Hej,

Bor i hus bygget i begyndelsen af 1900-tallet. Nu fik vi den idé at få håndværkere til at fjerne fliserne i dele af køkkenet. Fliserne er sat for ca. 15 år siden, så vi udelukkede risikoen for asbest osv. Men da vi kom hjem nu, ser vi, at dele af væggen er fulgt med ved nedrivningen, og at der er lag af en masse forskellige materialer bagved, som er røget med. Så begynder tankerne om gammel puds med asbest, tapet, tapetlim, maling osv. Især med tanke på køkken og nær komfuret.

Yderligere billeder viser de forskellige lag. Ved at man ikke kan sige noget uden at teste, men hvad tror I? Er der noget af materialerne der, som bør vække mistanke?
 
  • Væg i køkken med afrevet fliser, synlig mørtel og forskellige materialelag. Del af væg revet ned under renovering. Stige ved siden af væg.
  • Væg med flækket overflade, der afslører flere lag af gammelt materiale. Lagene inkluderer puds, maling og muligvis tapet. Potentiel asbestbekymring.
  • Væg med revet fliser viser flere lag af forskellige materialer, såsom puds, malingslag og tapet i et gammelt køkken.
  • Væg med fjernet flisebelægning, afslørende flere lag af materiale og ujævn overflade, herunder hvidt puds og grønne pletter.
Rent spontant ville jeg sige nej til asbest. Men selv hvis, så sidder det jo fast og er ufarligt, hvis du ikke begynder at rode rundt og slibe, så det støver.
 
Usandsynligt at der er asbest. Ser ud som om der er forskellige lag af puds og maling. Puds plejer ikke at indeholde asbest.
 
  • Synes
Dilato
  • Laddar…
Vil påstå, at der ikke er nogen asbest i dette, hva' skal op på væggen nu?
 
H hempularen sagde:
Usandsynligt at der er asbest. Ser ud som om det er forskellige lag af puds og maling. Puds plejer ikke at indeholde asbest.
Tænker det også. Men hvis det nu skulle være i et af lagene, fx i en tapet/lim, eller at det findes i noget af pudsen. Er mængden, dømt ud fra billedet, overhovedet værd at bekymre sig om?
 
D Dilato sagde:
Rent spontant skulle jeg sige nej til asbest.
Men selv om, så sidder det jo fast og er ufarligt, hvis du ikke begynder at rode rundt og slibe, så det støver.
Tak for svar! Det er revet og støv + grus/stykker ligger lidt her og der. Så findes det et sted, der er det absolut frigjort.
 
R Rickard.lj sagde:
Vil påstå, at der ikke er nogen asbest i dette, hva skal op på væggen nu?
Den skal pudses op og males, den del som ikke er revet skal pudses ovenpå fliser. Lidt tvivlsom til det men håndværkeren lovede godt resultat.

Nu hvor jeg er begyndt at asbest spåne, er jeg glad for, at ikke hele flisen skal ned.
 
S Sophiaellen sagde:
Tak for svar! Det er revet, og støv + grus/stykker ligger lidt her og der. Så hvis der er noget, er det absolut frigjort.
Sprayflaske, vandtåge binder støvet, fej forsigtigt op, problemet løst.

Alt byggestøv er "farligt" så undgå at indånde det er løsningen.

Ikke alt er asbest...normale forholdsregler mod støv er det eneste, man behøver.
 
  • Synes
Intet
  • Laddar…
Er der nogen, der har nogen tanker ud fra billederne?
 
Jeg ville slippe tanken om asbest helt.......det er som sagt bare synlig almindelig puds og tapet.
 
Tak for svaret! Hvis nogen har flere udtalelser, ville det blive værdsat meget.
 
Nu siger foreningen, at køkkenet blev renoveret i 60'erne, men det er jo blevet renoveret flere gange efter det. Derfor lidt bekymring omkring om de bageste lag kan indeholde asbest. Håndværkeren virker ikke så kyndig omkring emnet. Foreningen siger, at det KAN findes i ældre lag i huset, hvilket det altid kan i ældre huse.

Hvor almindeligt var det at blande asbest i vægpuds ved siden af en komfur? Er der noget på billederne, der ligner gammel flisefix?
 
BirgitS
Man plejede ikke at have asbest i puds, tapet eller tapetlim (usandsynligt desuden at nogen har haft tapet lige ved komfuret). Det er jo ikke tale om en brændeovn som bliver varm.

Umuligt at se på et billede om der kunne være nogle rester af fix fra 60'erne.
 
  • Synes
Dilato
  • Laddar…
BirgitS BirgitS sagde:
Man plejede ikke at have asbest i puds, tapet eller tapetlim (usandsynligt desuden at nogen har haft tapet lige ved komfuret). Det er jo ikke tale om en brændeovn, der bliver varm.

Umuligt at se på et billede om der kunne være nogle rester af fix fra 60'erne.
Sig at der er lidt rester tilbage, som røg med en flise, der blev banket ned nu, er det noget, jeg bør tilkalde en sanerer for? Eller er mængden i så fald så lille, at den er ubetydelig?
 
S Sophiaellen sagde:
Sig, at der er lidt rester tilbage, som fulgte med en plade, der blev slået ned nu, er det noget, jeg bør få en sanerer til at komme for? Eller er mængden i så fald så lille, at den er ubetydelig?
Stop med at bekymre dig!
 
  • Synes
mikethebik
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.