Hej,

Tidligere ejer åbnede op mellem køkken og stue i vores rækkehus. De har efterladt 2 stolper, og åbningen er ca. 3 m.

Før dette var der altså en væg (bærende). Hvad jeg kan se, så er bjælken bøjet - man kan se det klart og tydeligt, når man står på en stol og kigger op ved loftet. Det har været sådan her siden 2009, og jeg købte det i 2014. (Kan ikke sige om bjælken blev bøjet fra 2009)

Spørgsmålet er, om jeg bør/må gøre noget ved det? Det har klaret sig i mange år, men nogle gange tænker man lidt ekstra og bliver bekymret. Hvor farligt er det med en bøjet bjælke?

Mit eneste alternativ ved foranstaltninger er at reglere op og bygge en væg. Andre løsninger som en ny bjælke osv. bliver desværre ikke pænt (lav loftshøjde) og kræver store indgreb. En væg er nemmest men ødelægger den åbne planløsning.

Hvordan skal jeg tænke? Ovenfor er der indrettet loftsetage.

S
Mål fra gulv til bjælke, vent et år, mål igen. Tag en beslutning da...

Ok, tanken er altså at se om den bøjer sig mere og mere med tiden? Lyder logisk.

harry73
Stålprofil behøver ikke have større højde. Kan beklædes, hvis den skulle blive synlig.

Nedbøjningen behøver jo ikke være en fejl, selvom den er synlig med det blotte øje. Mål hvor meget du har og mål den præcise spændvidde, så kan forumet hjælpe med om den er inden for tolerancerne.

Total åbning mellem væg/stolpe 240 cm.
I midten er bjelken ca. 7 mm lavere i højde end på siderne.

harry73 sagde:
Stålprofil behøver ikke have større højde. Kan beklædes, hvis den skulle blive synlig
Absolut.
Problemet er, at hele nederste plan og øverste plan er renoveret, så jeg vil helst ikke begynde at rive for at skifte bjælke/ændre til stålprofil.

Overvejelserne er,
1// Lade det være som det er.
2// Bygge væg (som det var oprindeligt)

Alt 2 påvirker helheden, dvs åben planløsning forsvinder, og vi har det eneste rækkehus i området med åben planløsning.

Sandsynligvis har man ikke skiftet bjælke, men kun åbnet op væggen og fjernet stolper for åben planløsning.

• Synes
Rydetoft89
  • Laddar…
Køkken og stue med en træbue som dekorativ støtte, spisebord med stjerne-dug, hvide skabe og gulv i træ. Leksager og tv i baggrunden.

Køkkenalrum med træbjælker, spisebord og vægur. Åben køkken med ovn, mikroovn, og farverig mosaikvæg. Barnestol og legetøj i stuen.

Hvor er balken? Indbygget i bjælkelaget?

PCLarsson sagde:
Hvor er bjælken? Indfældet i bjælkelaget?
Jeg forudsætter, at der ligger en bjælke derinde - men som sagt, har ikke brudt op og kigget.
Når man banker, hører man tydeligt, at der er træ bag gipsen, bemærkes også ved skruning.

Ripper500 sagde:
Total åbning mellem væg/stolpe 240cm.
I midten er bjælken ca. 7mm lavere i højde end på siderne.
Ved dimensionering af bjælkelag og andre bygningsdele er tommelfingerreglen, at maksimal tilladte nedbøjning er spændvidden/400. Du er i princippet ved den øvre grænse. Er dette gjort som en bevidst handling, ser jeg ikke noget større problem end det æstetiske, hvis dette er synligt med det blotte øje.

Næste skridt ville være at tjekke, at dimensioneringen ser rimelig ud, og at fastgørelsen af bjælken ser fornuftig ud. Kan du tage et billede ovenfra?

harry73
Jeg forstår ikke helheden. Det er bare en kort væg hvad sker der, hvor du tog billedet fra. Er det opgangen eller fortsætter rummet der uden væg?

S
Jeg gætter på, at de har revet væggen og sat en 75x75 bjælke mod loftet, hvilket har været alt for svagt. Det ser nemlig ud som om, den er klædt med et par brædder på hver side.

Jeg ville sandsynligvis have sat stempler på begge sider, revet det væk og skåret op i det indre loft, hvis dette ikke er gjort. Så ville man med lethed kunne indsætte en 90x225 limtræsbjælke efter, at man har løftet loftet til den rigtige niveau.

Du ville da ikke have mistet nogen lofthøjde ved passagen i betragtning af, at skrammel, der sidder der i dag, sandsynligvis bygger næsten lige så meget, og at lofthøjden øges, hvis du løfter loftet.

Billede af en indvendig væg, hvor loftet er støttet af træstrukturer. Der er fokus på en bjælke i loftet, flankeret af træplader på hver side.

Senest redigeret:
harry73 sagde:
Jeg forstår ikke helheden. Det er bare en kort væg, hvad sker der, der hvor du tog billedet fra. Er det trappeopgangen, eller fortsætter rummet der uden væg?
Tidligere væg skævede ved stolperne/reglerne.
Billedet er taget fra trappe op.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.