Hej,
hvordan skal man gøre med dampspærrens være eller ikke være i nedenstående tilfælde:
(se billede for nummerede henvisninger)
Eksisterende ydervæg (1) er efterisoleret med 95 mm mineraluld, men mangler indvendig dampspærre.
En etage er bygget på huset, og jeg har haft til hensigt at lægge dampspærre i loft, skråtag og ydervægge (støtteben) (3) på overetagen.
Hvordan skal jeg løse det på den del af mellemloftet, der er markeret med (2) på billedet? Der vil ligge isolering, minimum 220 mm. Skal jeg føre dampspærren ned fra skråtaget, via støtteben og derefter ud mod tagskægget frem til (4), dvs. over hele (2), eller skal jeg stoppe dampspærren i mødet mellem støtteben og mellemloft (5)?
Jeg har jo ikke nogen dampspærre i ydervæggen på stueetagen at tilslutte den nye dampspærre til.
Eller burde jeg slet ikke have nogen dampspærre, dvs. ikke i loft, skråtag og ydervæg på overetagen, da jeg ikke har det på den eksisterende underetage?

• Diagram viser en sektion af en bygning med numre 1 til 5, der markerer områder til diskussion om dampspærre og isolering. Pilene indikerer forskellige dele af konstruktionen.
Senest redigeret:
Er det et stenhus eller træhus?

Træhus

er støttebenene skjulte, så du har små skunkrum med? hvis nej er det vel nemmest at lave plast hele vejen ned og forbi støtteben.

det passer, støttebenene bliver overetagens vægge, dvs jeg har kattvindar.

bump
ingen som har nogle ideer om hvordan jeg skal gå tilværks med ångspärr i mit eksempel?

det er ikke helt let i dit tilfælde, eftersom du ikke har nogen dampspærre overhovedet i huset er det ikke sjovt at prøve at komplementere til 100% da må du jo i princippet gøre om alle rum for at få den ind...

men måske satse primært på det kolde loft? der har man jo oftest flest problemer. tag rum for rum og sæt plast i loftet når du renoverer. forsøg at tætne mod indervæggen så meget som muligt. hvis du så skulle skifte indervægge kan du jo forbinde videre med plasten og plastre væggene.

spring katteloftet over indtil videre. det er vel normalt lukket? tæt ellers døren ind der så du ikke slipper fugt ind den vej unødigt. ellers må du jo rive væggen for at plastre hele skråtaget ned. og det er vel ikke så fristende?

J
Sæt vindpap i stedet, ville aldrig sætte dampspærre op nogen steder.

Det er jo nok, at du sætter et billede op eller noget andet, så er der hul, og hele funktionen falder sammen.

Pb
John J sagde:
Det er nok at du sætter op en tavle eller noget andet, så er der hul og hele funktionen falder sammen.
Nja, jeg kommer jo til at have 45 mm isolering indenfor dampspærre, så det går nok godt at hænge ting op på væggen uden problemer med beskadiget dampspærre.

meckis sagde:
det er ikke helt let i dit tilfælde, da du ikke har nogen dampspærre overhovedet i huset er det ikke sjovt at prøve at komplettere til 100% så skal du jo i princippet lave alle rum om for at få den på plads..

men måske satse primært på det kolde loft? der plejer man jo at have flest problemer. tag rum for rum og sæt plast i loftet når du renoverer. prøv at tætne mod indervæggen så tæt som muligt. hvis du så skifter indervægge kan du jo forbinde videre med plasten og plaste væggene.

spring kattevinden over indtil videre. den er vel normalt lukket? tæt ellers døren ind der så du ikke slipper fugt den vej unødigt. ellers skal du jo rive væggen ned for at plaste hele det skrå tag ned. og det er vel ikke så fristende?
Overetagen er ikke færdig endnu, så jeg er ret fri til at gøre som jeg vil.

J
roggabear sagde:
Pb

Nja, jeg vil have 45 mm isolering inden for dampspærren, så det går nok fint at hænge ting op på væggen uden problemer med en ødelagt dampspærre.
Fint!

Og hvad skal du sætte udenfor dampspærren?

blir jo kanon at regel ud 45 udenpå dampspærren, så kan du trække el osv med lethed uden at punktere ngt! derefter osb+gips? eller bare gips? antar at du også lægger i 45 isolering?

John J sagde:
Fint!

Och hvad skal du sætte udenfor dampspærren?
Vægkonstruktionen i gavlene bliver

Panel
Sømlægte/Luftspalte
Vindtæt
45x195 regel / 195 isolering stående
dampspærre
45x45 regel / 45 isolering liggende
OSB
Gips

I skråtag og ved støttebenene bliver det følgende indenfor underbrædderne
45 mm luftspalte
170 isolering
45x45 regel / 45 isolering liggende
dampspærre
45x45 regel / 45 isolering stående
gips (evt. osb i stedet)
gips

meckis sagde:
bliver jo skide godt at lægge 45 udenpå dampspærren, så kan du trække el osv med lethed uden at punktere noget! Så OSB+gips? eller bare gips? Antar at du også lægger 45 isolering i?
jo det tror jeg bliver godt, men spørgsmålet er, hvordan jeg skal løse det med dampspærre i "kattvinden", dvs om jeg skal trække den ud mod tagfod, eller stoppe ved støttebenene?

om du tænker have kattvinden som kold loft, ville det have været nemmest at have plasten ved støtteben.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.