalrenoverer et faldefærdigt hus, så der kommer sandsynligvis en række spørgsmål i forummet fremover😄
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 204 indlæg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46,204 indlæg
Her kan du læse om, hvordan spær ser ud, og hvilke dele der indgår i en spærr:
https://www.byggahus.se/sa-fungerar-en-takstol
https://www.byggahus.se/sa-fungerar-en-takstol
Spurgte ikke om spær, men om bjælkerne mellem spær og støttebenene. Naturligvis har vi en konstruktør, der ser på konstruktionen da vi også skal åbne op i kip. Tænkte bare, at vi kunne dele viden og erfaringer med hinanden.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 204 indlæg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46,204 indlæg
Hvis gulvbjælkerne ikke er en del af spær, altså underrammerne i spærene, kan de være til for at stive op bjælkelaget omkring trappehullet, så gulvet ikke svajer der.
Eller også forstår jeg ikke, hvad du mener, og så kan det være godt med et billede, hvor du markerer netop det, du spørger om.
Eller også forstår jeg ikke, hvad du mener, og så kan det være godt med et billede, hvor du markerer netop det, du spørger om.
Jeg tror det holder.
Men det er samme ting i 99 % af disse tråde - vi kan spekulere så meget som muligt, endda have kvalificerede gæt, men i sidste ende er det alligevel en konstruktør, der skal foretage en vurdering, som meddeles skriftligt. Konstruktøren skal have en ansvarsforsikring. I den sidste procent er det rimeligt at tage en chance, fordi værdien er lavere end risikoen.
Så hvad nogen af os her tror er egentlig helt uinteressant.
Men det er samme ting i 99 % af disse tråde - vi kan spekulere så meget som muligt, endda have kvalificerede gæt, men i sidste ende er det alligevel en konstruktør, der skal foretage en vurdering, som meddeles skriftligt. Konstruktøren skal have en ansvarsforsikring. I den sidste procent er det rimeligt at tage en chance, fordi værdien er lavere end risikoen.
Så hvad nogen af os her tror er egentlig helt uinteressant.
Klik her for at svare
Lignende tråde
-
Er denne væg bærende? - hvad tror I?
Bygningsfysik -
Hvad tror I om tagstolen, selvbærende?
Byggematerialer & Byggeteknologi -
Bærende væg? Eksperter, hvad tror I?
Bygningsfysik -
Har brug for input, tror I denne væg er bærende (se billeder)
Byggematerialer & Byggeteknologi -
Hvad tror I, er denne ydervæg bærende eller ej? Vil tage op til garageport
Byggematerialer & Byggeteknologi