Hej, hvis man støber med EPS cement, skal man armere?

Nej ikke i EPS. Men ofte i flydespartel, hvis du skal have det ovenpå senere.

Skal hele overfladen lægges på én gang, eller kan man lægge i etaper?

Det går at lægge i etaper, men må ikke tørre for længe mellem. Isf må overfladen primes mellem.
Man kan heller ikke lægge i mange tynde lag, uden en vis tykkelse, typ 60-70mm mindst hvis det skal lægges flere lag.

corre sagde:
Det er muligt at lægge det i etaper, men det skal ikke tørre for længe imellem. I så fald skal overfladen primes imellem.
Man kan heller ikke lægge det i mange tynde lag, men en vis tykkelse, typisk 60-70mm mindst, hvis det skal lægges i flere lag.
Kan man opdele det med en bræt og støbe til fuld højde på så stort et område, som man kan nå at blande på en time? Og så fortsætte med næste stykke?

Jeg tror ikke, det er så godt fra et holdbarhedssynspunkt.

Hvad har du for underlag, og hvor stor en overflade skal du støbe?
Hvor tykt skal du støbe?

Underlaget er singel og sand (bortbillet plade med kanter tilbage ved væggene (ikke lige)) I midten er der 27 cm tilbage til færdigt gulv. Rundt kanten har jeg 7 cm til færdigt gulv. Rummet er ca. 10 kvm.

Så skal du vel have en cementkage på i hvert fald 5-7 cm? For bæringen og punktlasten

Jeg tænkte at have en beton kage på 10cm i midten og ca. 7cm i yderkanterne.

Men det ville være fint at snyde med cellplast i bunden og fylde resten med eps cement og til sidst flydespartle gulvvarmeslangerne ind. I det tilfælde måske 14cm cellplast og 10cm eps cement. Ville det fungere?

Det fungerer at blande så.

Du kan støbe gulvet i segmenter, men inden for samme tidsvindue. Så længe du støber vådt i vådt, fungerer det, og det er jo ikke afgørende, om det er helt plant i toppen eller ej.

Begynd fx i et hjørne og hæld ud EPS, derefter fortsætter du i segmenter af cirka en m2 i loftet i et skråt mønster, så du er vådtivådt hele tiden. Det er vigtigt, at du ikke gør dette alene, det tager for lang tid. I stedet bør der være en, der blander, og en, der bærer og støber.

Billeder siger meget...
http://www.jonsbyggblogg.se/tag/eps-cement

Senest redigeret:
Men ved du om det virker at lægge celleplast i bunden?

Hvis man skulle støbe alt med eps cementen, så er det altså muligt at blande og støbe i flere timer. Hvis man støber indefra og ud. Rummet er kun lidt over 2 meter bredt, så tag hele bredden i etaper, indtil man når hoveddøren. Men det ville være fint med celleplast, så der kun er ca. 10 cm tilbage.

Det fungerer godt at reducere volumen med celleplast. Jeg går ud fra, at du har styr på din dræning under lagrene?
Ellers er det 10cm kapillarbrydende før celleplasten og EPS.

corre sagde:
Det fungerer godt at reducere volumen med celleplast. Jeg forudsætter, at du har styr på din dræning under lagrene?
Ellers er der 10cm kapillarbrydende inden celleplasten og EPS.
Helt tørt er det, støver som s*tan. Stadig stort set over jordniveauet uden for pladen. Hvor tykt med flydespartel (armeret med net) tror du, der er nødvendigt for bæreevnen?

S
flydespartel skal du ikke bruge til nogen bæreevne.
flydespartel jævner kun gulvet ud.

• Synes
corre
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.