Hej everyone!

Jeg er for nylig flyttet til Stockholm og har købt en lejlighed i en bygning, der blev bygget omkring 1900-tallet og renoveret i 1970'erne. Lige nu får jeg skiftet gulvet, og som en del af det har håndværkerne fjernet soklerne for at få adgang til hele gulvet. Vi har besøgt stedet et par gange, og vi bemærkede, at hvor soklerne var blevet fjernet, var væggen meget smuldret i bunden (hvor den møder gulvet).

Men med alt støvet og de ødelagte stykker væg/gipsplader, fik det mig til at tænke: kunne der være asbest i denne væg? Ville gulvkonstruktørerne have tjekket for dette, da de fjernede soklerne? Hvis ikke, er det noget, vi kan/bør tjekke, eller er der en anden måde at vide, om min bygning har asbest?

For eksempel, før der bores et hul i en væg til noget, er det normalt først at tjekke, at der ikke er asbest? Som nyankommen til Sverige føler jeg mig meget fortabt, bekymret og forvirret over, hvad jeg skal gøre, og jeg vil virkelig sætte pris på al hjælp.

Tak.

Hej og velkommen til solrige Sverige! Lad mig give dig en spoiler: det vil ikke være sådan længe, om to dage eller deromkring, inden mørket er over os, kulden marcherende nådesløst ved dens side.

Asbest er et farligt mineral, hvis du roder ved det. Urørt er det faktisk et meget godt materiale på mange måder. Som du ser ud til at vide, ligger faren i at bore i det, skære, slibe eller bryde det, da dette frigiver asbeststøv. De mest almindelige steder, du finder det i bygninger i dag, er i tagplader, pipeisolering, ventilationskanaler og, til min overraskelse, i tæppelim. Set i bakspejlet tror jeg, det var det, jeg havde i nogle af rummene, da vi renoverede, selvfølgelig uden beskyttelse!

Arbejderne skulle have reageret, hvis der faktisk var asbest. Det er i deres interesse at tage forholdsregler. Med den korte eksponering, du havde, er risikoen for at få noget som lungekræft måske steget fra 6% til 6.0001% (spekulation). Risikoen er der og bør undgås, men det er ikke sådan, at alle arbejdere aktive indtil 1979 (da det blev forbudt) dør som fluer i folks huse, som de renoverede. Jeg har hørt mere end ét vidnesbyrd fra ældre arbejdere, der arbejdede i asbeststøv hver uge, når de rev huse ned, renoverede eller brugte en håndsav til at skære ventilationskanaler til den korrekte længde, at de er sunde som ... hvad du nu er sund som.

Tjek dette for nogle tips om, hvor du kan finde asbest i dit hus (nogle gode træning i svensk der, og gratis!):
https://www.ocab.se/sanering-och-rengoring/asbest/

Asbest er meget hårdt. Det er en af de ting, der gjorde det attraktivt, sammen med stor varmebestandighed. Hvis du støder ind i en meget hård overflade, når du borer, men resten er let at bore igennem, er der en chance for, at du har et asbestlag lige der, eller det er bare et andet materiale.

Asbest blev typisk brugt som vandrørsisolering og i nogle typer gulvlim brugt til at lime plastmåtten til betongulvet. Og, selvfølgelig, i de berygtede "Eternit" facadefliser.

Arbejderne i asbestcementindustrien, der blev skadet, blandede typisk poser med rå asbestmineral i cementblandere uden nogen form for åndedrætsbeskyttelse. I årtier. Og som et ekstra slag oven i, røg de som regel. Og stadig tæller antallet af asbestose-tilfælde knap og nap til et dusin.

Når først asbest er indbagt i et produkt, er det relativt harmløst. Hvis du bryder et stykke byggemateriale eller indånder støv fra en gammel bremseklods (fra tidligt 80'erne eller tidligere), er partiklerne typisk over en mikron i størrelse, hvilket normalt er noget du hoster op. Problemet med at håndtere det rå mineral var, at partiklerne var under en mikron i størrelse og satte sig fast i lungerne, hvilket førte til tab af lungefunktion.

Kort sagt, de skrækhistorier du læser i sensationsartikler har ingen forbindelse med virkeligheden. Når det er sagt, brug en ansigtsmaske når du håndterer asbestprodukter og bortskaff materialet pakket i plast. Og ryd op med en støvsuger med et HEPA filter. Men gå ikke i panik. Dette gælder sporadisk amatørhåndtering, professionelle bruger lukket tøj og fuld ansigtsmaske.

• Synes
Dilato
  • Laddar…
Jeg ved, at asbest er mere almindeligt i gipsskivor i USA, men i Sverige er dette ikke typisk. I Sverige blev det normalt brugt i rørisolering, vinduesbænke(?), plademateriale kaldet Eternit brugt som facademateriale, tage og beskyttelse bag ovne og ildsteder. Også i cementbaserede materialer bag fliser og nogle gulvmåtteklæbere.

Så, jeg tror ikke, du behøver at bekymre dig, vægmaterialet er meget usandsynligt at have asbest i det.

• Synes
Dilato
  • Laddar…
Tak for alle jeres svar, alle meget nyttige.

Jeg vil gerne udføre nogle relativt små ting, såsom at installere spotlights (hvilket betyder at bore i loftet) og flytte elektriske stikkontakter (hvilket betyder at skære en kanal i en væg). Selv om risikoen er lav, bør det stadig udføres? I Storbritannien, hvis der er risiko for asbest, skal der før noget arbejde kan udføres i et hjem først foretages en asbestinspektion. Er det det samme her i Sverige, og er 'asbestinspektor' det rette navn for den person/virksomhed, der ville gøre det, tak?

Mit hjem er en lejlighed i en BRF, så jeg har også sendt en e-mail til BRF i dag for at se om de har nogen information. Jeg håber, de bør vide det fra tidligere renovationer osv.

I dit eget hjem er der ingen inspektion nødvendig, hvis du selv udfører arbejdet, eller med hjælp fra venner og familie. Det bliver kun obligatorisk, når nogen gør det som en arbejdsgiver/ansat. Titlen kunne være asbestinspektør, men folk i den branche arbejder ofte med mere generelle bygningsinspektioner, så deres titel er sandsynligvis ikke det. Tjek med Ocab og Anticimex, de er to hovedaktører.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.