Hej!
Oppe på loftet skal jeg rive en væg ned ifølge billedet for at få mere plads. Da jeg begyndte nedrivningen, kom jeg til at tænke på, at den går under en tagspær og sandsynligvis fungerer som støtteben. Men flere spørgsmål dukkede op nu:
- Er det virkelig et støtteben? De andre støtter er sandsynligvis i skunkvæggen, så hvorfor have et separat udstående støtte.
- Hvorfor er der isolering og plastik i væggen?
Min gæt er, at en tidligere ejer af huset har bygget om her, men jeg kommer ikke frem til noget logisk.
Huset er fra 70'erne
Reglerne er ca. 30x120mm, og der er 2 stk i væggen
Det lille rum har været et skab, hvor kun den væg jeg har markeret, er isoleret.
Oppe på loftet skal jeg rive en væg ned ifølge billedet for at få mere plads. Da jeg begyndte nedrivningen, kom jeg til at tænke på, at den går under en tagspær og sandsynligvis fungerer som støtteben. Men flere spørgsmål dukkede op nu:
- Er det virkelig et støtteben? De andre støtter er sandsynligvis i skunkvæggen, så hvorfor have et separat udstående støtte.
- Hvorfor er der isolering og plastik i væggen?
Min gæt er, at en tidligere ejer af huset har bygget om her, men jeg kommer ikke frem til noget logisk.
Huset er fra 70'erne
Reglerne er ca. 30x120mm, og der er 2 stk i væggen
Det lille rum har været et skab, hvor kun den væg jeg har markeret, er isoleret.
Tror det er nogen som har set hvordan man normalt bygger en væg (så har man isolering) og simpelthen gjort sådan..Sambar911 sagde:
Der findes egentlig ingen grund til at have hverken plast eller isolering i den væg, men det var der alligevel..
Plasten, er den bag ved overfladen på alle væggene i "garderoben"?
Nej kun den væg. Den skabsstyk som vender mod kameraet har hverken isolering eller plast.
Det er et rækkehus, og jeg har derfor tjekket, hvordan en nabo har det. De har en væg på samme sted, der fortsætter ind i rummet, så jeg blev ikke klogere…
Jeg synes også, at det ikke burde være bærende, men man vil ikke stå der og rive, når man ikke ved det med sikkerhed.
Det er et rækkehus, og jeg har derfor tjekket, hvordan en nabo har det. De har en væg på samme sted, der fortsætter ind i rummet, så jeg blev ikke klogere…
Jeg synes også, at det ikke burde være bærende, men man vil ikke stå der og rive, når man ikke ved det med sikkerhed.
Kan jo været bygget som en væg hos dig også tidligere og isoleret pga. lyd osv. Det er jo mere rimeligt end at isolere et skab. Medmindre de havde hjemmebrændingsapparatet i den? 
Reglerne ser også ud til at gå op til spærret. Hvis det er som I siger en originalvæg, som man har forkortet, så kan grunden til, at man har placeret væggen under spærret være, for at man vil have støtte op til for at fastgøre reglerne i noget?
Hvordan ser skunkvæggen ud i konstruktionen?
Har du ingen tegninger for huset?
Men som sagt, jeg tror ikke du behøver at være bekymret for at fjerne væggen, men man kan ikke være 100% sikker uden at tjekke tegningen for huset/spærerne.
Har du ingen tegninger for huset?
Men som sagt, jeg tror ikke du behøver at være bekymret for at fjerne væggen, men man kan ikke være 100% sikker uden at tjekke tegningen for huset/spærerne.
Hej igen og tak for svarene!Violina sagde:
Jeg har nu fået tegninger fra kommunen.
Ifølge tegningen har der ikke været nogen væg der tidligere, så det føles godt.
Nu til et andet spørgsmål. Der skal stå et billardbord med fødder, der giver en punktlast på 130 kg hver. Ifølge den tekniske beskrivelse er det 48x220s bjælker, der sandsynligvis understøttes nedefra ifølge plantegningen.
Behøver jeg at lave en præcis beregning, eller kan jeg regne med, at bjælken klarer de punktlaster. Er der risiko for bøjning?
Ville sige, at så længe du placerer billardbordet, så det står vinkelret mod tagspærene med langsiden (altså langs med rygningen), så er der nok ingen risiko for nogen direkte nedbøjning..
Men det bliver jo ret besværligt at få bordet derop 😅
Men det bliver jo ret besværligt at få bordet derop 😅
Mener du, at benene på bordet kommer nærmere de bærende vægge da?Violina sagde:
Jeg ville sige, at så længe du placerer billardbordet, så det står vinkelret mod spærene med langsiden (altså langs med kippen), så er der nok ingen risiko for nogen direkte nedbøjning..
Men det vil jo være ret besværligt at få bordet derop
Violina sagde:
Jeg ville sige, at så længe du placerer billardbordet, så det står vinkelret mod spærene med langsiden (altså langs med kippen), så er der nok ingen risiko for nogen direkte nedbøjning..
Men det vil jo være ret besværligt at få bordet derop
Violina sagde:
Det vil kun kunne være plads, hvis jeg stiller det parallelt med spærene...
Det har du ret i! Jeg har planlagt at løfte det op med kranbil og gennem et vindue. Mange forhindringer før jeg er i mål