Jeg har læst en hel del indlæg om emnet kælder og vægge, men har stadig ikke rigtig fundet svar på de spørgsmål, jeg har. Jeg skal bygge et rum i min kælder til den ældste dreng. Kælderen består af letbetonblokke, og på ydersiden er der en platonmåtte, dog ingen isolering. Jeg er klar over, at mange anbefaler, at man bare pudser væggene, men jeg vil alligevel regle op og sætte plader. Jeg har overvejet at gøre som følger:

1. Regle med 70X45 60c/c, 2cm fra betonvæggen, så der dannes en luftspalte. Syllpap mellem syllen og betongulvet.
  2. Spænde ståltråd evt. sømme korte stykker mellem reglarne.
  3. Isolering med 45mm mineraluld.
  4. OSB
  5. Gips
  6. Ventilationsgitter med omtrent 180cm mellemrum ved loftet (http://www.jula.se/ventilationsgaller-for-bat-130595 eller noget lignende/pænere).

Ville det være muligt at bygge sådan her uden at få fugtproblemer?
Er der behov for en dampspærre et sted i konstruktionen?
Ville der være behov for ventilationsgitter også ved gulvet?
Skal der være luftspalte selv mod kældervægge, der ikke vender mod ydersiden?

Jeg har tænkt meget på netop dette med ventilationen. Hvis jeg har forstået det korrekt, plejer man at efterlade en luftspalte langs hele gulvet og hele loftet og derefter sætte lister og fodpaneler med afstandsstykker. Dog har jeg ikke rigtig forstået, hvordan det skal gøres, da der sidder en syll langs gulvet og en regel langs loftet.

Senest redigeret:
Svar på din sidste spørgsmål: Du kan sætte distanser mellem syll og gulv og mellem regel og loft.

Skib indvendig isolering.
-Du kan aldrig være sikker på ikke at få skimmelproblemer
og det er drengens helbred du risikerer...

Alt andet er genveje for at komme billigt uden for øjeblikket...
-Isolering skal placeres udvendigt.

Så springer jeg selvfølgelig isoleringen over! Det er ikke specielt koldt i kælderen, og med en passende dimensioneret radiator skal det nok gå alligevel.

Distance mellem syllen og betongulvet og mellem loftsreglen og loftet var jo en god løsning! Så slipper jeg for grimme gitter.

Milkshaken
Det bedste du kan gøre er at mure med smalere lecablokke.... Hold det typisk 4" fra ydervæggen, så fylder du rummet, der bliver, med lecakugler..... mure og fylde, mure og fylde....
Så pudser du med murpuds eller gipspuds, derefter på med passende materialer.... typisk maling eller tapet.......
Inegt organisk i kælderkonstruktioner, uden, sten, leca eller beton is that shit...

Det var noget helt nyt for mig, men det lyder jo utroligt omstændigt. Derefter undrer jeg på, hvordan du kan anbefale tapet på dette og derefter skrive "intet organiskt i kælderkonstruktioner"?

Har præcis som dig overvejet at bygge en kældervæg op og haft overvejelser omkring luftspalter, ventilationshuller og plademateriale m.m. Bestemte mig dog efter megen tøven for at pudse kældervæggen op, hvilket jeg gjorde i weekenden.

Årsagen til, at det blev puds i stedet for opbygning af væg, var, at jeg ikke kunne få til en fuldgod ventilation af luftspalten mellem en opbygget væg og kældermuren.
- Kommer der støv ind ved indsugningsventilerne ved gulvet, er der risiko for, at støvet mugner.
- Skipper man indsugningsventiler ved gulvet og kun har det ved loftet, er der risiko for stillestående fugtig luft bag væggen, hvilket kan give en muggent lugt.
- For at få en rigtig ventileret væg kræves støvfilter og en mekanisk ventilator, der blæser luft ind ved gulvet og blæser ud ved loftet.
- En overvejelse jeg havde var at bygge med metalregler og derefter sætte mineritplader, helt lufttæt ved gulv og loft og derefter få fugten til at diffundere ud gennem mineritten.

Skriv, når du er færdig og fortæl, hvordan du gjorde.

källare sagde:
Har præcis som du resoneret med at regulere op kældervæggen og haft overvejelser om luftspalter, ventilationshuller og plademateriale m.m. Besluttede mig dog efter meget om og men for at pudse op kældervæggen, hvilket jeg gjorde i weekenden.

Årsagen til at det blev puds i stedet for opregulering af væggen var, at jeg ikke kunne få til en fuldgyldig ventilation af luftspalten mellem en opreguleret væg og kældermuren.
- Kommer der ind støv ved indsugningsventilerne ved gulvet er der risiko for at støvet mugner.
- Udelader man indsugningsventiler ved gulvet og kun har det ved loftet, er der risiko for stillestående fugtig luft bag væggen, hvilket kan give muggen lugt.
- For at få en rigtig ventileret væg kræves støvfilter og en mekanisk ventilator, som blæser luft ind ved gulvet og blæser ud ved loftet.
du har gjort det mest fornuftige tiltag i din kælder, synes jeg.
Selv om man får indeluften til at cirkulere mellem mur og gipspladen+ isolering, så er der jo risiko for, at det kondenserer på de koldeste punkter på ydervæggen og skaber problemer som mug, muggen lugt.
Puds og nogle kroner ekstra for god opvarmning+ ventilation giver et godt bomiljø i en kælder. Begynder der at ske noget så ser man det direkte og længe før mugallergi slår til.
Regulerede kældervægge ser kun pæne ud på overfladen, men man har ingen kontrol over, hvad der sker bagved.
gaia

Åh åh åh, snakke om at jeg står i et vejkryds. Nogle synes bestemt, at der skal pudses, nogle jeg taler med synes, at der ikke er nogle problemer med at rette, hvis man bare gør det rigtigt. Jeg forstår virkelig puds-tilhængerne, det som for mit vedkommende taler imod den løsning er omkostningen. Jeg er i gang med at pudse væggene i det kommende vaskerum, og det er jo ikke let altså. Derinde er det ikke så nøje, men jeg har forsøgt at få det så glat som muligt, men det bliver sådan. Skal jeg pudse i drengens kommende værelse, må jeg nok i så fald få nogen ind, der kan det der.

Jeg takker for alle svarene, håber der kommer flere synspunkter. Det tager nok lidt tid, inden det er tid til at begynde med det værelse, så jeg har tid til at tænke mange gange inden.

Kontroller først om du har en kælder, der slipper meget fugt igennem. Det kan du gøre ved at tape en aldersbestandig plast på væg eller gulv. Tape rundt om hele plasten, så den holder tæt. Kontroller derefter, om der opstår kondens indenfor plasten.

hvorfor ikke regle op med pladeregler og så gipse men efterlade et mellemrum oppe og nede.

Man behøver jo ikke gøre det sværere end det er...

Bliver det ikke upraktisk med en luftspalte mellem gulv og gipsvæg? Føles som om det burde samle skidt og støv i sprækken

Anvend gipsmørtel type Gypsum, de kan bruges som spartel og er lette at få glatte.

Lim op gipsplader, hvis du ikke vil pudse.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.