Hej på jer.

Nu har vi sat gang i processen med at bygge hus. Kontrakt er skrevet med hus lev osv. Nu skal byggetilladelserne snart ind, og der er ingen mærkeligheder der.

Dog har kommunen her (Jönköping) nogle specielle krav på dette område, hvor en hel del nye villaer skal bygges. F.eks. at det skal være terræn-/skrænthuse, der skal være opstillingsplads til 2 biler, det skal ligge 6m fra asfaltkant osv.

Vores grund er lige under 900m2, og man må bebygge totalt 20% af grunden (bostedshuset). Totalt godkendt byggeareal er 175,4m2, huset med terrasse vil blive 174,3m2.

Derfor vil jeg bygge en "attefallsgarage" efter de har opført vores hus (Det virker lidt som en catch-22, at man ikke må begynde at bygge, før hus 1 er oppe, når de alligevel ved, at jeg skal bygge det) hmmm ja ja.

I hvert fald vil jeg have hus entreprenørerne til at støbe pladen, garagen slår jeg sammen i løsvirke derefter med pulpet tag osv.

Spørgsmålet er, hvilken størrelse ville I have støbt pladen i? Fik målene af en lev, som sagde, at de støber følgende størrelse til dette.

Længde = 6,09m
Bredde = 3,88m

/Micke

S
hvilke mål? det burde du have på din tegning.

SBH sagde:
hvilke mål? det burde du have på din tegning.
Har ingen tegning, det er det jeg kigger efter hvad folk plejer at bygge ved et sådan her byggeri, Eller om nogen har bygget og kan henvise til deres mål.

Jeg skal støbe og bygge dette selv i løsvirke og vil have tips og idéer til byggeriet.

ceson sagde:
Har du kollat her?
Jeps det var af dem jeg fik målene jeg skrev. Tænkte om der fandtes nogle flere eller nogen der har bygget med andre mål typ bredere men kortere osv. Det mellbye garaget ser iøvrigt skide godt ud.

Dog synes jeg priserne er helt bananas :)

S
memike sagde:
Ja, det var från dem jag fick måtten jeg skrev. Tænkte om der fandtes nogle flere eller nogen som havde bygget med andre mål, f.eks. bredere men kortere osv. Det mellbye-garage ser forresten virkelig godt ud.

Dog synes jeg priserne er helt skøre :)
det er jo bare at tjekke, hvad alt materialet koster ekskl fundament. plus at du får materialet opskåret og mærket.

SBH sagde:
är ju bara att kolla hvad alt materiale koster ekskl fundament. plus at du får materialet opskåret og mærket.
Fundamentet giver husleverandøren som bygger hovedbygningen :)
Så det er tømmeret samt det andre som skal købes. En isoleret garage med port, dobbelte vinduer samt en dør tager de 98 000kr for, fik tilbud på det. Det føles urimeligt dyrt. Har regnet på det og valgt til elport og aluvinduer osv og kommer op i ca 43 000kr i materiale, da er jo ikke min tid for at skære op osv medregnet :)

Men hvis du nu støber fundamentet, inden du har fået startbesked for attefallshuset, skal man være nøjeregnende (og det er kommuner nogle gange) så er det ikke OK. Så har du påbegyndt byggeriet, inden du har fået startbesked.

Og garage placeres jo ret ofte tæt på en grænse mod nabo, hvis det er tilfældet hos dig, hvordan har du kunnet få godkendelse fra naboen til attefallshus, hvis du ikke har en tegning?

hempularen sagde:
Men om du nu støber pladen, før du har fået starttilladelse til attefallshuset, hvis man vil være nøjeregnende (og det er kommuner nogle gange), så er det ikke OK. Så har du startet byggeriet, før du har fået starttilladelse.

Og garage placeres jo ret ofte tæt på en grænse mod nabo, hvis det er tilfældet hos dig, hvordan har du så kunnet få godkendelse fra naboen til attefallshus, hvis du ikke har en tegning?

Jep, men ifølge kommunen kræves der ingen byggeanmeldelse på pladen, da den ikke overstiger 80cm i højden. Så hvad jeg gør i jorden, er jo op til mig. Ellers skulle alle, der anlægger en indkørsel med stenlægning, skulle anmelde og få starttilladelse var svaret. Så det er jo ingen problemer, anser jeg. Ellers må jeg vel dække den til med jord så.

Det er jo det lille problem. Synes det er hul i hovedet i loven allerede. Man skal opføre en bygning for at kunne bygge en ekstra bygning uden byggetilladelse????? Catch-22 eller? Hvorfor gøre det mere kompliceret. Lad folk bygge deres attefallere i stedet er min synspunkt. Hvornår det bygges, spiller vel en mindre rolle.

Jeg tror, at kommunen gør fejl, hvis de accepterer, at pladen støbes først, men det er i så fald en petitesse. Ja, man må støbe plade over hele grunden, hvis man ønsker det. Men i og med at du støber en plade, der er beregnet til at bygge et hus på. Så har du påbegyndt husbyggeriet, når du støber pladen. Et skridt, der kan koste 22.000 i byggesanktionsgebyr.

Jeg er ikke helt enig i, at dette er unødigt kompliceret. Grundreglen er jo, at man behøver byggetilladelse, hvis man skal bygge noget. Nu har man lempet reglerne for visse mindre byggerier som friggebodar og attefallshuse. Og et eller andet sted skal man trække grænsen, uanset hvor man trækker den, vil nogen synes, at det er unødigt kompliceret. Alternativet er en totalt ureguleret byggeret, men så må du acceptere, at naboen bygger en skyskraber direkte mod din grundgrænse, eller at naboen på den anden side af gaden lader bygge et stålværk.

• Synes
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Man skal også tænke på, at bygningen af huset kræver plads til at manøvrere og opbevaringsarealer. Og at kloakken skal graves. Især hvis der er tale om en skråningstomt. Og at garagepladen kan være i vejen eller gå i stykker i forbindelse med anlægsarbejdet. Især hvis den står tæt på naboens byggeområde. At kommunen bestemmer antallet af parkeringspladser, tror jeg er ganske almindeligt, og har at gøre med, at man ikke vil have for meget parkering ude på gaden. Desværre plejer det at være sådan, at det netop er dem, der har dobbeltgarage, som parkerer ude på gaden. Et bedre alternativ ville være carport eller indbygget garage, som fungerer godt på skråningshuse.
Mvh, PerOF

Er det overhovedet muligt at bygge en garage som Attefall? Det tror jeg ikke.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.