Min svigerfar satte en midlertidig plade op mod facaden i garagen, hvor der havde stået en gammel skraldespand.
Jeg spurgte ham, men det var for en plade, men han var lidt usikker. Så tænkte jeg at høre med jer, om nogen genkender materialet.

• En midlertidig grå plade er sat op mod garagefacaden, omgivet af træstrukturer. Pladens materiale er ukendt.
  • En midlertidig tavle monteret på en garagevæg, omgivet af trærammer og hylder i metal.
Det ser ud til at være en eternitplade (dvs asbestcement). Dog en noget forvirrende farveforskel mellem billederne.

det nederste billede er bedre, det andet blev lidt mørkt.

Kan jo også være en fibercementplade.

Hvornår satte han den op, og blev den købt ny dengang?

Han satte det op for cirka 1 måned siden. Hvor gammel det er har han ingen anelse om. Han fandt skiven på hans arbejde påstår han.

Det nederste billede føles mere som typisk eternit. Men som 13th Marine skriver, tidspunktet for indkøb siger meget.

Asbest har jo ikke været brugt siden midten af 70'erne, så oddsene føles meget lave for, at han har fået fat i sådan én.

Skiven er meget tung, og han var nødt til at bore, før han kunne skrue den fast. Kan det være en eternitplade alligevel?? ? er eternitplader et hårdt materiale?

Ja, eternit er hårdt. Skulle det nu være eternit så lad den sidde.

Har du købt den de seneste 20 år er det en Steni-plade! Eller Minarit forskellige fabrikat navne.

Senest redigeret:
H
D Dimu sagde:
Pladen er meget tung og han var nødt til at bore, før han kunne skrue den fast. Kan det en være en eternitplade alligevel?? ? eternitplader er det et hårdt materiale?
mineritskiva.

• Synes
Stefan N
  • Laddar…
Det koster c.a. 500 at få skiven testet. Man skal sende et prøve på c.a. 5*5 cm. Jeg bruger A-analys, alt håndteres via post og email. Men der findes sikkert flere andre, der tilbyder den tjeneste.

harry73
Jeg fandt en flamsk webside (genbrugsstation) om asbest. De beskriver en simpel test, som man kan udføre selv https://www.geel.be/product.aspx?id=2642

Oversættelse af testen Flammetest

Hvis der er asbest i et bestemt materiale, kan du nemt teste det selv: Tag et stykke af det mistænkte materiale og hold det i en flamme. Når du ser fibre, der fortsætter med at gløde og ikke deformeres, skal du håndtere asbest. Før du tager skridt: læs denne brochure først. At være ubetænksom og gå i panik har en kontraproduktiv effekt.

• Synes
Fotografen
  • Laddar…
harry73
henke_benke sagde:
detta är en mineritskiva.
Det bliver ikke mere overbevisende, fordi du siger det to gange, selvom du bruger 4 gange så mange ord.
Tips er at lægge et billede ind eller fortælle, hvorfor du er sikker på din sag (f.eks. jeg arbejder på en mineritfabrik)

H
harry73 harry73 sagde:
Det bliver ikke mere overbevisende, fordi du siger det to gange, selvom du bruger 4 gange så mange ord.
Tip er at lægge et billede ind eller fortælle, hvorfor du er sikker på din sag (f.eks. jeg arbejder på en mineritfabrik)
efter at have håndteret mineritskiver et par år. så ved jeg.
fikset tilfreds så?

• Synes
hscn og 1 anden
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.