Jeg ville have brug for at lave fastgørelse af evt. bærende bjælke på pudset facade.
Den skal gå lige ud fra væggen (en bærende bjælke for terrasse tag mellem to vægge, hvoraf den ene altså er pudset).
Bag pudset sidder der en liggende lægte 220x45, som er monteret i forebyggende øjemed for en evt. senere markiseopsætning.
Først tænkte jeg at skrabe pudset væk og montere en bjælkesko for den bærende bjælke. Dog indså jeg, at det næppe er holdbarhedsmæssigt OK, dvs. en bjælkesko for en bærende bjælke, der skal opretholde et helt terrasse tag (5x3m).

Derfor tænkte jeg i stedet at skrue franskekroge fast i en yderligere lægte (bærende bjælke for den bærende bjælke) uden på pudset, som min terrasse bærende bjælke derefter kan stå på.
Spørgsmålet er, om pudset, der knap er 2cm Serporock, vil revne, hvis jeg sætter en lægte ca. 3m 145x45 udenpå pudset? Hvor holdbart er pudset, hvis man spænder med franskekroge. Kan evt. have en grovere lægte typisk 195x45 for at få en større bæreflade for pudset. Jeg har aldrig set eller hørt nogen, der har gjort det, og der er måske andre ting at overveje ud over holdbarheden.
Taknemmelig for alle typer af synspunkter, ideer og konstruktiv kritik.

Behøver mere info:
Sidder denne "Bag pudset sidder en liggende regel 220x45 som" dikt an mod pudset?

Præcis. Isolerskiverne (som lægges bag serporocken) og regelsystem ligger i niveau med hinanden så pudsen ligger tæt mod reglen. Dvs. typisk 2 cm puds direkte mod reglen.
Indefra set er det altså stående regler, gipsskive, tværregel, tagpap, stålnet og puds.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.