14,403 læst ·
18 svar
14k læst
18 svar
Er dette en rimelig pris for udskiftning af stigrør?
Side 1 af 2
Vi er havnet i en svær situation, hvor vi i panik har brug for at lave et stambyte i kælderen i vores villa. Entreprenøren har lige installeret et minirenseværk og har nu opdaget et lille bakfald på den eksisterende stamme samt at dele af den er gammel. Det betyder, at hele gulvet skal saves op, og en ny stamme skal lægges. Ca. 20 m. Før vi kan tilslutte anlægget, skal dette gøres, siger de. Vi har nu fået en pris på 192.000 kr efter Rot inkl. moms. Tidligere (i forbindelse med køb af ejendommen) fik vi en prisindikation på 80.000 kr (fra en anden entreprenør). I det nye tilbud kommer materialet til at koste 67.000 kr og arbejdet 176.000 kr (før Rot). Det svarer til 243 mandetimer med entreprenørens timepris 725 kr/tim. Både materialet og arbejdet føles meget i overkanten, oplever jeg. Spørgsmålet er - hvem har ret, og hvem tager fejl? Jeg ville være taknemmelig, hvis nogen vil diskutere dette og sidder inde med information. Tak på forhånd! Janne
Sådan ser specifikationen ud:
Sådan ser specifikationen ud:
- Beskyttelsesafdækning af berørte områder
- Savning/sporing af beton (ca. 20 lm)
- Afløbsstik eksisterende positioner
- Afløbsstik fra stamme mod garage
- Udknusning af beton
- Udgravning af rende
- Hulboring i ydervæg til tilslutning mod afløbsanlæg
- Lægning af afløbsrør, el trækkes fra afløbsanlæg til teknikrum
- Armering og indstøbning af afløbsrør
- Faldspartling af teknikrum (ca. 9 kvm)
- Affaldshåndtering
Sid stille i båden.
Sørg for at få ind mindst ét tilbud mere.
Din strækning er noget længere end vores kælder, og størstedelen af vores beton er (formentlig) uarmeret, men de estimater jeg har fået, har været mere som dit første.
Det burde være muligt at tilslutte anlægget alligevel, eller hvordan påvirker bagfaldet? Ifølge tilbuddet skal der trækkes el, men det burde være muligt midlertidigt med en forlængerledning eller lignende.
Sørg for at få ind mindst ét tilbud mere.
Din strækning er noget længere end vores kælder, og størstedelen af vores beton er (formentlig) uarmeret, men de estimater jeg har fået, har været mere som dit første.
Det burde være muligt at tilslutte anlægget alligevel, eller hvordan påvirker bagfaldet? Ifølge tilbuddet skal der trækkes el, men det burde være muligt midlertidigt med en forlængerledning eller lignende.
Moderator
· Stockholm
· 56 242 indlæg
Det lyder lidt saltet.
Det mest oplagte er materialomkostningerne. 20 m afløbsrør koster et par tusinde, regn med lige så meget til for koblinger og diverse bøjninger. Beton og armering er billigt, maks 5 000 kr for det, der skal bruges her.
Det mest oplagte er materialomkostningerne. 20 m afløbsrør koster et par tusinde, regn med lige så meget til for koblinger og diverse bøjninger. Beton og armering er billigt, maks 5 000 kr for det, der skal bruges her.
Jeg synes også det lyder meget.
Gjorde det samme for et antal år siden. Det var ganske vist kun 12 m, men benyttede lejligheden til at lægge ekstra afløb, og hele kælderen blev beklædt med klinker, og murvæggene blev også ordnet. Det kan naturligvis ikke sammenlignes med priserne, men jeg, som er meget prisbevidst, syntes ikke, det var specielt dyrt for, hvad jeg fik. En gammel fugtig kælder fra 1925 blev frisk, pæn og fin.
Det største problem for dig er at få flere tilbud og finde håndværkere inden for rimelig tid.
Gjorde det samme for et antal år siden. Det var ganske vist kun 12 m, men benyttede lejligheden til at lægge ekstra afløb, og hele kælderen blev beklædt med klinker, og murvæggene blev også ordnet. Det kan naturligvis ikke sammenlignes med priserne, men jeg, som er meget prisbevidst, syntes ikke, det var specielt dyrt for, hvad jeg fik. En gammel fugtig kælder fra 1925 blev frisk, pæn og fin.
Det største problem for dig er at få flere tilbud og finde håndværkere inden for rimelig tid.
Senest redigeret:
Vi skiftede afløb for to år siden, længden af betongulvet i kælderen der blev skåret op var vel måske 8 - 10 m, derefter blev også indsat en 25 m lang slange gennem betonrørene ud til brønden. I alt 30 tusind før rot, arbejdet og transport ca en tredjedel af det beløb.
Jeg efterfyldte rundt om rørene og støbte gulvet igen selv, så det er ikke med.
Jeg efterfyldte rundt om rørene og støbte gulvet igen selv, så det er ikke med.
Senest redigeret:
Men jeg forstår ikke, fungerede jeres afløb før monteringen af rensningsanlægget?J Jean The Wiz sagde:Vi er havnet i en svær situation, hvor vi i panik har brug for at lave et stambyte i kælderen i vores villa. Entreprenøren har lige installeret et mini rensningsanlæg, og har nu opdaget et lille bagfald på den eksisterende stamme, samt at dele af den er gammel. Det betyder, at hele gulvet skal skæres op, og en ny stamme lægges. Ca. 20 m. Inden vi kan tilslutte anlægget, skal dette gøres, siger de. Vi har nu fået en prislapp på 192.000kr efter Rot inkl. moms. Tidligere (i forbindelse med køb af ejendommen) fik vi en prisindikation på 80.000kr (fra en anden entreprenør). I det nye tilbud vil materialerne koste 67.000kr, og arbejdet 176.000kr (før Rot). Det indebærer 243 mandtimer med entreprenørens timepris 725kr/time. Både materialer og arbejde føles meget i overkanten, oplever jeg. Spørgsmålet er - hvem har ret, og hvem har uret? Taknemlig, hvis nogen vil diskutere dette og har information. Tak på forhånd! Janne
Sådan ser specen ud:
• Beskyttelsesdækning af berørte overflader
• Savning/rilling af beton (ca. 20 lm)
• Afløbsstick eksisterende positioner
• Afløbsstick fra stamme mod garage
• Rode udlastning af beton
• Udgravning af renden.
• Hulboring i ydervæg for tilslutning mod afløbsanlæg.
• Lægning af afløbsgroda, el trækkes med fra afløbsanlæg til teknikrum.
• Armering og indstøbning af afløbsgroda.
• Faldspackling af teknikrum (ca. 9 kvm)
• Affaldshåndtering
For så burde det også fungere med et…
Senest redigeret af en moderator:
Farstatjej90
Indretningsarkitekt
· 5 445 indlæg
Farstatjej90
Indretningsarkitekt
- 5,445 indlæg
Entreprenøren har vel fået blodtimian, hvis du lyder så desperat som i dit indlæg her. Useriøst firma, der vil udnytte dig.
Tag imod flere tilbud. Det er nok ret tomt i ordrebogen hos entreprenøren, når de skræmmer dig så meget 😅
Tag imod flere tilbud. Det er nok ret tomt i ordrebogen hos entreprenøren, når de skræmmer dig så meget 😅
Nu vil jeg ikke påstå, at det hverken er nemt eller hurtigt gjort at skifte stammer. Især ikke når det drejer sig om en strækning på 20 meter heller.
Dog er 192.000kr frygtelig mange penge. Nu er det måske muligt at sænke det med ca. 50.000.
MEN, trods alt er det ikke "raketvidenskab" at bryde betonen op og skifte stammen. Er du bare normalt handy, og har fysikken i behold, så kan du klare dette selv. Det letter naturligvis enormt, hvis du har et par arbejdsivrige teenagesønner. Eller hvis du har en bror eller bedste ven. Skal vel for en sikkerheds skyld sige, at mennesker af hun-køn også kan være behjælpelige.
Der findes flere tråde, hvor andre på forummet har dokumenteret deres stambyter.
Dog er 192.000kr frygtelig mange penge. Nu er det måske muligt at sænke det med ca. 50.000.
MEN, trods alt er det ikke "raketvidenskab" at bryde betonen op og skifte stammen. Er du bare normalt handy, og har fysikken i behold, så kan du klare dette selv. Det letter naturligvis enormt, hvis du har et par arbejdsivrige teenagesønner. Eller hvis du har en bror eller bedste ven. Skal vel for en sikkerheds skyld sige, at mennesker af hun-køn også kan være behjælpelige.
Der findes flere tråde, hvor andre på forummet har dokumenteret deres stambyter.
Er 192k kun for arbejdet i kælderen? I så fald lyder det helt vanvittigt... Jeg laver lige nu et lignende arbejde i min kælder, dog meget større. Jeg lejede maskiner og brækkede hele kælderpladen op (47kvm), har lagt isolering, nyt afløbsstamme samt lavet forgreninger til nyt badeværelse, der skal være der, armerer og lægger gulvvarme lige nu. Min stamme er ca. 12m men med forgreninger på ca. 6m mere. Jeg gør alt selv, og hvis jeg fjerner gulvvarmen fra omkostningerne, så lander det ikke over 30k i materialer og maskinleje. Der regner jeg ballast og cement med. Helt ærligt tror jeg, at du kan klare det for 10k i materialer, hvis du kan/vil gøre jobbet selv. Bortkørsel af materialer tilføjes, hvis du ikke kan bruge det til fx opfyldning på grunden.
I mine forældres villa reline vi rørene under pladen, 6 stik, hvis jeg husker rigtig og en afløbsbrønd. Prisen var lige over 100 efter rot, hvilket firmaet selv sagde er vel det dobbelte mod at bryde op og støbe igen, men man slipper for al det rod og det er klart på nogle dage. Mine forældre har en rimelig nyrenoveret kælder. Jeg havde tænkt at gøre tilsvarende øvelse næste år, har ikke noget budget, men tænker at gøre det løbende sammen med min snedker, bryde op gulvene (uarmeret, tynd beton), lægge nye rør, støbe igen og flydespartle. Jeg regner med, at det vel tager en uge, 40 000 måske? Min snedker lægger måske 40-50 timer og jeg 15 - jeg har ikke planlagt så nøje endnu. Materialeomkostningen for mig er forsvindende lille, 3 gulvbronde, 10 meter 110 rør, 20 meter 75 rør (maks, jeg bare estimerer noget), lidt bøjninger, renseluger, svep mm og så nogen ton beton og flydespartel. Det koster måske 5000 kr.J Jean The Wiz sagde:Vi har havnet i en svær situation hvor vi i panik skal lave et stambyte i kælderen i vores villa. Entreprenøren har lige installeret et minirenseanlæg og har nu opdaget et lille bakkefald på den eksisterende stamme samt at dele af den er gammel. Det betyder, at hele gulvet skal skæres op og en ny stamme lægges. Ca 20 m. Inden vi kan tilslutte anlægget, skal dette gøres siger de. Vi har nu fået en prislapp på 192.000kr efter Rot inkl moms. Tidligere (i forbindelse med køb af ejendommen) fik vi en prisindikation på 80.000kr (fra anden entreprenør). I det nye tilbud vil materialet koste 67.000kr og arbejdet 176.000kr (før Rot). Det betyder 243 mandtimer med entreprenørens timepris 725kr/time. Både materiale og arbejde føles meget i overkanten, oplever jeg. Spørgsmålet er - hvem har ret og hvem har uret? Taknemmelig hvis nogen vil diskutere dette og sidder på info. Tak på forhånd! Janne
Sådan ser specen ud:
• Beskyttelsesafdækning af berørte overflader
• Skæring/sporing af beton (ca 20 lm)
• Afløbsstick eksisterende positioner
• Afløbsstick fra stamme mod garage
• Brydning udlastning af beton
• Udgravning af rende.
• Hulboring i ydervæg for tilslutning mod afløbsanlæg.
• Forlægning af afløbsroer, el trækkes med fra afløbsanlæg til teknikrum.
• Armering og ingjutning af afløbsroer.
• Faldspartling af teknikrum (ca 9 kvm)
• Affaldshåndtering
725 kr/ time (forudsæt ink moms) er også ret heftigt for beton og bagningsarbejde. (580 + moms)
Det er jo svært at vurdere dit arbejde, men spontant ville jeg føle, at hvis du har fået en prisindikation på 80 000 så føles det vel ret rimeligt.
Senest redigeret:
Man kan jo overveje, om du har råd til at gå på arbejde? 192k er mange penge. Med min timeløn har jeg ikke råd til at gå på arbejde, det er mere rationelt at blive hjemme og løse sådan en sag selv. Jeg har selv lavet præcis dette arbejde, så jeg ved præcis, hvor meget arbejde det er.
Jeg ville til hver en tid gøre det selv, hvis jeg stod over for valget at udlicitere igen.
Materialerne til dette er billige, det er reetablering af overflader, der kan blive dyrt, og der er det jeres ambitionsniveau for rummene, der sætter grænserne.
Hvis det har fungeret tidligere med et svagt bagfald, så er det ikke krise og panik at fikse dette direkte her og nu. Renseanlægget vil jo fungere alligevel, så længe spildevandet kommer dertil, og bagfaldet er så svagt, at det ikke danner en vandlås.
Jeg ville til hver en tid gøre det selv, hvis jeg stod over for valget at udlicitere igen.
Materialerne til dette er billige, det er reetablering af overflader, der kan blive dyrt, og der er det jeres ambitionsniveau for rummene, der sætter grænserne.
Hvis det har fungeret tidligere med et svagt bagfald, så er det ikke krise og panik at fikse dette direkte her og nu. Renseanlægget vil jo fungere alligevel, så længe spildevandet kommer dertil, og bagfaldet er så svagt, at det ikke danner en vandlås.
Ja, man vil jo vide, hvor meget de har hævet afløbet ind til huset med det nye rensningsanlæg, om der måske findes en anden løsning.Rejäl sagde:
I så fald har entreprenøren lavet en fejl, man bør ikke ændre på tilløbets højde uden at sikre sig, at der ikke kommer tilbageløb. Hvis det er tilfældet for TS, så bliver det bare nødvendigt at ændre og grave minirensningsanlægget dybere for entreprenøren.T Trappa sagde: