Har nu lagt spånpladegulv, sat spærreplader i loftet og oprettet alle indervægge i min nybyggede overetage.
Bare for bekræftelse: Arbejdsgangen for resten er vel:
1. Sæt loftet (panelloft)
2. OSB/Gips på væggene
3. Indergulv
Ok va?
Bare for bekræftelse: Arbejdsgangen for resten er vel:
1. Sæt loftet (panelloft)
2. OSB/Gips på væggene
3. Indergulv
Ok va?
Det kan være en grund til at skifte på 1 og 2, og det afhænger af, hvor højt du har til loftet. Hvis du har lige præcis så du kan få en gipsplade ind, er det dumt at først sætte loftet, hvilket kan betyde, at du skal skære hver gipsplade. Hvis du alligevel skal skære, spiller det ikke så stor en rolle.
Personligt synes jeg, man sætter væggene først, så loftet kommer indenfor gipsen og ikke sådan, at gipsen kommer under loftet. Men det er fordi jeg hader lister i loftet og vil sætte en fuge der i stedet, hvilket jeg synes er lettere, hvis man lader loftet gå lidt ned på gipsen...
- M
Personligt synes jeg, man sætter væggene først, så loftet kommer indenfor gipsen og ikke sådan, at gipsen kommer under loftet. Men det er fordi jeg hader lister i loftet og vil sætte en fuge der i stedet, hvilket jeg synes er lettere, hvis man lader loftet gå lidt ned på gipsen...
- M
Hmm, er ikke enig med dig der.. Det er vel lettere at sætte væggipsen efter loftet og presse væggipsen op mod loftet - så bliver den samling helt tæt.. Behøver ikke engang være så omhyggelig med væggipsen, eftersom man alligevel sætter fodpanel.Gladh sagde:
Vil til at man er skræmmende omhyggelig, hvis man skal gøre det modsatte, så den sidste loftdel passer nøjagtigt mod væggen...
Men det er vel en smagssag som alt andet.
Styx...
Ville bare sige, at jeg absolut er enig!
Kap en gips pr. meter i den rigtige højde i stedet for 10 brædder. Du vil kappe dig ihjel, hvis du ikke har tænkt dig at sætte en loftliste. Jeg ville nok endda have sat panelet, før jeg byggede væggene, for det går jo alligevel ikke at afstive ALLE væggene, før man begynder at beklæde.
Ville bare sige, at jeg absolut er enig!
Kap en gips pr. meter i den rigtige højde i stedet for 10 brædder. Du vil kappe dig ihjel, hvis du ikke har tænkt dig at sætte en loftliste. Jeg ville nok endda have sat panelet, før jeg byggede væggene, for det går jo alligevel ikke at afstive ALLE væggene, før man begynder at beklæde.
Og jeg er ikke helt enig med dig. Det afhænger jo af, hvordan loftpanelet ser ud, hvis det f.eks. er profileret. Så bliver der en sprække mellem hver brædde, hvis du monterer gipsen op til loftet i stedet for panelet mod gipsen, og det bliver hverken tæt eller tætStyx sagde:Hmm, jeg er ikke enig med dig om det der.. Det er vel lettere at sætte væggipsen efter loftet og presse væggipsen op mod loftet - så bliver den samling så tæt som muligt.. Behøver ikke engang være så omhyggelig med væggipsen, fordi man alligevel sætter fodlister.
Det kræver, at man er meget omhyggelig, hvis man skal gøre det omvendt, så den sidste loftplade passer præcist mod væggen...
Men det er vel en smagssag som alt andet.![]()
Det er jeg helt enig i, men jeg svarede på Gladhs indlæg og hvis man ikke skal have loftlister, men en fuge i loftvinklen, gik jeg ud fra, at det var gipsloft, han mente (selvom der faktisk ikke står noget om det - det var bare mig, der antog det
) - og der synes jeg absolut, man skal sætte loftet først og vægge derefter.
Har man panelloft og ikke vil have nogen loftliste, er jeg helt enig med dig i, at det er pænere at støde panelet mod væggen. Så, i det tilfælde, loft først - væg derefter. (selvom jeg næsten synes, det bliver pænere med loftliste, hvis det er panelloft, og da er det enklere med loft først - væg derefter
)
Har man panelloft og ikke vil have nogen loftliste, er jeg helt enig med dig i, at det er pænere at støde panelet mod væggen. Så, i det tilfælde, loft først - væg derefter. (selvom jeg næsten synes, det bliver pænere med loftliste, hvis det er panelloft, og da er det enklere med loft først - væg derefter
Men det står jo i Gladhs punkt 1. "Sæt loftet (paneleloft)". Hvad er det så der gør, at du må antage gips?Styx sagde:Det er jeg helt enig i, men jeg svarede på Gladhs indlæg, og hvis man ikke skal have loftlister, men en fuge i loftvinklen så antog jeg, at det var gipsloft han mente (men når jeg læser det igen, står der faktisk intet om det - kun jeg, der antog) - og så synes jeg absolut, man skal sætte loft først og vægge derefter.
----
Under alle omstændigheder blev det jo en diskussion, og det er altid sjovt... og desuden så elsker jeg min sav og vil helst bruge den altid
- M
Jeg skrev faktisk ikke om det var gips eller panel, men jeg gik ud fra spørgerens indlæg, og der står som punkt 1, at det er et panelloft, og det var det, jeg gik ud fra.
Under alle omstændigheder blev det jo en diskussion, og det er altid sjovt... og desuden så elsker jeg min sav og vil helst bruge den altid
- M
Hvis man skal sætte taget først, så gælder det om at sikre, at der er noget tilbage at skrue væggipsen i op mod taget "hammarbandet". Det er ikke godt, hvis taget er bygget så langt ned, at man kun kan fastgøre pladen i de stående vægprofiler, så må man kottla i......
Tak for alle synspunkter... Desværre kan en hel gipsplade ikke være der uden at jeg skal skære dem til.
1. Sæt OSB-plade
2. Sæt panelloft
3. Sæt gips (i overkanten fastgøres gipsen i OSB'en)
Dette problem får jeg i et rum (hvor hammarbandet er fastgjort mod hanbandet). Der havde jeg tænkt at gøre sådan her (hvilket burde fungere???)kimpo sagde:
1. Sæt OSB-plade
2. Sæt panelloft
3. Sæt gips (i overkanten fastgøres gipsen i OSB'en)
Fungerer aldeles udmærket!
Men, for diskussionens skyld...
Hvad siger herskabet om at montere al loftpanel, inden væggenes udlæg monteres? På den måde må man jo få aller mindst kapning, samt at man kan skyde pladerne op mod loftet, når disse monteres. Så bliver der heller ingen problemer med at finde fastgørelsespunkter for udlæggene i loftet, da der er træ overalt!
Hvad siger herskabet om at montere al loftpanel, inden væggenes udlæg monteres? På den måde må man jo få aller mindst kapning, samt at man kan skyde pladerne op mod loftet, når disse monteres. Så bliver der heller ingen problemer med at finde fastgørelsespunkter for udlæggene i loftet, da der er træ overalt!
Det kan man jo gøre, men det er ikke rigtigt!!Tottebygger sagde:Fungerer aldeles udmærket!
Hvad siger herskabet til at montere alle loftpaneler, før væggenes lægter monteres? På den måde må man jo få mindst afkortning, samt at man kan skubbe pladerne op mod loftet, når disse monteres. Så bliver det heller ingen problemer at finde fastgørelsespunkter for lægter i loftet, da der findes træ overalt!