Vi har netop fjernet et nålefiltstæppe, og jeg troede, at det havde ligget i huset, siden det blev bygget, men under det var der yderligere to tæpper, og efter at have rådført mig med andre her i forummet, ser det ud til, at det nederste tæppe er af kirkoplast, og det, der ligger over det, er et andet plasttæppe. Jeg frygter, at der kan være asbest i limet under det nederste tæppe, og vi har ikke flyttet denne, så det burde være roligt. Hvis det er originalen, blev det lagt i 1974, så det er derfor, jeg frygter, at der kan være asbest i limet. Da de andre to tæpper er kommet der senere, håber jeg, at der ikke er asbest under dem, da det blev forbudt i 1978, og jeg har svært ved at forestille mig, at de kom der inden 1980. På billederne kan man se både det korkoplasttæppe, som vi ikke har rørt plus det plasttæppe, der ligger ovenpå. Der er limrester på plasttæppet, der kommer fra nålefiltstæppet (det seneste tæppe), kan der være asbest i det, tror du?
 
  • Gulv med synlige, hvide limrester og mønsteret fra den ældre plastik- og korkoplastmatte, der potentielt indeholder asbest. En finger ses nederst.
  • Gul korkoplastmatte med limrester og en mønstret plastmatte ovenpå, set ovenfra i et hjørne af et rum med lidt afskallet maling.
L Llvin sagde:
Vi har lige fjernet en nålefiltmåtte, og jeg troede, at den havde ligget i huset siden det blev bygget, men under den var der yderligere to måtter, og efter at have rådført mig med andre her i forumet, ser det ud til, at den nederste måtte er af kirkoplast, og den ovenpå er en anden plastmåtte. Jeg frygter, at der kan være asbest i limen under den nederste måtte, og vi har ikke flyttet på denne, så det burde være roligt. Hvis den er original, lagde de den ind i 1974, så det er derfor, jeg frygter, at der kan være asbest i limen. Da de andre to måtter kom der senere, håber jeg, at der ikke er asbest under dem, da det blev forbudt i 1978, og jeg har svært ved at forestille mig, at de kom der før 1980. På billederne kan man se både den korkoplastmåtte, som vi ikke har rørt ved plus den plastmåtte, som ligger over. Der er limrester på plastmåtten, som kommer fra nålefiltmåtten (den nyeste måtte) kan det være asbest i det, tror du?
glemte at nævne, at de hvide pletter er maling. Det er de grå, jeg er bekymret for.
 
Ingen der ved?
 
BirgitS
Jeg synes det er usandsynligt, at det øverste plasttæppe og nålefiltstæppet er lagt ind før asbest forbydes.

Man kan aldrig se på et billede, om noget indeholder asbest.
 
  • Synes
Llvin
  • Laddar…
Send en prøve til Evema for analyse. Det gjorde vi på tæpper og fliser før en køkkenrenovering. Godt at vide, inden man begynder at rydde for meget.. https://asbestprov.se/
 
  • Synes
Llvin
  • Laddar…
Satsuki
Er ikke sikker på, at jeg forstår helt. Det er nålefiltmattan du er bekymret for, og der er to andre tæpper UNDER denne?
Så nålefiltmattan er ikke original? Huset blev bygget i 1978, så nålefiltmattan blev tilføjet efter dette år. Meget usandsynligt, at der skulle være asbest i den. Hvorfor er du bekymret for netop nålefiltmattan?
 
  • Synes
Hosein Khorshid
  • Laddar…
Satsuki KristinaRT sagde:
Er ikke sikker på, at jeg forstår helt. Det er nålefiltmåtten, du er bekymret for, og der er to andre måtter UNDER denne?
Altså er nålefiltmåtten ikke original? Huset blev bygget i 1978, så nålefiltmåtten kom til efter dette år. Meget usandsynligt, at der skulle være asbest i den. Hvorfor er du bekymret for netop nålefiltmåtten?
jeg blev lidt roligere, da jeg indså, at nålefiltmåtten ikke har været der siden 1974, men vi har revet hele den måtte væk, og nu ligger den anden måtte betydeligt mere ubeskyttet, så jeg blev usikker. Vi skal lægge gulv over den måtte. Jeg havde ingen viden om asbest, før vi begyndte at renovere (mere end at det er kræftfremkaldende for dem, der har arbejdet med det længe) deraf usikkerheden.
 
M mikthor sagde:
Send en prøve til Evema for analyse. Det gjorde vi med måtter og fliser inden en køkkenrenovering. Godt at vide, inden man begynder at rydde for meget op.. [link]
Jeg skal gøre det! Tak.
 
Satsuki
L Llvin sagde:
jeg blev lidt mere rolig, da jeg indså, at nålefiltstæppet ikke har været der siden 1974, men vi har revet hele tæppet væk, og nu ligger det andet tæppe betydeligt mere ubeskyttet, så jeg blev usikker. Vi skal lægge gulv over det tæppe. Jeg havde ingen viden om asbest overhovedet, før vi begyndte at renovere (mere end at det er kræftfremkaldende for dem, der har arbejdet med det længe) deraf usikkerheden
Hvilket tæppe er ubeskyttet, og hvorfor skulle det bekymre? Hvorfor ikke bare lægge det nye gulv og være tilfredse med det?

Har I revet tæppet op, er det væk, gør det nogen forskel, om I efterfølgende undersøger evt. tilstedeværelse af asbest i et tæppe, der sandsynligvis er lagt efter 84, da asbest blev totalforbudt?

I gør, som I selv vil angående testning, men der er vokset en masse "test-firmaer" op, der spiller på almindelige menneskers usikkerhed og uvidenhed om asbest.
 
Satsuki KristinaRT sagde:
Hvilket tæppe er ubeskyttet og hvorfor skulle det bekymre? Hvorfor bare ikke lægge det nye gulv og være tilfredse med det?

Har I revet tæppet op, er det væk, spiller det nogen rolle om I bagefter undersøger evt. tilstedeværelse af asbest i et tæppe, som sandsynligvis er lagt efter 84, da asbest blev totalforbudt?

I gør som I selv vil angående testning, men der er vokset en masse "test-virksomheder" op, som spiller på den almindelige mands usikkerhed og uvidenhed om asbest.
Det tæppe, som nu er ubeskyttet, mener jeg er det øverste på billedet (det som er brunligt og i plast). Præcis, det er allerede gjort, og jeg indser, at behovet for at teste dette tæppe handler mere om, at jeg skal berolige mig selv. Men vi skal rive et tæppe op fra 77 i et andet rum, og jeg vil nok (for min egen skyld) gerne teste det også, så der kan jeg lige så godt sende et stykke af dette med ind.

Jeg forstår, at der findes en del uvidenhed om asbest, men når man selv ikke har skænket en tanke om, hvilke materialer osv. der forekommer i byggebranchen, er det også svært at vide, hvor man skal henvende sig. Det meste af informationen, der findes, handler om folk, der har arbejdet med asbest dagligt i flere år. Jeg ved jo, at de fleste, der river f.eks. badeværelser ned, ikke tester materialet, før de begynder, og de sanerer heller ikke, som om det var asbest, de havde håndteret. Men som sagt, når man har nul forudgående viden, er det svært at afgøre, om man selv er overdreven bange, eller om mange af os er uforsigtige.
 
Tænkte opdatere tråden nu, hvor jeg har fået svar angående asbestanalysen. Der var asbest i den måtte, der er foldet op på billedet. Der var ingen asbestfibre i limet, der var under eller de limrester, der var efter den måtte, der lå over, men asbestfibre findes i selve måtten. Heldigvis for mig var der ikke asbest i limet, kun i selve måtten, for så er der jo ikke frigjort nogen asbestfibre, da vi fjernede den, der var over (eller når vi gik på den for den sags skyld). Jeg spurgte dem hos Evema om dette, og de sagde, at det ikke var nogen fare, eftersom vi ikke har fjernet selve den måtte med asbestfibre. Det ville først være blevet farligt, hvis vi havde strimlet den måtte eller lignende.

Det føles dog skræmmende, da den ikke ser ud som en "asbestmåtte", og jeg troede faktisk, det var limet, der ville have været faren her.

Jeg kan virkelig anbefale jer at hyre Evema. De lavede en meget grundig analyse og tog sig tid til at forklare præcist, hvordan det ligger til, og hvordan situationen bør håndteres.
 
  • Synes
BiFuel
  • Laddar…
L Llvin sagde:
Tænkte opdatere tråden nu når jeg har fået svar angående asbestanalysen. Der var asbest i den måtte, der foldes op på billedet. Der var ingen asbestfibre i limmet under eller i limresterne, der var efter den måtte, der lå over, men asbestfibre findes i selve måtten. Heldigt for mig, at det ikke var i limmet, men kun i selve måtten, for så er der jo ingen asbestfibre frigivet, da vi fjernede den, der var over (eller når vi trådte på den for den sags skyld). Spurgte dem hos Evema om dette, og de sagde, at det ikke var nogen fare, da vi ikke havde fjernet selve den måtte med asbestfibre. Det ville først være blevet farligt, hvis vi havde strimlet den måtte eller lignende.

Det føles dog skræmmende, fordi den ikke ligner en "asbestmåtte", og jeg troede faktisk, at det var limmet, der ville have været faren her.

Jeg kan virkelig anbefale jer at hyre Evema. De lavede en meget udførlig analyse og tog sig tid til at forklare præcis, hvordan det ligger til, og hvordan situationen bør håndteres.
Jeg tænkte bare lige at nævne, at for mig passer det ikke, det du skriver, at den ikke ligner en asbestmåtte. Jeg prøver en del måtter i arbejdet, og når det gælder netop ældre plastmåtter, der er brune (og sorte), så indeholder de ofte asbest.
 
BiFuel BiFuel sagde:
Jeg tænkte bare lige at tilføje, at for mig stemmer det ikke, hvad du skriver, at den ikke ser ud som en asbestmåtte. Jeg tager en del prøver af måtter i mit arbejde, og når det gælder ældre plastmåtter, der er brune (og sorte), så indeholder de ofte asbest.
Så har du sikkert ret! Jeg tog bare udgangspunkt i andre billeder, jeg har set, og da syntes jeg ikke, at denne så så farlig ud, men hvis du arbejder med at tage prøver, så har du jo betydeligt bedre styr på det, end jeg har.

Jeg ville lægge billedet op for at vise, at det ikke kun er den tykke sorte lim, der er farlig, og at det kan være værd at teste måtter, så man ikke uvidende spreder asbest i hele huset. Det er trist, at det findes i så meget materiale. Det er jo ikke usædvanligt, at man køber huse fra 60- og 70'erne, og viden om hvilke materialer, der indeholder asbest, er begrænset. Jeg selv havde ingen idé overhovedet for omkring en måned siden. Det må jo være mange, der uvidende fjerner materiale med asbest i meget ofte.
 
  • Synes
butelj og 1 anden
  • Laddar…
Satsuki KristinaRT sagde:
I gør som I selv vil angående testning, men der er vokset en masse "test-virksomheder" op, som spiller på almindelige menneskers usikkerhed og uvidenhed om asbest.
Det er netop det, at viden forsvinder, når den ældre generation, som var der, når det fandt sted, udfases, og det er jo fremragende, at vi deler viden, f.eks. her, så nybagte boligejere bliver opmærksomme på, hvor risiciene findes.
 
  • Synes
Llvin
  • Laddar…
imported_Benno imported_Benno sagde:
Det er netop det, at viden forsvinder, når den ældre generation, som var med, da det skete, faser ud, og det er jo fremragende, at vi deler viden, fx her, så nybagte boligejere gør opmærksom på, hvor risiciene findes.
Ja, det var takket være dette forum, at jeg lærte om asbest. Ingen jeg kender, som har renoveret, har nogensinde sendt noget til analyse, men det vil jeg gøre fremover.

Det var også rart at tale med nogen fra Evema, da de har styr på, hvor farligt det er, og hvordan situationen bør håndteres.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.