7,715 læst ·
19 svar
8k læst
19 svar
Bæreevne af bjælker... dække pool
Side 1 af 2
Hej,
Jeg er ny på forummet og leder desperat efter svar...
Jeg har en nybygget pool, 6*12m, som skal dækkes til vinteren.
Problemet er, at jeg ikke kan få fat i dækkeplader andre steder end hos folkpool, og der er det utrolig dyrt.
Så, jeg har en masse bølgeblik som måske kan bruges. Problemet er at bære pladerne i betragtning af spændvidden (6m).
Spændvidden gør, at jeg skal sammensnøre reglerne (45*145 eller 45*170).
Spørgsmålet er, hvor tæt skal reglerne ligge for at kunne bære pladerne plus sneen, sig op mod 1 meter sne.
Er der nogen kloge, der ved det?
Eller har en anden god budget-variant?
Tak på forhånd!
/Karl
Jeg er ny på forummet og leder desperat efter svar...
Jeg har en nybygget pool, 6*12m, som skal dækkes til vinteren.
Problemet er, at jeg ikke kan få fat i dækkeplader andre steder end hos folkpool, og der er det utrolig dyrt.
Så, jeg har en masse bølgeblik som måske kan bruges. Problemet er at bære pladerne i betragtning af spændvidden (6m).
Spændvidden gør, at jeg skal sammensnøre reglerne (45*145 eller 45*170).
Spørgsmålet er, hvor tæt skal reglerne ligge for at kunne bære pladerne plus sneen, sig op mod 1 meter sne.
Er der nogen kloge, der ved det?
Eller har en anden god budget-variant?
Tak på forhånd!
/Karl
Jeg overvejede også at sætte en støtte i midten af reglen, så det bliver som et T, klæ foden med celleplast for at spare pool-lineren.
Spørgsmålet er, hvilken Cc man skal have reglerne på?
Er Cc 100 nok, eller skal de sidde tættere?
Spørgsmålet er, hvilken Cc man skal have reglerne på?
Er Cc 100 nok, eller skal de sidde tættere?
Burde være som at beregne på hvilket tag som helst. Søg på snebelastning tag eller lignende. Måske du kan gå ned lidt, så et skred ikke bliver en katastrofe.
Cellplast i bunden under reglen lyder smart for at fordele belastningen på en større overflade,
Cellplast i bunden under reglen lyder smart for at fordele belastningen på en større overflade,
Jeg har 6m (135mm?) plader som jeg fandt brugt på blocket. De klarer uden problemer snelasten.
På poolforum findes der lidt adresser til virksomheder der sælger plader billigt. Tænk dog på fragten, det er besværlige tunge as.
Der findes også andre løsninger med airbags under en presenning.
På poolforum findes der lidt adresser til virksomheder der sælger plader billigt. Tænk dog på fragten, det er besværlige tunge as.
Der findes også andre løsninger med airbags under en presenning.
Har en folkpool's pool. Er aktiv på poolforum men fik ikke noget fornuftigt svar på dette konstruktionsspørgsmål.
Sagen er, at jeg har overskredet mit pool-budget mindst 2 gange i år, så at komme med en udgift på næsten 20.000 måneden før jul er helt utænkeligt...ville blive lynchet hvis det skete
Så, derfor min tanke om en ramme, som man lægger tagplader på eller spænder en presenning over.
Men hvis man lægger tagplader, hvad skal man have for Cc på dem?
Eller fungerer en presenning som dækning over rammeværket?
Det er jo så enormt store områder 6*12m, så bare at spænde en presenning over hullet går jo ikke rigtigt.
Sagen er, at jeg har overskredet mit pool-budget mindst 2 gange i år, så at komme med en udgift på næsten 20.000 måneden før jul er helt utænkeligt...ville blive lynchet hvis det skete
Så, derfor min tanke om en ramme, som man lægger tagplader på eller spænder en presenning over.
Men hvis man lægger tagplader, hvad skal man have for Cc på dem?
Eller fungerer en presenning som dækning over rammeværket?
Det er jo så enormt store områder 6*12m, så bare at spænde en presenning over hullet går jo ikke rigtigt.
Jeg fik give 4500 for 75m2 i 6m længder.
Se på blocket.
Tænk på at pooldækningen har to funktioner.
1. Sørg for, at poolen ikke løber over, dvs. hold breddeløbet fra vand.
2. Sikkerhed, så ingen dyr, børn eller andet træder ned i den skjulte pool.
Se på blocket.
Tænk på at pooldækningen har to funktioner.
1. Sørg for, at poolen ikke løber over, dvs. hold breddeløbet fra vand.
2. Sikkerhed, så ingen dyr, børn eller andet træder ned i den skjulte pool.
Har kiggede på blocket efter TP128 og 104 uden større succes.
Eller det findes, men så koster det omkring 15.000 plus fragten fra Småland op til Stockholm...
Vandstanden ligger gode meter under overløbene, så der er ingen risiko for oversvømmelse, medmindre vi får en ny istid, der presser alt op.
Jeg tænkte på at hænge en nedsænkelig pumpe ned med niveausensor, så hvis det er tæt på overløbene, pumpes vandet ud.
Sikkerheden er dækket, da jeg har rejst et hegn (gunnebo 1.20 højt) rundt om poolen, så ingen børn falder ned, og dyrene skal dels forcere et 1.60 hegn rundt om grunden, plus 1.20-hegnet, plus mine hunde har en afskrækkende effekt på vilde dyr med deres gøen.
Men bare en presenning, som man spænder op/lægger på vandoverfladen, føles så som så.... Eller hvad siger I?
Eller det findes, men så koster det omkring 15.000 plus fragten fra Småland op til Stockholm...
Vandstanden ligger gode meter under overløbene, så der er ingen risiko for oversvømmelse, medmindre vi får en ny istid, der presser alt op.
Jeg tænkte på at hænge en nedsænkelig pumpe ned med niveausensor, så hvis det er tæt på overløbene, pumpes vandet ud.
Sikkerheden er dækket, da jeg har rejst et hegn (gunnebo 1.20 højt) rundt om poolen, så ingen børn falder ned, og dyrene skal dels forcere et 1.60 hegn rundt om grunden, plus 1.20-hegnet, plus mine hunde har en afskrækkende effekt på vilde dyr med deres gøen.
Men bare en presenning, som man spænder op/lægger på vandoverfladen, føles så som så.... Eller hvad siger I?
Har du løst sikkerheden og sænket vandstanden så meget, så behøver du egentlig ingen plader.
At lægge en presenning over er helt meningsløst, da den alligevel bare vil blive trykket ned mod vandoverfladen, samt at al slags skidt havner på den, og når du fjerner den, så havner alt skidt alligevel i poolen.
Sats hellere pengene på en poolrobot fra US til foråret.
At lægge en presenning over er helt meningsløst, da den alligevel bare vil blive trykket ned mod vandoverfladen, samt at al slags skidt havner på den, og når du fjerner den, så havner alt skidt alligevel i poolen.
Sats hellere pengene på en poolrobot fra US til foråret.
Ok, for jeg var inde på, at jeg også skulle lægge reglar mellem langsiderne for at være 100 på, at de ikke trykkes ind af typ tælen... Har i øvrigt genfyldt med kun singel de første 100 cm ud fra poolen, men alligevel.
Er du aktiv på poolforum? I så fald, har du dit projekt oppe der?
Er du aktiv på poolforum? I så fald, har du dit projekt oppe der?
Har du drænerende materiale rundt om poolen, er risikoen for frostskader stort set ikke-eksisterende. Har selv samme princip plus en træterrasse rundt om som stabiliserer.
Har været meget aktiv på poolforum, men har efter en tvist med Rickard valgt at forlade forumet, da jeg bare følte mig udnyttet ved at give råd og tips, samtidig som han tjente penge og sendte hånende PM og mails.
Derfor giver jeg hellere mine råd på BH til dem, der har brug for det.
Selv sænker jeg vandoverfladen 2dm under skimmeren, stopper lidt flamingo i det samme, propper indløbet til, tømmer slangerne så godt som muligt samt beholder sommerpooldækket som snavsbeskyttelse og lægger pladerne ovenpå med meget lidt hældning.
Glem heller ikke at chokklorere, inden du vinterlukker.
Har været meget aktiv på poolforum, men har efter en tvist med Rickard valgt at forlade forumet, da jeg bare følte mig udnyttet ved at give råd og tips, samtidig som han tjente penge og sendte hånende PM og mails.
Derfor giver jeg hellere mine råd på BH til dem, der har brug for det.
Selv sænker jeg vandoverfladen 2dm under skimmeren, stopper lidt flamingo i det samme, propper indløbet til, tømmer slangerne så godt som muligt samt beholder sommerpooldækket som snavsbeskyttelse og lægger pladerne ovenpå med meget lidt hældning.
Glem heller ikke at chokklorere, inden du vinterlukker.
Trist at du forlod forummet.
Sådanne som ved, hvad de taler om, er nødvendige, men derimod er folk, der kun tjener penge på ens ryg, ikke nødvendige.
Desværre er det sidste mere almindeligt end det første...
Ang. skræmbeskyttelse, hvis man syr 2 presenninger sammen, så de i mit tilfælde måler 10*20m og lader kanterne ligge over kanten, så burde skidtet vel hænge med op, når jeg løfter presenningen?
Tanken er jo at have vinterplader næste vinter, men lige nu har mit budget skidt sig kapitalt 2 gange, og partneren griner bare af mig, når jeg forsøger at få en lille sjat til min pool.... = glem det!
Jeg tog på mig et mastodont-projekt, som jeg til tider fortryder dog.... 6*12 med dybdel, gør alt selv.
Jorden er moræne, og stenene er i størrelsesordenen 2-3 tons...
Ang. chokklorering, hvorfor gør man det før vinteren? Jeg skal gøre det, men hvad er en tænkelig konsekvens, hvis man ikke gør det?
Sådanne som ved, hvad de taler om, er nødvendige, men derimod er folk, der kun tjener penge på ens ryg, ikke nødvendige.
Desværre er det sidste mere almindeligt end det første...
Ang. skræmbeskyttelse, hvis man syr 2 presenninger sammen, så de i mit tilfælde måler 10*20m og lader kanterne ligge over kanten, så burde skidtet vel hænge med op, når jeg løfter presenningen?
Tanken er jo at have vinterplader næste vinter, men lige nu har mit budget skidt sig kapitalt 2 gange, og partneren griner bare af mig, når jeg forsøger at få en lille sjat til min pool.... = glem det!
Jeg tog på mig et mastodont-projekt, som jeg til tider fortryder dog.... 6*12 med dybdel, gør alt selv.
Jorden er moræne, og stenene er i størrelsesordenen 2-3 tons...
Ang. chokklorering, hvorfor gør man det før vinteren? Jeg skal gøre det, men hvad er en tænkelig konsekvens, hvis man ikke gør det?
Problemet med pressene er, at sne og vand vil trykke pressen ned mod overfladen, hvis du ikke har plader som regnbeskyttelse. At bygge et telt holder indtil den første storm, sidste vinter løftede endda to plader og fløj 10 meter væk under en storm.
Chokeringen gør jeg for at
1. Fjerne alt bundet klor for at have sultent frit klor, når foråret kommer.
2. Jeg behøver ikke at fylde op og starte poolen, når temperaturen i vandet når 9-10 grader, men kan vente, indtil sæsonen starter i midten af maj. Da jeg har en høj klorindhold efter vinteren, slipper jeg for at bekymre mig om grønt vand. At klorere og justere pH i koldt vand uden cirkulation plejer ikke at gå helt godt, der er en risiko for, at man får forkerte måleresultater, og man skal bruge flydende kemikalier.
Ps imponerende pool, du må have bygget!
Chokeringen gør jeg for at
1. Fjerne alt bundet klor for at have sultent frit klor, når foråret kommer.
2. Jeg behøver ikke at fylde op og starte poolen, når temperaturen i vandet når 9-10 grader, men kan vente, indtil sæsonen starter i midten af maj. Da jeg har en høj klorindhold efter vinteren, slipper jeg for at bekymre mig om grønt vand. At klorere og justere pH i koldt vand uden cirkulation plejer ikke at gå helt godt, der er en risiko for, at man får forkerte måleresultater, og man skal bruge flydende kemikalier.
Ps imponerende pool, du må have bygget!
Men er der ingen risiko for, at lineren bliver beskadiget, hvis man ikke bruger plader?