Hej!

Skal montere en 60 x 120 cm type 22 radiator på ca. 30 kg på en metalregelvæg med gips og OSB. Har læst nogle andre tråde, der anbefaler grove træskruer, men ikke for lange, så de trækker mere i OSB-pladen end nødvendigt. Væggen plus beslaget til radiatoren er jo knap 30 mm i dette tilfælde - ville ankerskrue 5 x 40 mm være passende at hænge dem i? Har tre beslag på radiatoren med 2 skruer i hvert beslag.

6x40 eller 6x50 essve cutters ville jeg bruge. 30kg er pjutt.

• Synes
frihopper
  • Laddar…
Senest redigeret:
Tjek bare om skruerne er gevindede hele vejen, ellers trækker den bare i gipsen...

• Synes
frihopper
  • Laddar…
frihopper sagde:
Tak! Jeg søgte lidt på Bauhaus, har Cutters et andet navn?

Edit: Måske hedder de "Cut"...? :)

Sådan nogle her du mener?: [link]
Ja!

Kører du til hornbash kan du nok købe fishers tilsvarende enkeltvis, hvis du ikke vil købe en hel kasse....

• Synes
frihopper
  • Laddar…
MathiasS sagde:
Ja!

Kører du til Hornbach kan du nok købe Fishers tilsvarende stykkesvis, hvis du ikke vil købe en hel kasse....
Lyder bedre! Hornbach er desuden min Go-To-forretning. :thumbup:

Hvad hedder Fischers variant?

Edit: Tror jeg fandt det, i hvert fald på hjemmesiden, spånpladeskrue FSP-PT 6x50 artnr 40917 helgevindet.

Senest redigeret:
tommib
Riki76 sagde:
Kig bare på, så skruerne er gevind hele vejen, ellers trækker den kun i gipsen...
Hvorfor skulle den behøve at være gennemgående gevind? Det er jo hovedsageligt OSB-pladen, der tager vægten i dette tilfælde. Det skader jo ikke med gennemgående gevind, men er efter min mening heller ikke helt nødvendigt. Det vigtigste er, at skruen har et hoved, der passer til konsollen.

Er i øvrigt helt enig med MathiasS, 30 kg er ingen vægt for en ordentlig skrue forudsat, at den har godt fæste, hvilket den vil have i dette tilfælde.

Som jeg forstår det, er det bedre at køre med helgevind, da man kan være sikker på, at gevindene fæstner i OSB-pladen. Selvfølgelig kan man jo måle, hvor stor del der ikke er gevindet og sikre sig, at man køber en delgevindet skrue, hvor man har forsikret sig om, at gevindene fæstner i OSB'en.

Sådan ser for øvrigt konsollen ud:

En metalbeslag med diverse fittings og en rød ventil ligger ovenpå en radiator, klar til installation.

tommib
Jeg mente det Riki76 skrev. Det stemmer kun, hvis OSBn er udenfor gipsen, hvilket jeg forudsætter, at den ikke er.
Det du skriver, stemmer godt og er grunden til, at en helgevindet skrue alligevel er bedre, hvis man ikke bruger tid på at måle. Så ved man, at den vil fæste godt i OSBn. Gevindene i gipsen har ingen funktion, men skader egentlig heller ikke.

tommib
Til den konsol ville jeg bruge skruer med kuppelformet hoved. Evt. kan du have brug for skiver også.

frihopper sagde:
Lyder bedre! Hornbach er desuden min Go-To-butik. :thumbup:

Hvad hedder Fischers variant?

Rediger: Tror jeg fandt det, i hvert fald på hjemmesiden, spånskiveskrue FSP-PT 6x50 artnr 40917 helgevind.
Spånskiveskruen har sænket hoved, du vil have en plan overflade mod konsollen. Kan ikke Fishers sortiment men de har noget tilsvarende.

Krilleman
99% af alle rørmontører monterer radiatorer med konsolskrue (kaldes også for byggskruv) der passer til en 8mm magnethylse for i dragning. Ingen skive er nødvendig med denne.

http://www.rinkabyror.se/artikel/byggskruv-6-5x38-fzb/

En galvaniseret konsolskrue med sekskantet hoved, brugt til montering af radiatorer, passer til 8mm magnetnøgle.

Edit:

Og hvorfor tre konsoller på en radiator som kun er 120cm?

Sprængsikker?

Normalt monterer man tre konsoller på radiatorer 180cm og bredere.

Senest redigeret:
  • Synes
corre og 2 andre
  • Laddar…
Tre konsoller for at Hornbach havde det på sin monteringsvæg, hvor 60 x 120 cm-radiatoren hang til visning. Og jeg gik på det :) selv om 49:- ekstra føles OK med tanke på at radiatorkoppel (Danfoss) og Korado-radiatoren sammen kostede 2 139:-.

krilleman_215 sagde:
99% af alle rørmokere monterer radiatorer med konsolskrue (kaldes også for byggskruv) passendes 8mm magnethylse til i træk. Ingen skive behøves med denne.

[link]

[billede]

Edit:

Og hvorfor tre konsoller på en radiator som kun er 120cm?

Sprængsikkert?

Normalt monterer man tre konsoller på radiatorer 180cm og bredere.
Ved rørmokere, hvordan man bruger andre skruer end byggskruv? haha. Men de trækker faktisk skide godt!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.