Behøver at bygge en bænk med opbevaring til vores glasveranda. Bænkens længde er ca. 190 cm og siddehøjden 45 cm (?normal højde) Fronten og siderne beklædes med perlespont.

Hvilken siddedybde ville være passende, hvis man tænker på, at bænken skal fungere til hyggelige kaffepauser? Vil gerne have plads til nogle puder til at hvile ryggen mod. Fungerer 60 cm?

Hvilket materiale er bedst egnet til låget? MDF, spånplade, krydsfiner mm?

Låget bliver ret stort, og dermed er der risikoen for, at det også bliver tungt; er det måske bedst at opdele det i 2 dele á 95 cm eller måske endda 3 dele á 63 cm?

Hvis du vil have små luger, byg bænken først, tag derefter ud luger fx 30x40 cm, rund hjørnerne godt af og sav ud med en stiksav. Fastgør tyndt lægte under pladen, så kan du lægge de løse låg på lægten. Denne konstruktion er almindelig i både.
mvh
greenbay

Hej!

Jeg tænker på at bygge en bænk af nogle af IKEA's laveste overskabe. Hvis man sætter en stor skuffeinsats i dem i stedet for hængsler, så får man ligesom en køkkenbænk med skuffer, der kan trækkes ud. Skabene er 60 x 60 og 35 cm høje.

/pinebar

Tål overskab i de mål nogen last ovenpå?
mvh
greenbay

• Synes
hakan.stridh
  • Laddar…
Ja, det forudsætter jeg. De er bygget af de samme plader som alle andre skabe, f.eks. bundenhedsskabene. Så det er jeg slet ikke bekymret for.

Men i bænkkonstruktionen indgår der alligevel sandsynligvis en form for regler under dem og naturligvis fødder eller en sokkel. Så tænkte jeg på at bruge en almindelig bordplade i træ som siddeflade. Og til sidst en pude og mange puder.

​/pinebar

pinebar sagde:
Hej!

Jeg tænker på at bygge en bænk af nogle af IKEA's laveste overskabe. Hvis man sætter en stor skuffeindsats i dem i stedet for hængsler, så får man ligesom en køkkenbænk med skuffer, der kan trækkes ud. Skabene er 60 x 60 og 35 cm høje.

/pinebar
Vi overvejede også den løsning i et stykke tid efter at have set konstruktionen hos IKEA, men valgte det fra, da vi har brug for at kunne opbevare ting, der fylder lidt mere, og så er køkkenskabene for små.

I dag har vi samlet en ramme og beklædt den med perlespont. Nu mangler vi bare lågerne og lidt slutfærdiggørelse  :D

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.