Hej!

Først en stor tak til alle engagerede i dette forum. Jeg lærer altid noget nyt, når jeg er herinde.

Nu til spørgsmålet. Vi planlægger at installere en brændeovn på førstesalen i vores hus, og jeg er begyndt at bekymre mig lidt om bæreevnen hos bjælkelaget. Jeg har fundet konstruktions tegninger, der angiver, at bjælkelaget bør klare ca. 280kg/m2. Ovnene vejer ca. 280 kg, så jeg tolker det som, at det bør gå godt. Derimod står der et køleskab og en fryser på den anden side af væggen, som jeg gætter vejer ca. 70 kg stykket, og de havner så at sige på samme kvadratmeter.

Hvordan tror I med lidt mere erfaring, at dette vil gå? Er der risiko for overbelastning eller endda risiko for, at en bjælke brydes? Jeg er en person, der trives med både seler og livrem, så jeg er lidt inde på at bygge en støttestemme i kælderen mod betongulvet på bjælken under brændeovnen for at sikre op. Er det nok med en støttestemme under brændeovnen præcis (blåt kryds i tegningen, men i kælderen)? Ville det være nok med en støttestemme på nærliggende bjælke (lilla kryds), hvor den er lettere at gemme væk på undervåningen.

Bjælkelaget er armeret letbeton. Bærende væg går midt gennem huset.

Meget taknemmelig for jeres meninger! Både om forstærkning overhovedet er nødvendig, eller om placeringen.

Konstruktionsritning af et bjælkelag, viser murspis' placering og vægt samt køleskab og fryser, samlet belastning målt i kg/m².

Inden jeg fordyber mig i dit problem, vil jeg gerne vide, hvad du mener med murspis? Bjælkelaget ser ud til at bestå af letbetonplanker. Stemmer det? Hvad hedder producenten af letbetonen? Skal murspisen stå på det bjælkelag, der er direkte over kælderplanet?

Det er en Nordspeis Monaco: http://nordpeis.se/Produkter/Murspis/Rakvaegg/Monaco-Hoeg

Ved ikke hvad producenten hedder, eller om det er planker. Det ligger som cirka 50 cm brede bjælker. Jeg tror, at de er armerede "i hinanden" også. Du må undskylde lægmandssproget.

Præcis, murspisen står på etagedækket over kælderen, på førstesalen.

Det er altså en slags brændeovn, som du tænker på at tilslutte til en pladeskorsten. Jeg tolker det som, at du har 50 cm brede bjælkelagselementer. Det er faktisk ret vigtigt at finde ud af, hvem der har fremstillet dem. Er det Siporex, som ikke findes længere, kan det være svært at få fat i dokumentation. Hvornår er huset bygget?

Tak for svaret!
Præcis, brændeovn med metal skorsten. 1986 er det bygget. Du mener, at andre tal skulle gælde end dem, der står angivet på tegningen (2.8 kn/m2)?

Jeg synes, at udtrykket "mærklast" er lidt uformelt. Derudover findes der andre ydelser, som kan være interessante i denne sammenhæng. Siporexfabrikken blev lukket i begyndelsen af 2000-tallet, så det kan meget vel være Siporex, du har. Jeg er helt sikker på, at du kan installere ovnen, hvis du laver en forstærkning direkte under dækbjælken. Om det går uden forstærkning, tør jeg ikke sige uden mere information.

J justusandersson sagde:
Jeg synes, at udtrykket "märklast" er lidt uformelt. Så er der andre ydelser, som kan være interessante i sammenhængen. Siporexfabrikken blev lukket i begyndelsen af 2000-tallet, så det kan meget vel være Siporex, du har. Jeg er helt sikker på, at du kan installere komfuret, hvis du laver en forstærkning direkte under bjælkelaget. Om det går uden forstærkning tør jeg ikke sige uden mere information.
Lyder 280 kilo per kvadratmeter ikke også lidt lidt? Det kommer man jo hurtigt op på, hvis man anskaffer sig et akvarium eller en vandseng fx ... Hvis man inviterer to korpulente 2-meters-mænd hjem, som vejer trecifret, må de vel ikke give hinanden en krammer`:rofl:`

Du skal fordele stempets kraftoptagelse over en større overflade ved hjælp af en passende konstruktion, f.eks. en bjælke tværs over letbetonelementerne.

Jeg synes også, at 280 kg/kvm virker lidt, men spørgsmålet er, hvad mærklast står for?

Fandt noget gammelt dokument om Siporex og mærkeligst: http://lup.lub.lu.se/luur/download?func=downloadFile&recordOId=3172024&fileOId=4467228

Under sektion 6.7 står det, at bæreevnen beregnes som
f = 1.3 * (egenvægt + 1.3*(mærkeligst)) (alt i kN/m2)
Så spørgsmålet er, hvad bjælkens egenvægt er. 4.1 m x 0.5 m x 0.2 m * densiteten, hvad kan densiteten være?

Hvis man antager typ 350kg / m3 bliver bæreevnen i hvert fald over 400 kg/m2... hvis man nu tør stole på det.

Volumenvægten for armerade plader er højst 660 kg/m3, hvilket ville give en bæreevne på over 600 kg/m2 hvis jeg har regnet korrekt.

Man bliver ikke klog på det her, men man skal måske resonere lidt sådan her, jeg har to Billy bogreoler et andet sted i huset, fyldt med bøger. Jeg undrer mig over, hvad de vejer per m2...

Der findes en bog, der hedder Lättbetonghandboken. Den sidste udgave kom i 1993, tror jeg. Hvis man kan få fat i den, er alt hvad man behøver at vide der. En strategi kan være at starte med en stämp og derefter forsøge at udvide sin viden. En svaghed ved lättbetongen er den begrænsede trykstyrke, omkring 4 MPa tror jeg. Derfor gælder det om at maksimere anlægsfladen.

Nej, normalt regner man jo med 2 kN/m2 som nyttig last i dag i boliger. Men de regler har ændret sig meget gennem årene, hvilket kan forklare tallet.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.