Er der nogen klog person her, der kan se om dette er en bærende væg eller ej?

Har savet ned pladerne for at få lidt bedre overblik, men bliver ikke klogere.
2"x3" regler. Kun gammel masonit belægning. Ingen isolering.
Føles lidt spinkelt til at være en bærende konstruktion, men jeg ved meget lidt om den slags.
Tør man gå videre med saven?
Huset er fra -64. Væggen løber i samme retning som tagspærene, som det ses på tegningen.

Der skal laves en åbning mellem stue og spisestue. Tips til materialer og løsninger til, hvordan man bedst klæder det ind, modtages med tak. Tænkte 2 nye regler i yderkanten og MDF på det. Og noget enkelt foder. Hvis det nu ikke er bærende, og en stor grim limtræsbjælke kræves.

Taknemmelig for råd og tips.

En indvendig væg med to stolper, synlig åbning mellem stue og spisestue, brændeovn til højre og spisebord med stole i baggrunden. Plantegning fra et hus fra 1964 med markering af væg mellem stue og spisestue. Væggen er uden isolering, lavet af gamle masonitplader og træregler. Bygningsplan fra et 1964 hus, viser nordvest-sydøst snit med ruminddeling og mål på vægge samt tagkonstruktionens retning.
 
Jeg gætter på bærende. Bliver lidt langt spænd for gulvbjælkelag ellers (om jeg tolker det rigtigt).
Eller er det spær over?
Føl om de synes at sidde i spænd.
 
Mikael_L
Hvis jeg forstår det hele rigtigt, så tror jeg, at den ikke er bærende.

Væggen, du har lavet hul i, er den, der er indringet i rødt?
Og spærerne løber i samme retning som denne væg?
Og den totale spændvidde på spærene er ikke mere end ca. 8 meter?

Så burde den væg ikke være bærende. Spærene, der løber ovenover der, har brug for en støtte midt i huset, men ikke hele den væg, som du har lavet hul i.

Væggene mellem v-stue og soveværelse/entré samt væggen mellem soveværelse (ser ud som spisestue på billedet) og køkken er derimod sikkert en bærende hjertevæg.

Men når jeg kigger på tegningerne, bliver jeg ikke klog på garagen i kælderen.
Der burde enten være en bjælke i loftet midt i garagen, eller så måske betondæk ...

edit:
Men tja, jeg er lidt halvdårlig til at tyde tegninger, men på tværsnittegningen synes jeg nok, at det antydes, at der er betondæk over garagen, mellem garage og køkken + soveværelse.

edit2:
Jeg ville selv satse på, at den aktuelle væg ikke er bærende og fortsætte projektet. :)
 
Senest redigeret:
Lidt svært at sige... Livar væggen med kældervæggen (hviler de på hinanden)?

Teknisk set synes jeg ikke, at den burde være bærende, men for at kontrollere kan du save med tigersav og nyper det, så er det tid til at skifte den igen og tænke i alternative baner :) Siger ikke, at det er en 100% løsning!

Ikke den mest teoretiske og korrekte metode måske, men en vejledning :)
 
Den er ikke bærende!
Og hvis den var bærende, er det alligevel for sent, når I har lavet et så stort hul i den;)
 
Ville overraske storligen, hvis den var bærende.
 
Det var mit første indlæg her og meget imponeret over responsen fra jer alle. Bliver flere opslag, når jeg kører fast i fremtiden :-)
Takker for alle tips og synspunkter!
Har hørt mig for med en gammel snedker også, som med bestemthed hævder ikke bærende.
I aften kommer saven frem. Poster et billede, når det er klart.
 
MrPearl sagde:
I aften kommer saven frem. Poster et billede, når det er klart.
Hvordan gik det? :)
 
Den er sandsynligvis ikke bærende
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.