14,190 læst ·
20 svar
14k læst
20 svar
Ankerskrue til trykimprægneret
Side 1 af 2
Nu skal indgangspartiet fikses!
Forudsætninger: reglar 45x195 trykimpr NTR AB og terrassebrædder 28x120 trykimpr NTR AB. Reglar skal fastgøres i bæreline med bjælkesko. Da jeg handlede bjælkesko, franskskrue osv. på Hornbach, købte jeg også ankarskrue 5,0x40. Disse er kun elforsinkede, hvilket ikke føles som om det virker udendørs og bestemt ikke i trykimprægneret træ. Har jeg misforstået noget, eller er mine mistanker berettigede?
Mine alternativer er følgende: Jeg bruger de indkøbte ankarskruer og prøver at se glad ud. Man ser jo alligevel ikke, når skidet ruster.
Eller så leder jeg mig ihjel efter ankarskrue med bedre korrosionsbeskyttelse. Eller bruger en anden skrue, som jeg fandt på hylden derhjemme, nemlig ESSVE Cutters 5,0x40 forsænket hoved + CorrSeal (www.essve.com). Jeg tænker, at jeg vil have skruer, der ikke ruster samt dimension og hovedtype, der fungerer til 45 mm tyk regel + bjælkesko. Ankarskruens specielle hoved virker tiltalende i denne sammenhæng. Er forsænkede hoveder helt forkerte sammen med bygningsbeslag? Vil CorrSeal-belægningen blive slidt af mod stålkantene og ikke udføre sit job? Hvorfor findes der ikke varmgalvaniseret ankarskrue?
Almægtige forum, hvad siger I?
Forudsætninger: reglar 45x195 trykimpr NTR AB og terrassebrædder 28x120 trykimpr NTR AB. Reglar skal fastgøres i bæreline med bjælkesko. Da jeg handlede bjælkesko, franskskrue osv. på Hornbach, købte jeg også ankarskrue 5,0x40. Disse er kun elforsinkede, hvilket ikke føles som om det virker udendørs og bestemt ikke i trykimprægneret træ. Har jeg misforstået noget, eller er mine mistanker berettigede?
Mine alternativer er følgende: Jeg bruger de indkøbte ankarskruer og prøver at se glad ud. Man ser jo alligevel ikke, når skidet ruster.
Almægtige forum, hvad siger I?
Hvordan spiller det rustfrie mod de varmgalvaniserede byggematerialer så?
http://www.byggahus.se/forum/verkty...skruv-galvade-beslag-tryckt-virke-funkar.html
indlæg #32
Jeg kom ved en fejl til at sætte almindelige elektrogalvaniserede ankarskruer i trykimpregneret træ, som udgør den ydre ramme til skurets bjælkelag, før jeg vidste, at trykimpregneret træ + elektrogalvaniseret = NO NO ...
De sidder ganske vist på indersiden og dermed beskyttet mod rigtig slemt vejr, men jeg slog nogle varmgalvaniserede 5" søm udefra sidenhen, for en sikkerheds skyld, hvad nytte det nu gør lige ind i endetræet.
Så jeg venter med spænding på at se, når skuret styrter sammen i de kommende år.
Jeg har ingen anelse om, hvor "farligt" dette er, eller om det mest er et salgstrick for dyre overfladebehandlede skruer...
Såsom Gunnebo impreg, en speciel model til trykimpregneret.
http://www.gunnebofastening.se/segbo/notesamp/internet/segbo00008.nsf/viewunid/E2CFEB7F724DBB21C12574030033CCA2/$file/IMPREG_4sid_produktblad.pdf
http://www.byggahus.se/forum/verkty...skruv-galvade-beslag-tryckt-virke-funkar.html
indlæg #32
Jeg kom ved en fejl til at sætte almindelige elektrogalvaniserede ankarskruer i trykimpregneret træ, som udgør den ydre ramme til skurets bjælkelag, før jeg vidste, at trykimpregneret træ + elektrogalvaniseret = NO NO ...
De sidder ganske vist på indersiden og dermed beskyttet mod rigtig slemt vejr, men jeg slog nogle varmgalvaniserede 5" søm udefra sidenhen, for en sikkerheds skyld, hvad nytte det nu gør lige ind i endetræet.
Så jeg venter med spænding på at se, når skuret styrter sammen i de kommende år.
Jeg har ingen anelse om, hvor "farligt" dette er, eller om det mest er et salgstrick for dyre overfladebehandlede skruer...
Såsom Gunnebo impreg, en speciel model til trykimpregneret.
http://www.gunnebofastening.se/segbo/notesamp/internet/segbo00008.nsf/viewunid/E2CFEB7F724DBB21C12574030033CCA2/$file/IMPREG_4sid_produktblad.pdf
Senest redigeret:
Fast op beslagene med dine elforzinkede ankarskruer og sæt i en række galvaniserede ankersøm (det er meget billigere end RF ankarskruer). Husk dog, at når du først har banket ankersømene i, er det ikke let at få dem ud igen.
Ja da, de vil være grimme på overfladen, men de holder. Nærig som man var, eller hvis man havde dårligt med penge, sømmede jeg vores terrasse for 20 år siden med elektrogalvaniserede ringsøm, og det er en terrasse uden tag, som påvirkes af regn og sne. De er bestemt rustne nu, men de sidder godt fast. Brækkede nogle brædder af sidste år, og sømmene sidder stadig fast, så man trak sømhovederne direkte gennem terrassebrættet. Det trykimprægnerede træ for 20 år siden havde vel endnu mere kemikalier i sig end dagens. Har du tag over din veranda, skulle det være endnu bedre.
Tak for jeres svar!
Nu har jeg besluttet mig for ESSVE Ankarskruv CorrSeal. Jeg har talt med produktchefen, som bekræfter, at CorrSeal kan klare trykbehandlet træ. Jeg overvejede først Gunnebo Ankarskruv Impreg 5,0x40, men valget faldt på, at det er nemmere for mig at købe ESSVE-skruer hos den lokale Beijer end at køre til K-Rauta, som ligger længere væk. Desuden bliver det billigere hos Beijer med min faste rabat.
Nu har jeg besluttet mig for ESSVE Ankarskruv CorrSeal. Jeg har talt med produktchefen, som bekræfter, at CorrSeal kan klare trykbehandlet træ. Jeg overvejede først Gunnebo Ankarskruv Impreg 5,0x40, men valget faldt på, at det er nemmere for mig at købe ESSVE-skruer hos den lokale Beijer end at køre til K-Rauta, som ligger længere væk. Desuden bliver det billigere hos Beijer med min faste rabat.
Jeg var med til at rive en veranda bygget i 1990 ned, hvor trykimprægneret bærende bjælke var skruet med lange elforzinkede skruer og diverse elforzinkede beslag. De var i meget god stand, yderst lidt overfladekorrosion.
Har en altan på det ene hus, hvor rækværket er skruet med Spax elforsinkede skruer og der er ikke meget tilbage af dem efter ca. 12 år...
Jeg ville bruge Essves skruer med CorrSeal!
Der findes vel også ankarskruer med den behandling, tror jeg...
(Jeg må rette mig selv, det findes!)
Jeg ville bruge Essves skruer med CorrSeal!
Der findes vel også ankarskruer med den behandling, tror jeg...
(Jeg må rette mig selv, det findes!)
Valget af ankarskruv er kommet til at stå mellem Gunnebo Impreg og ESSVE CorrSeal. Udgifterne er omtrent de samme, men ESSVE bliver noget billigere med rabat hos Beijer plus at det bliver enklere for mig.P-plats sagde: