DanielF sagde:
Jeg gætter på, at de har revet væggen og trykket en 75x75 bjælke op mod loftet, hvilket har været alt for svagt. Det ser nemlig ud som om, den er klædt med et par brædder på hver side.

Jeg ville sandsynligvis have sat støtte på begge sider, revet lortet væk og skåret loftet op, hvis dette ikke er gjort. Derefter ville man med lethed kunne sætte en 90x225 limtræsbjælke ind, efter at man har løftet loftet til det rette niveau.

Du ville da ikke have mistet nogen lofthøjde ved passagen med tanke på skraldet, der sidder der i dag, bygger sandsynligvis næsten lige så meget, og at lofthøjden øges, hvis du trykker loftet op.

[billede]
Tak, det lyder som om det er gjort præcis som du beskriver.
Spørgsmålet er, om det anses som stor risiko eller minimal risiko.

Jeg ville faktisk helst undgå at gøre noget ved dette, i det mindste inden for det nærmeste år/årene.
Men man vil ikke risikere et kollaps, selvom det har været sådan de sidste 5-6 år.

Problem holdbarhedsmæssigt kan du helt se bort fra, det er snarere det æstetiske og evt. forstyrrende svaj osv., der afgør, om man vil gøre det bedre, og det er som sagt ret enkelt ordnet.

GK100 sagde:
Problem holdbarhedsmæssigt kan du helt bortse fra, det er snarere det æstetiske og evt. forstyrrende svaj osv., der afgør, om man vil gøre det bedre, og det er som sagt ret enkelt ordnet.
Hvordan ved man, at der ikke er risiko med hensyn til holdbarhed? Kan man basere det på, at intet er sket gennem årene, der er gået? Eller er der noget andet, der danner grundlag for dette? (Mest nysgerrig for at føle mig rolig)

Overvejer at ordne det fremover med en ordentlig bjælke faktisk.
Dog skal jeg finde ud af, hvordan man gør med så lidt indgreb som muligt.
Måske kan man spænde en bjælke op nedenunder samt skifte stolper?

Selv ser jeg mest på den lille nedbøjning på den konstruktion, der er synlig, og også hvordan de forskellige støtter, der er lavet, står sig i forhold til en opreget væg, som var oprindelig. Og selvfølgelig at det nu har været sådan i en længere tid uden nogen negative ændringer. Og dimensionering i disse tilfælde er mest til for at opnå tilstrækkelig lille elasticitet, rene farlige havarier ligger langt fra de grænser.

Nu spåner jeg bare lidt, men hvis man stempler og trykker det op med hjælp af dem, og så limeskruer man yderligere på den eksisterende og genmonterer skråstræberne og frigiver stemplet.

Er der tilsvarende nedsænkning i gulvet ovenfor?
Er der nogen svaj at tale om i gulvet ovenfor?

Oldboy sagde:
Er der tilsvarende nedbøjning i gulvet ovenfor?
Er der nogen bøjning at tale om i gulvet ovenfor?
Nej, det vil jeg ikke påstå.
Ingenting jeg kan se med øjet.

Oldboy sagde:
Er der tilsvarende nedsænkning i gulvet ovenover?
Er der nogen svigt at tale om i gulvet ovenover?
Gulvet svajer på hele øvre plan. Men ingen forskel ovenover netop denne konstruktion.
Tror nok, at gulvspånet svajer mellem bjælkerne, og det er det, man mærker.

Tak alle for svar! Føler mig mere rolig over, at det sandsynligvis ikke er farligt. Nu mangler det at finde ud af, hvordan man tilføjer en bjælke under uden at lave skader rundt omkring (dvs. hvordan man kan bære det op, mens man samtidig vil have en bjælke ind).

Den anden tanke er - der findes ikke byggetilladelse for dette, og det ville sandsynligvis kræves. Falder det ind under undersøgelsespligten ved køb?

Var bevidst om denne løsning ved købet, men havde brug for bolig med det samme, så der var ingen tid til yderligere undersøgelse eller spørgsmål.

S
Ripper500 sagde:
Tak alle for svar!
Føler mig roligere af at det sandsynligvis ikke er nogen fare. Nu er det tilbage at finde ud af, hvordan man fylder på med en bjælke under uden at lave skader rundt om (dvs hvordan skal man lykkes med at bære op det mens man samtidig vil ind med en bjælke)

Anden tanke er - byggetilladelse findes ikke for dette og sandsynligvis ville det kræves.
Falder det ind under undersøgelsespligten ved køb?

Var bevidst om denne løsning ved købet men havde behov for bolig omgående så der var ingen tid til videre undersøgelse eller spørgende.
Du sætter jo ikke stemplerne op mod bjælken, men op mod de forskellige regler i bjælkelaget, hvilket gør at du kan rive bort og installere nyt inden du fjerner stemplerne.

DanielF sagde:
Du sætter jo ikke stemplerne op mod bjælken, men op mod de forskellige lægter i bjælkelaget, hvilket gør, at du kan rive væk og installere nyt, før du fjerner stemplerne.
Det betyder, at jeg må rive loftet ned, hvilket jeg ønsker at undgå, da det er nyt.

S
Ripper500 sagde:
Det indebærer, at jeg må rive indertaket ned, hvilket jeg vil undgå, da det er nyt.
Du kunne skære en strimmel ud på hver side, og når du er færdig, lægger du indpassende stykker ind og spartler med en 10 cm bred glasfibertejp. Hvis det gøres korrekt, og hvis du bruger tid på at forsøge at få samme struktur på malingen, kan det blive ret svært at se indgrebet bagefter.

Det er vel lidt smag og behag, om man forsøger at forstærke den nuværende konstruktion, uden at lave skade. Og det problem det giver med lav frihøjde under bjælken. Eller om man tager besværet med at save en mindre del af taget op, med genetablering.

Egentlig tror jeg, at de støtter, du har der, burde gøre, at det holder, selvom selve "bjælken" er underdimensioneret, det bliver jo meget kort spændvidde mellem de forskellige støttepunkter. Men sandsynligvis er den støttende konstruktion ikke korrekt udført, så den har rykket sig. Måske mere er der for udseendets skyld.

Tror ikke du er tvunget til at rive uden du kan sømme to T af 45x195, beklæde oversiden af T'et med f.eks. liggeunderlag så stempler du på begge sider af bjælken.

Du bør dog ramme lægterne der holder loftet som igen sidder på åsene med stemplingen ellers vil du trykke tagets i stykker.

S
Lutte sagde:
Tror ikke du er tvunget til at rive uden du kan sømme to T af 45x195, klæ ovansiden af T'et med eksempelvis liggeunderlag, så stempler du på begge sider af bjælken.

Du bør dog ramme lægterne, der holder loftet, som i sin tur sidder på åsene med stemplingen, ellers kommer du til at presse loftet i stykker
Er det ikke risiko for, at han presser reglen op mellem to lægter og knækker gipsen da?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.