Kan dette være asbest/asbestbehandlet?
Dette er fra loftet i et fyrrum i kælderen i et hus bygget i 1934, da jeg lavede hul i bjælkelaget mellem etagerne faldt en masse af sådanne blågrå sammenpressede stave/fibre ned på gulvet.
Loftet ser ud til at være en form for plader med sammenpressede fibre af det blågrå materiale på billederne, og derefter et tyndt lag puds på.
Første billede er af en klump fibre og andet billede af hullet i loftet hvor man kan se lidt af sammenhængen.
Dette er fra loftet i et fyrrum i kælderen i et hus bygget i 1934, da jeg lavede hul i bjælkelaget mellem etagerne faldt en masse af sådanne blågrå sammenpressede stave/fibre ned på gulvet.
Loftet ser ud til at være en form for plader med sammenpressede fibre af det blågrå materiale på billederne, og derefter et tyndt lag puds på.
Første billede er af en klump fibre og andet billede af hullet i loftet hvor man kan se lidt af sammenhængen.
Bedrevidende
· östergötland
· 2 667 indlæg
Herfra kan vi kun gætte..
Er du bekymret, så send til test
Er du bekymret, så send til test
Selvbygger
· Stockholm
· 8 221 indlæg
Aldrig hørt om asbest i sådanne plader.
Men spørgsmålet er, hvad du skal gøre med informationen?
Skal du lave flere huller?
Ellers er det nok bedst bare at lade det være, uanset asbest eller ej.
Men spørgsmålet er, hvad du skal gøre med informationen?
Skal du lave flere huller?
Ellers er det nok bedst bare at lade det være, uanset asbest eller ej.
Tak for svar. Nej, men hele fyrrummet er dækket med dette efter renovering, og har sikkert blæst rundt i halve kælderen. Har ikke blevet gjort rent siden køkkenrenovering, så jeg har brug for at vide, hvor "akut" det er, og hvordan det skal gøres rent, før jeg bare tager en kost og en almindelig grovstøvsuger frem.klaskarlsson sagde:
Moderator
· Stockholm
· 56 240 indlæg
Som sagt det ser ud som "almindelig" træuld. Men om sådan nogensinde har været blandet med asbest, ingen anelse. Men ikke sandsynligt.
Jeg kører renovering lidt mere ifølge: Er det ikke bevist eller åbenlyst, eller materiale som sandsynligt indeholder asbest (ex. fliseklæber/fuge fra 60'erne) så forudsætter jeg at det ikke er asbest. Men håndterer alt byggestøv som sundhedsfarligt. Brug beskyttelsesmaske, støvet er sundhedsskadeligt uanset om der er asbest i det.
Hvis du renoverer et helt hus, eller flere igennem din levetid, uden åndedrætsværn. Så er risikoen større for, at du får lungeproblemer, som KOL af det. End at du bliver syg af nogle få asbesteksponeringer. Hvis vi antager at du f.eks. river et badeværelse og opdager bagefter at der nok var asbest bag fliserne, så er det ikke farligt, bare du ikke gør det en gang om ugen. Men hvis du over lang tid renoverer et hus, og lidt dagligt udsætter dig for rivningsstøv, cementstøv når du hælder mørtel eller betonsække i blandemaskinen, osv. så har du en reel risiko for at få lungeproblemer.
Brug en rigtig halvmask, ikke bare engangsmasker som halvdelen af støvet går forbi.
Har du en god maske på, og "kommer til" at udsætte dig for asbest, så har du reduceret en i princippet nulrisiko med yderligere 95%.
Jeg kører renovering lidt mere ifølge: Er det ikke bevist eller åbenlyst, eller materiale som sandsynligt indeholder asbest (ex. fliseklæber/fuge fra 60'erne) så forudsætter jeg at det ikke er asbest. Men håndterer alt byggestøv som sundhedsfarligt. Brug beskyttelsesmaske, støvet er sundhedsskadeligt uanset om der er asbest i det.
Hvis du renoverer et helt hus, eller flere igennem din levetid, uden åndedrætsværn. Så er risikoen større for, at du får lungeproblemer, som KOL af det. End at du bliver syg af nogle få asbesteksponeringer. Hvis vi antager at du f.eks. river et badeværelse og opdager bagefter at der nok var asbest bag fliserne, så er det ikke farligt, bare du ikke gør det en gang om ugen. Men hvis du over lang tid renoverer et hus, og lidt dagligt udsætter dig for rivningsstøv, cementstøv når du hælder mørtel eller betonsække i blandemaskinen, osv. så har du en reel risiko for at få lungeproblemer.
Brug en rigtig halvmask, ikke bare engangsmasker som halvdelen af støvet går forbi.
Har du en god maske på, og "kommer til" at udsætte dig for asbest, så har du reduceret en i princippet nulrisiko med yderligere 95%.
Tak for godt svar! Har forstået at meget handler om eksponeringstid, men det har ligget der i flere måneder og selvom kælderen ikke er indrettet så er vi dagligt nede og vaske o.s.v. Så jeg tænkte mest om nogen har hørt om asbest i sådan nogle plader, om det bør sendes til test, hvor grundigt jeg skal rydde, eller om der behøves professionel sanering.H hempularen sagde:Som sagt det ser ud som "almindelig" træuldit. Men om sådan nogensinde har været blandet med asbest, ingen anelse. Men ikke sandsynligt.
Jeg kører renovation lidt mere i henhold til: Er det ikke bevist eller åbenlyst, eller materialer som sandsynligvis indeholder asbest (f.eks. fliseklæb/fuge fra 60'erne) så forudsætter jeg, at det ikke er asbest. Men håndterer alt byggestøv som sundhedsfarligt. Brug beskyttelsesmaske, støvet er sundhedsskadeligt uanset om der er asbest i det.
Hvis du renoverer et helt hus, eller flere i løbet af dit liv, uden åndedrætsværn. Så er risikoen større for, at du vil blive ramt af lungeproblemer, som KOL af det. End at du vil blive syg af nogle få asbesteksponeringer. Hvis vi antager, at du f.eks. river et badeværelse ned og opdager bagefter, at der var nok asbest bag fliserne, så gør det ikke noget, så længe du ikke gør det en gang om ugen. Men hvis du over lang tid renoverer et hus, og lidt dagligt udsætter dig for nedrivningsstøv, cementstøv når du hælder mørtel eller betonsække i blanderen, osv., så har du en reel risiko for at få lungeproblemer.
Brug en rigtig halvmaske, ikke bare engangsmasker som halvdelen af støvet går forbi.
Har du en god maske på dig, og "kommer til" at udsætte dig for asbest, har du reduceret en i princippet nulrisiko med yderligere 95%.
Senest redigeret:
Tak, ved du om der overhovedet har været brugt asbest (p.g.a. brandsikring i f.eks. fyringsrum) i træulllit (eller lignende plader), måske fandtes der flere producenter osv.? Huset bygget -34 men ved ikke om loftet er fra byggeåret eller ej.F fribygg sagde:
Senest redigeret:
Så vidt jeg ved er der kun træ og cement i træullit, men kontakt Träullit AB og spørg, hvis du er bekymret.M MARTINOV sagde:
Klik her for at svare