R
http://www.mekonomen.se/bil/forbrukning/forbrukningsmaterial/ljudisolering/skumplastmatta-pa360sv

Havde tænkt at gøre min luftrenser lydløs, og første skridt er at købe mig en sådan her plade http://www.mekonomen.se/bil/forbrukning/forbrukningsmaterial/ljudisolering/skumplastmatta-pa360sv
og tape den på med dobbeltklæbende tape, da det er aluminium, foreslå ellers en god lim.

Mit spørgsmål er OM DET ER FARLIGT, altså giftigt at indånde, sig at man står og saver i det og får ind MASSER af støv.
Jeg kommer til at have det på en maskine, og derfor vil vibrationerne skabe slid i nogen grad.

Vil ikke blive overrasket efter jeg har startet projektet, så jeg spørger nu i stedet.

OG så undrer jeg om det kan saves/skæres i, da jeg må gøre det for at få det til at passe, der er håndtag og andet på luftrenseren.

A) Det der er et produkt til brug i biler, ikke i boliger.
B) Din "luftrenser" bliver ikke lydløs. Lyden kommer med den udblæste luft.
C) Spørg Mekonomen.
D) Det er skumplast. Man skærer det med kniv, f.eks. en brødkniv.
E) Har du ikke filtreret alt asbeststøv væk endnu?

Og til sidst, lidt OT
F) Bed moderator låse denne tråd også, før du får flere svar, der gør dig oprørt ;)

Sådan der skumplast gør ikke meget nytte, det meste af støjen skyldes vibrationer, det er enklere at klæde hele skidtet med fx bitumenmåtter.

R
Asbestfibrene er nok væk, har renset hele huset, mere asbest kommer dog hele tiden ind. kan fortælle at en almindelig lunge har 10.000-10.000.00 for hver gram lungevæv ved obduktion.
MEN nu laver jeg lidt sjov, der er dog andre ting i luften, som ikke burde være der.
Mit mål er at kunne have den tændt døgnet rundt uden at blive forstyrret. På det højeste niveau laver den 65 decibel.
Min luftrenser kommer ikke til at blive lydløs, det ved jeg, og det er blevet påpeget i min anden tråd. Dette er et skridt på vejen.. som jeg skriver.

Den eneste ting, du sagde, som jeg føler er lidt produktiv, er den første. Hvorfor skulle jeg ikke kunne bruge den indendørs men i en bil?? Påstår du, at det er farligt eller hvad?

A) Det der er et produkt at bruge i biler, ikke i boliger.
B) Din "luftrenser" kommer ikke til at blive lydløs. Lyden kommer med den udblæste luft.
C) Spørg Mekonomen.
D) Det er skumplast. Man skærer det med kniv, f.eks. en brødkniv.
E) Har du ikke filtreret alt asbeststøv væk endnu?

Og til sidst, lidt OT
F) Bed moderator låse denne tråd også, før du får flere svar, der gør dig oprørt.

Senest redigeret:
R
Bitumen kommer jeg ikke til at bruge. Det er et yderst tvivlsomt stof. Bare lugt til skidtet.

Vær glad for, at du bor i dette land, jeg arbejder en del i Kina, og det er til tider rent ud sagt besværligt at trække vejret, rygning er mere sundt herhjemme end at trække vejret i deres luft.

Skumplasten ER skidt, i bilen bruges jo sådan noget under indretning og grejer, altså ikke i direkte kontakt med luften, det smuldrer også med tiden, og det er sikkert mere sundhedsskadeligt end bitumen, bitumen synes jeg ikke lugter så slemt, ikke værre end hvad disse skumplastmåtter gør.

raddforasbest er bedste trold lige nu på forummet

R
Stod på Biltema og sniffede på bitumenmåtterne, fy for pokker hvor de lugtede.. Som sagt skal de ikke være særligt sunde, og jeg følger hellere ting jeg læser end noget Kalle sagde i kaffepausen den dag han rev eternittag bare fordi han var så sej.

Hvis det nu er som I siger, at disse skumplastmåtter ikke gør meget, så må jeg vel begynde at overveje den endelige løsning - som er at bygge en stor boks som jeg isolerer.

Men jeg bliver tvivlende... Hvad præcist mener I med, at det ikke hjælper noget? Jeg forventer ikke, at det skal gå fra 65db til 30... Er dog tilfreds med 5-10, som sagt et skridt til total lydløshed.

raddforasbest sagde:
Stod på Biltema og sniffede på bitumenmåtterne, fy for pokker hvad de lugtede.. Som sagt skal de ikke være ret sunde og jeg følger hellere ting jeg læser end noget Kalle sagde i kaffepausen dagen han rev eternittag bare fordi han var så sej.

Hvis det nu er som I siger at disse skumplastmåtter ikke gør meget så må jeg jo begynde at overveje den endelige løsning- som er at bygge en stor kasse som jeg isolerer.

Men jeg bliver i tvivl... Hvad præcist mener I med at det ikke hjælper noget? Jeg forventer ikke at det skal gå fra 65db til 30... Er dog tilfreds med 5-10, er som sagt et skridt til total lydløshed.
jeg har brugt en masse af den slags til at isolere computerkasser osv og det fungerer ikke så godt, de fleste støj følger materialer og ting, det er derfor man bruger bitumen for det gør det hele stumt, bruges mere flittigt i biler end Biltemas skumplastmåtter i hvert fald. Lyden fra blæsere og luft kan du ikke sænke uden at mindske luftstrømme, altså er det vibrationerne du kan gøre noget ved i første omgang og så kan du lige så godt smide et håndklæde over som at købe disse måtter.

raddforasbest sagde:
...
Den eneste ting du sagde, som jeg føler er lidt produktiv, er den første. Hvorfor skulle jeg ikke kunne bruge den indendørs men i en bil?? Påstår du, at det er farligt eller hvad?...
Nej, jeg har ikke påstået, at det er farligt.
Du læser ind ting, som ikke findes i, hvad andre skriver, det er som om du ØNSKER, at alt er farligt.

Måtten er til at bruges i motorrum, ikke i kabinen i biler, og ikke i boliger.
Blev du bekymret, da jeg påpegede det?
Du ved, rette ting på rette sted.

Og hvis du ikke længere er bange for asbesten, så sluk maskinen og stil den væk.
Med så højt støjniveau vil den jo ødelægge dit liv ellers.

Hvorfor ikke bare sove med gasmaske på?

Enkel spørgsmål, af nysgerrighed, og som du naturligvis ikke behøver at svare på, hvis du ikke vil:
Hvad laver du om dagene?

R
Interessant. Det er som en anden påpegede i min anden tråd vigtigt at mindske luftstrømmen.
En ting forstår jeg dog ikke.. Hvis man mindsker luftstrømmen så forsvinder jo sugeevnen?

raddforasbest sagde:
Interessant. Det er som en anden påpegede i min anden tråd vigtigt at mindske luftstrømmene.
En ting forstår jeg dog ikke.. Hvis man mindsker luftstrømmen, forsvinder sugeevnen jo?
Ja, og det er derfor du ikke kan gøre sådan, så kan du ligeså godt slukke den en stund, når du synes det bliver forstyrrende.
Bedre i så fald at køre den visse stunder på max effekt og derefter slukke end at køre den langsomt konstant.

R
Fortfortsat bange for asbest, hvilket man bør være, hvis man bekymrer sig om ens liv og præstation.
Jeg synes dog, at luften bliver bedre og ville gerne have den tændt hele døgnet.
Blev mest irriteret, da det virker lidt for meget inside the box autisme ved en sådan bemærkning.

Det siges, at det er tungt at trække vejret med maske på. Nej, min luftrenser er en god maskine, nu vil jeg bare have den lydløs.

Jeg arbejder som asbestsanerer hos "kalles asbest", der er det meget vigtigt at spise pizza til frokost og ryge, mens man bryder eternitplader.

raddforasbest sagde:
Fortforfarande livræd for asbest, som man bør være om man er ræd om ens liv og præstation.
Synes dog luften bliver bedre og ville gerne have den på døgnet rundt.
Blev mest irriteret da det virker lidt for meget inside the box autisme på en sådan bemærkning.

Det er tungt at ånde når man har maske siges det. Nej min luftrenser er en god maskine, nu vil jeg bare have den lydløs.

Jeg arbejder som asbestsanitør på "kalles asbest", der er det meget vigtigt at spise pizza til frokost og ryge samtidig som man bryder eternitplader.
Det er vel ingen der bryder eternitplader nu til dags?

Det er også besværligt at ryge og spise pizza med gasmaske.

R
Men når man støvsuger, larmer jo maskinen mest? Hvis man kun lytter ved selve indsugningen på slangen, så lyder det ikke ekstremt meget?
Desuden findes der lyddæmpere til ventilationsslanger, mindsker de kun luftstrømmen...... Hvorfor ikke bare sætte en plade foran så...
Nej, noget her enten skjuler eller har I overset.

Desuden... bliver vakuummet jo lige så stort, selvom man mindsker selve udsugningen, kompenseres det ikke ved at suget bliver stærkere. Nej, dette kan ikke passe.

Klart som fa* det kan blive mere stille, har svært ved at tro på, at hvis man bygger en stor kasse og sætter slanger til indsugning og udsugning og isolerer slangerne, at dette ikke skulle give noget/meget lidt, når der opstår så enorme lyde ved udsugning og indsugning. I er vel klar over, at dB lægger sig sammen, hvis maskine a skaber lyd a1, maskine b b1 ...... maskine ø ø1, så ville ingen seriøs person have sagt, at det er ligegyldigt, om vi fjerner alle maskiner bortset fra ø, for det lyder lige så meget som før.......

Senest redigeret:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.