Hej

Jeg har et indbygningskar (IDO Terra) i sanitetsakryl med en 100 mm bred kant og cirka 10 mm tykkelse. Karet bygges/sænkes/hviler i en form af LECA blokke, derefter flisebelægges dette.

Nu til problemet. Blanderen er en Axor Starck blander, som skal monteres i karkant. For dette kræves det, at et 50 mm hul bores i kanten (karkanten), og at der skabes plads i LECA blokrammen til kobling.

Jeg har brug for råd og tips om

1. Det er ok at bore dette hul
2. Hvilken type boremaskine i så fald

Jeg er bekymret for, at karet skal revne og undrer mig over holdbarhed samt om det er muligt at forstærke med fx en aluminiumsplade under karkanten?

Taknemmelig for råd, jeg vil meget gerne gøre dette, da det bliver rigtig flot, og jeg allerede har købt kar og blander...

Jeg har spurgt IDO, og de svarer som følger, ikke overraskende:

Til IDO

Spørgsmål? Er det OK at bore hul i Terra badekarret og montere en karmonteret blander i kanten? Hullet der bores er 50 mm for den tiltænkte blander

Svar IDO

Hej!

Vi anbefaler, at man ikke borer hul i kanten.

Venlig hilsen
IDO Badeværelse

Til IDO

Hej

Jeg forstår, hvis I generelt ikke anbefaler dette, men er det muligt at bore i sanitetsakryl uden at det revner?

Hvad er det for styrker i materialet (der er jo af jer boret huller i plasten til afløb og spild).

SVAR IDO

Hej!

For at man skal kunne garantere, at plasten holder, bør man have en forstærket kant. Ingen af IDO's akrylbadekar har forstærkede kanter og dermed anbefales det aldrig, at man laver hul til kantblander.

Med venlig hilsen

IDO Badeværelse AB

TIL IDO

Hej

OK jeg forstår dette. Kan jeg selv på en eller anden måde forstærke kanten (jeg forstår, at I ikke anbefaler dette og naturligvis ikke påtager jer noget ansvar, hvis det går i stykker). Karet vil blive sænket ned i en Leca blokkiste, der er målt efter karet, vi har en åbning til blanderen cirka 10 cm ellers hviler karet (kanten) på pudsede/gummibelagte LECA rundt om.

Kan jeg selv forstærke ved at lægge fx en aluminiumsplade under eller lignende?

Taknemmelig for jeres ikke-bindende råd.

SVAR IDO

Hej!

IDO Badeværelse har desværre ikke viden om, hvordan man byggeteknisk skal gøre for at forstærke kanter eller bygge badekar ind.

Med venlig hilsen

IDO Badeværelse AB

Kan du ikke placere blanderen uden for badekarret, så du kun behøver at lave hul i din egen konstruktion?

Teknisk set forstår jeg godt, at de ikke vil sige hverken bu eller bæ. Det er nok ret svært at garantere, at der ikke opstår spændinger i badekarret, og hvor det i så fald revner, bliver lige ved hullet, du laver jo faktisk en ret skarp brudanvisning med et hul uanset aluminiumplader osv. For at reducere eventuelle spændinger må store dele af karret nok aflæsses med f.eks. PU-skum. Hvis karret kun hviler på kanten og bunden, vil der sandsynligvis opstå spændinger, og så vil ting revne, hvis der er brudanvisninger.

/Kent

Hej Crischnak:

sanitetsakrylen har nok ikke store spændinger i sig, men i.o.m. hullet du vil lave, vil der blive ringere bæring omkring området, du har boret i.

Kan du ikke gøre sådan her i stedet? (dette baseret på, at røret i din blandingsbatteri bliver for kort, hvis det sidder i lecan)

Mur det op, du skal, i leca, men lad det rum, du har brug for til blandingsbatteriet, stå som et hulrum tæt ved karret. Skru så 15mm k-ply ovenfra med boret 50mm hul over hulrummet. (krads lidt i lecaan, så det bliver glat/forsænket)
Tag derefter et stykke rustfrit stålplade, typisk 3mm, 20X15 cm, og bøj det som et L, bare lidt mere, og skru det fast i k-ply med den lange del af L'et mod karret, og fugtsikker så alting og flise det.

Så vil vandet løbe fra blandingsbatteriet ned på pladen (som du former, som du vil) og så ned i karret, en meget pæn og eksklusiv løsning, som også gør det lettere for dig at skifte blandingsbatteri i fremtiden.

Håber du forstår, hvad jeg mener, lidt svært uden billeder.

MvH Jawen

Hej Jawen

tak for svar og gode forslag, skal overveje det om karkanten falder bort..

Jeg vil nok helst sætte det i karkanten dog så here goes..

Apropos bærdygtighed så har karet jo også støtteben så det hænger ikke på LECA rammen. Det jeg er bange for er revner.

Måske kan jeg lægge en plade og montere den i LECA rammen under karets tænkte borehul og bore igennem det med og derefter skrue blanderen fast. Blanderen findes her på www.hansgrohe.se søg på 10450000 i produktnummeret.

Løser det bærdygtighedsproblematikken?

S
Hej Crischnak!
Forstår jeg rigtigt, at karret hviler på støttebenene og ikke på kanten? Og at du vil bore i det trekantede hjørnestykke? I så fald kan du roligt gøre det. Der er ingen spændinger eller belastninger der. Jeg har boret der i vores kar, som nu er på tredje år. Det er en aluminiumsramme, der bærer det hele. Jeg tænker mere på, hvordan du skal komme til blanderen, når du skal skifte den ud, hvis den er indbygget. Hvordan når du den bagefter?
Venlige hilsner,
Kalman

Hej

Tak, vedhæftede tegning viser konstruktionen. Det er først en ydre ramme med LECA, derefter en indre. Karet hænges på den indre og støttes også nedefra. Rammen og væggen gummieres. Der er en åbning i LECA-rammen, hvor varmt og koldtvandsrør tilsluttes blanderen. Boring sker over åbningen i karret, hvor X er markeret. Kanten er 100 mm, hullet er 50 mm, dvs. 25 mm på hver side af hullet.

Synspunkter?

• Ritning af badekarinstallation med LECA-ram, indre og ydre ramme. Viser åbning til rør og X til boringspunkt. Markeret boring over åbning i kar.
S
Støttes nedefra? Altså noget under selve bunden? Ja, men så er det så sikkert som noget. Rund lecastenen af, som det hviler på mod åbningen, så du ikke får punktbelastning netop der, hvor hullet begynder. Er du usikker, så tag et rustfrit eller epoximalet vinkeljern og sæt det i lecaen nærmest karrets lodrette flade. En strimmel liggeunderlag ovenpå den gør, at det hviler blødt og fordeler evt. spændinger. Det suger ikke vand. Men som sagt, hvis du støtter bunden, spiller det ingen rolle.

Formoder at flisen over lugen i fronten er aftagelig, så du kan skifte hanerne, hvis der skulle være noget.

Den eneste indvending jeg har, er at der plejer at kunne samle sig en del ubehageligt, selvom det er indbygget, så man skal kunne komme til at vaske/spule det rent alligevel.

Afløbet så? Kommer du til det uden at flytte/løfte badekarret ud? Det samler hår, der stopper til med tiden, og sæbe/skum mm danner plak, som skal renses måske 1 gang om året eller oftere. Kommer du til det også?
I så fald byg det ind.
Hilsener,
Kalman

Tak Skalman, ja karret står på justerbare ben bortset fra LECA rammen.

Altså ingen fare da?? Føles godt.

Det er muligt at komme til brønden via en luge der foran, også tilslutningerne til rørene ligger der.

Mvh

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.