6,558 læst ·
17 svar
7k læst
17 svar
Badeværelse i kælderetage halv under jord
Side 1 af 2
Hepp hepp, nu skal der bygges badeværelse med tiden. Har læst lidt om gips eller ikke gips, træ eller ikke træ men er nu usikker på, hvad vi kommer frem til.
Badeværelset er altså i kælderetagen, med to ydervægge og to indervægge. Brusehjørnet vil stå halvdelen mod yder- og halvdelen mod indervæg.
Vi har banket op og udskiftet gamle jernrør og gravet ud ca. 30 cm for isolering (singel + isoleringsplader (brune, runde, frigolitlignende ting som sidder sammen i kakker hvis navn helt er forsvundet) og skal støbe beton på dette med vandbåret gulvvarme.
Nu, hvad skal jeg tænke på? Hvad må isoleres og hvad må ikke isoleres? Hvad må tætnes og ikke? Hvor skal jeg bygge indervægge - og i så fald i hvilket materiale? Hvorfor stålprofiler i stedet for træ? (Fået lidt forskellige beskeder om, at det er fordi de ikke bevæger sig, ikke svulmer, og fordi det simpelthen er lettere).
Hvis jeg har gulvvarme, må gipsen så heller ikke gå ned til gulvet (som jeg læste i en anden tråd)?
Jeg har min far bag mig, men har ikke diskuteret med ham, hvordan han tænkte at løse det hele, vil hellere have råd fra nogle der ikke...gør som man altid har gjort, på trods af at nye materialer er kommet ud på markedet...
Badeværelset er altså i kælderetagen, med to ydervægge og to indervægge. Brusehjørnet vil stå halvdelen mod yder- og halvdelen mod indervæg.
Vi har banket op og udskiftet gamle jernrør og gravet ud ca. 30 cm for isolering (singel + isoleringsplader (brune, runde, frigolitlignende ting som sidder sammen i kakker hvis navn helt er forsvundet) og skal støbe beton på dette med vandbåret gulvvarme.
Nu, hvad skal jeg tænke på? Hvad må isoleres og hvad må ikke isoleres? Hvad må tætnes og ikke? Hvor skal jeg bygge indervægge - og i så fald i hvilket materiale? Hvorfor stålprofiler i stedet for træ? (Fået lidt forskellige beskeder om, at det er fordi de ikke bevæger sig, ikke svulmer, og fordi det simpelthen er lettere).
Hvis jeg har gulvvarme, må gipsen så heller ikke gå ned til gulvet (som jeg læste i en anden tråd)?
Jeg har min far bag mig, men har ikke diskuteret med ham, hvordan han tænkte at løse det hele, vil hellere have råd fra nogle der ikke...gør som man altid har gjort, på trods af at nye materialer er kommet ud på markedet...
Håber, at din far murer væggene op i dit vådrum i kælderen. Der er en grund til, at kældervægge i dit hus er murede og pudsede, eller? Jeg ville holde mig til samme byggemetode for at undgå fugtskader i fremtiden.Kesella sagde:
Regelvægge passer i et træhus, hvor alt andet over jorden også er af træ+gips. Det er bare min mening .....
gaia
Hmm...Hvorfor skal han mure nye vægge op foran ydervæggene? Mine vægge består af en slags støbt beton tror jeg, ser ikke pudset ud i hvert fald. Men grunden til at lave forskalling skal jo være for at undgå fugtskader - eftersom man ikke kan sætte tætningslag på en ydervæg - eller foreslår du, at jeg ikke skal have et badeværelse i kælderen?
Må også påpege, at alt over jorden i huset er af træ og gips. Så synes du, det er ok at fortsætte med det?
Må også påpege, at alt over jorden i huset er af træ og gips. Så synes du, det er ok at fortsætte med det?
Har stillet stort set det samme spørgsmål her: http://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/61491-badrumsbygge-i-kaellare.html
Jaaa.....men ændrer det ikke noget, at jeg skal have varme i gulvet? Det føles risikabelt ikke at have fugtspærre...hvad siger forsikringsselskaberne? Når man går i bad, kommer der jo en masse vand på væggen....hvor skal det ende? Ind i betonvæggen? Fordampe? Skal man så slet ikke have fugtspærre på gulvet? Det virker jo helt skørt... 8(
Uddrag fra: http://www.byfy.lth.se/Publikationer/Other/TVBH-7226.pdf
Ifølge BBR skal gulve og vægge, der udsættes for vandskylning, vandudslip eller vandlækage, forsynes med vandtætte overflader (VT), hvis tilstødende bygningsdele og rum ikke tåler sådan fugtpåvirkning. Ifølge gældende Brancheanvisninger skal alle gulv- og vægoverflader i et vådrum, der i nogen del opfylder kriterierne som nævnt ovenfor, forsynes med vandtætte lag. I normaltilfælde skal gulv- og vægoverflader i kælderrum eller tilsvarende, hvor underlaget har direkte jordkontakt, ikke forsynes med vandtætte lag.
Ifølge BBR skal gulve og vægge, der udsættes for vandskylning, vandudslip eller vandlækage, forsynes med vandtætte overflader (VT), hvis tilstødende bygningsdele og rum ikke tåler sådan fugtpåvirkning. Ifølge gældende Brancheanvisninger skal alle gulv- og vægoverflader i et vådrum, der i nogen del opfylder kriterierne som nævnt ovenfor, forsynes med vandtætte lag. I normaltilfælde skal gulv- og vægoverflader i kælderrum eller tilsvarende, hvor underlaget har direkte jordkontakt, ikke forsynes med vandtætte lag.
Du læste den sætning også, ikke?Kesella sagde:
Men man plejer at have tætningslag lige i brusenichen og omkring gulvafløbet. Medmindre man har meget tilstrømmende fugt, så undlader man det.
Jooo...jeg gjorde det. Jeg tror ikke, jeg har særligt meget indtrængende fugt overhovedet. Når jeg sætter en affugter på maksimal affugtning, får jeg kun nogle spiseskefulde ud på et døgn... Men der står "i direkte kontakt med jord," og hvis jeg har singel, der dækker hele gulvet, sådanne isoleringsblokke, der ikke suger fugt, og 10 cm beton ovenpå - tæller det virkelig som direkte kontakt med jord? Tætningslaget kommer jo 25-30 cm over jorden. Derudover har jeg jo gulvvarme, som tørrer hele tiden.
Overvejer, om jeg skal tætningslag gulv og alle indvendige vægge samt ydervæggen i brusehjørnet? Hvad sker der så i samlingen mellem tætningslag og intet tætningslag på ydervæggen. Kommer tætningslaget til at løsne, hvis der kommer fugt bagved? Dette er virkelig en jungle. I en anden tråd diskuteres jo indvendige vægge....
Overvejer, om jeg skal tætningslag gulv og alle indvendige vægge samt ydervæggen i brusehjørnet? Hvad sker der så i samlingen mellem tætningslag og intet tætningslag på ydervæggen. Kommer tætningslaget til at løsne, hvis der kommer fugt bagved? Dette er virkelig en jungle. I en anden tråd diskuteres jo indvendige vægge....
Det lyder som en ret fornuftig plan at gøre som du har tænkt. Og det er ikke så vigtigt, hvad der sker i overgangen mellem gulv og væg. Der er ingen givne svar på dette, men man må forsøge at bruge fornuften. Jeg synes, at du skal tætningslagge alle gulve, skillevægge og vægge i brusehjørnet, præcis som du har tænkt.
Jeg har misforstået ... opfattede at der skulle bygges helt nye regelvægg som jeg syntes var klogere at bygge af sten.Kesella sagde:
Hvis man vil undgå fugtskader i en kælder, sætter man gipsplader på en stålregelstamme, og der skal være ventilerende gulvlister/loftlister som slipper fugten ud, som kommer gennem ydervægge og betongulve. Jeg synes ikke, at ventilerede lister er en passende løsning til et badeværelse.
Det er vigtigt at vide, hvordan man gør, men endnu vigtigere at vide "hvorfor".
Nu taler jeg kun om yderst små mængder fugt som ikke kan ses, men findes, typisk et snapseglas/måned/rum, som kan blive indespærret i hulrummet i en dobbeltvæg, når den bliver fugtspærret indefra. Det kan kun blive fugtigere med tiden. Eller er din kælder 100% fugttæt udvendigt?
Siger som jonh - brug den sunde fornuft
Samme forudsætninger som dig, gammelt hus med betonhulsten i grunden og pudsede indvendige vægge. Graver ud gulvet, isolerer 200mm under gulvet med Isodrän og derefter gulvvarme og klinker. Jeg har relativt fugtig jord og vil ikke have tætningslag nogen steder bortset fra i selve brusehjørnet. Det kommer til at bestå af en indstøbt ("forsænket") brusekar at stå på og to ventilerede brusevægge på stålregel (der er byggeplaner på Platons hjemmeside) mod ydervæg. Selvfølgelig dertil hørende, flotte glasdøre for at minimere stænk udenfor det tiltænkte område. Luftaffugter tager sig derefter af dampe fra ivrig brusebadning og optørring af vand, der stænker udenfor.
Et tætningslag ville ikke sidde fast mange år på mine kældervægge eller -gulv pga den tilskydende jordfugt (gammel plastmaling og tapet har ikke været problem at fjerne i min kælder...). Ordentlig dræning og isolering rundt om huset og under øvrige dele af kælderen har gjort det betydeligt bedre, men min affugter tager stadig hånd om et par liter fugt om ugen.
I det gamle badeværelse (60'erne et eller andet) oplevede jeg konsekvenserne af at tage brusebad i rum uden fugtspærre
Den fugt havde efter nogle måneder skabt et solidt lag mug under den gamle plastmaling i det tilstødende hobbyrum.
Et tætningslag ville ikke sidde fast mange år på mine kældervægge eller -gulv pga den tilskydende jordfugt (gammel plastmaling og tapet har ikke været problem at fjerne i min kælder...). Ordentlig dræning og isolering rundt om huset og under øvrige dele af kælderen har gjort det betydeligt bedre, men min affugter tager stadig hånd om et par liter fugt om ugen.
I det gamle badeværelse (60'erne et eller andet) oplevede jeg konsekvenserne af at tage brusebad i rum uden fugtspærre
Kesella... hihi jeg ved... Brusekabine er ikke så designrigtigt i Sverige... Men kan du ikke designe en der er rigtig så!
Jeg håber det bliver anderledes når forsikringsselskaberne er trætte i Sverige og gør som i resten af Europa og man selv skal betale for sine vandskader i badeværelserne? Så tror jeg flere svenskere begynder at "værdifastsætte" brusekabiner igen
Selv er jeg fysiker og designblind... så for mig kommer bygningsfysik først...
Men hvorfor skal disse to altid kollidere?
Jeg håber det bliver anderledes når forsikringsselskaberne er trætte i Sverige og gør som i resten af Europa og man selv skal betale for sine vandskader i badeværelserne? Så tror jeg flere svenskere begynder at "værdifastsætte" brusekabiner igen
Selv er jeg fysiker og designblind... så for mig kommer bygningsfysik først...
Men hvorfor skal disse to altid kollidere?