Vi udvider loftet over lejligheden, og nu er det tid til trappen fra gangen op til den nye etage.
Vi er dog stødt på et problem. Da vi åbnede loftet over gangen, fandt vi en bærende træbjælke, som ifølge bygningsingeniøren ikke kan fjernes.
Den sidder dårligt, og trappen skal laves meget smal for at kunne passere. Vi overvejer nu at lade den sidde lidt inde i trappen, da man forhåbentlig går med hovedet i midten af trappen, og det gør jo ikke noget, hvis man går med skulderen under træbjælken. Problemet er bare, at det ser meget smalt ud i midten af trintinnene, og jeg er i tvivl om ældre mennesker vil føle sig trygge ved at gå på så smalle trin. De vil nok hellere gå på ydersiden, hvor der er mere plads at stå på, men så kan de eventuelt slå hovedet mod træbjælken. Vi er en ret stor familie. Jeg selv er 190 cm høj.
Her er tegningen, vi har fået fra trappekonstruktøren. Væggene er markeret med rød linje. Det er 14 trin (inkl. gulvplanet på loftsetagen):
Hvad synes I? Overvejer at gøre den 700 mm bred i stedet for at få bjælken endnu længere ud mod kanten, men 700 mm føles meget smalt, når trappen svinger sådan her.
Hvad tror I, er der en anden løsning, som jeg ikke har tænkt på? Vedhæfter også en tom tegning, hvis nogen tør kaste sig ud i at tegne en ny trappe: