Har haft et stort hul i afløbet på min etplansvilla. Har nu billet op ca. 8 kvm og har 75 kvm af den eksisterende plade tilbage. Havde tænkt mig at udjævne med sand, da pladen er ret grov og varierer ca. 4 cm som mest. Derefter lægge cellplast og støbe gulvvarme ind. Føles det som en ok løsning? Hørte nogen sige, at man ikke udjævner med sand nu om dage. Men det føles som om denne løsning burde blive meget bedre end det var før med trækonstruktion og isolering lagt ovenpå en uisoleret plade på 10 cm.

Håber virkelig nogen kan have nogle idéer, da det er ret presserende at få huset ordnet, da dobbelt boliger ikke er det mest økonomiske!
 
S
ikke sand. da du har 75 kvm som ikke er noget isoleret, gør cellplast på 8 kvm ikke den store forskel. visst er det en "hel" betongplatta de 8 kvm?
 
Tanken var i så fald at afjævne alle 83 kvm med sand, derefter støbe cellplast og støbe en plade på 83 kvm. Kan det gå bedre i så fald? De 8 kvm er et badeværelse, så der bliver det 10-15 cm cellplast.
 
Jeg følger ikke helt med på, hvad du har gjort, og hvad du tænker gøre?!

Men man udjævner ikke med sand, da dette ikke er kapillærbrydende, men med (vasket) makadam. Nu spiller det nok mindre rolle, hvis det er så lidt som fire cm og desuden kun på visse steder.

Derefter lægger du på cellplast, armering og gulvvarmeslange, og så støber du dit gulv.
 
S
theguden sagde:
Tanken var i så fald at afrette alle 83kvm med sand så støbe celleplast og støbe en plade på 83kvm. Kan det gå bedre i så fald? De 8kvm er et badeværelse så der bliver det 10-15cm celleplast
som ovan makadam( gerne så fin som muligt). derefter celleplast
 
Okok. Undskyld for dårlig info. Hele pladen er på 83kvm og er uisoleret. Har revet op 8kvm i midten og skiftet kloakrør. Så der er der ingen plade overhovedet i øjeblikket. På de 8kvm tænkte jeg at isolere 10-15cm. De øvrige tænkte jeg så udjævne med sand, så 5cm celleplast og derefter støbe beton over hele 83kvm.
 
Har du ont om plads til afjævning, f.eks. kun en enkelt centimeter, så går det jo fint at bruge knust materiale, f.eks. 2-4 eller 4-8
 
Ok, så er jeg med :). Spring sanden over og brug kross som magentens foreslår.
 
S
mexitegel sagde:
Ok, då är jag med :). Skippa sanden och kör med kross som magentens föreslår.
nej makadam!!
kross i min verden altså bjergknus/overbygningsmateriale =bærelag og forstærkningslag for veje med både lettere og tungere trafik. fraktion blandt andet 0/16, 0/32, 0/63, 0/90 = kan forekomme "sand"

makadam= fremstilling af asfaltmasse og beton, men også til veje, skovveje, husgrundlæggelser, havegange, garageplaner og jernbaner. fraktion blandt andet 8/11, 11/16 og 16/32 skal ikke være nogen "sand" i dette da det gerne skal være vasket
 
Ja det skelner 4cm over hele pladen snittet ligger vel på ca 2cm. Tanken var, at hvad jeg end gør, så burde det blive bedre end det som var med uisoleret plade og træbjælkelag. Så 45ull som isolering. Pladen så fin ud i øvrigt, så tror ikke den har været udsat for så meget fugt. Kross lød jo rigtig godt, ringe til nærmeste grustag og høre imon. Takker 👍
 
Selvfølgelig hedder det det!
2-4 og 4-8 kaldes også for stenflis, flis eller isgrus hvis man har blandet i salt (hvilket du absolut ikke skal have)
 
Okok. Tror du det er muligt at afjævne 2-4cm med makadam? Er lofthøjden jeg er bekymret for derfor jeg tænkte afjævne til det højeste punkt så jeg får så meget cellplast som muligt.
 
S
magnetens sagde:
Selvfølgelig hedder det sådan!
2-4 og 4-8 kaldes også for stenflis, flis eller isgrus hvis man har blandet salt i.
nja. stenflis skal man heller ikke have. alt under 8mm er ikke rigtig godt til det formål.
 
Da ville jeg have foretrukket 2-4, det vil fungere fint at afrette med. Vælger du i stedet et grovere materiale, bliver det meget sværere at få det nogenlunde plant, især med så lidt plads...
Held og lykke!
 
Senest redigeret:
  • Synes
theguden
  • Laddar…
S
theguden sagde:
Okok. Tror du det är möjligt att afjævne 2-4cm med makadam? Er loftshøjden jeg er bekymret for, derfor jeg tænkte afjævne til højeste punkt så jeg får ind så meget celleplast som muligt.
nja. nok for at de fraktioner findes. 2-4cm er groft for din del. har du et godt "grustag" så kommer de hjælpe dig.
 
  • Synes
theguden
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.