Vi er ved at lave et gæsteværelse i en del af kælderen. OSB-pladerne skal nu dækkes, men gips føles ikke som den bedste løsning, da vaskerummet er i nærheden, og temperaturen varierer en del. Usikker på hvordan det vil klare eventuel fugt. At tapetsere + male direkte på OSB føles heller ikke som en god idé, da der er stor risiko for, at der til sidst bliver revner i tapetet.
Findes der en anden smart løsning?

Gips tåler en del, meget bedre end fx tapet på osb!

Paul-Staffanstorp
Bare gips som gælder som underlag for både maling og tapet.

Er der så meget fugt, bør det ventileres væk. Intet materiale fungerer i længden, hvis fugtbelastningen er for høj.

• Synes
gaia og 2 andre
  • Laddar…
Rickard.
C
Ellers er det traditionelle alternativ (inden gipsskivernes kom) masonit.

Er det virkelig tørt nok i kælderen til at bygge ind reglar og gips med papir på?
Jeg ville have brugt stålreglar og papirløse gipsskiver godkendt til badeværelse.

polere?

• Synes
karlmb
  • Laddar…
G gaia sagde:
pudse?
Det er sikrest. Men så mister man jo mulighed for isolering.

Hvis du nu allerede har OSB på væggene, så er det jo bare at køre på med gips. Intet bliver dårligere af gips yderst. Har du normal ventilation i vaskerummet, er der ingen som helst problemer med gipspladerne, og hvis du ikke har det, skal du ordne ventilationen i vaskerummet for ikke at langsigtet skade andre bygningsdele.

• Synes
Dilato og 2 andre
  • Laddar…
MathiasS MathiasS sagde:
Hvis du nu allerede har OSB på væggene, så er det jo bare at køre på med gips. Intet bliver dårligere af gips yderst. Har du normal ventilation i bryggerset, er der ingen som helst problemer med gipspladerne, og hvis du ikke har det, skal du ordne ventilationen i bryggerset for ikke langsigtet at beskadige andre bygningsdele.
Men OSB er ikke helt optimalt, hvis der er fugt.

• Synes
BirgitS
  • Laddar…
K karlmb sagde:
Men OSB er ikke helt optimalt hvis der er fugt.
Min pointe her er, at gipsen er det mindste problem her. Er det fugtigt fra vaskerummet, skal det alligevel fixes med ventilation, og når det er ordnet, er hverken gips eller OSB et problem.

MathiasS MathiasS sagde:
Min pointe her er, at gipsen er det mindste problem her. Hvis det er fugt fra vaskerummet, skal det alligevel ordnes med ventilation, og når det er ordnet, er hverken gips eller Osb et problem
Visst. Men det største problem er ikke fugt fra noget vaskerum, men fra gulv og vægge i en kælder.

• Synes
BirgitS
  • Laddar…
K karlmb sagde:
Visst. Men største problem ikke fugt fra nogen vaskerum men fra gulv og vægge i en kælder.
Lidt det jeg også har tænkt. Huset blev drænet for et par år siden og rummet har stået tomt. Vi flyttede hertil for snart et år siden og har ikke set noget der tyder på mærkbar fugt. Men huset er bygget 1954 og nogen større renovering er ikke blevet lavet i kælderen.

• Synes
karlmb
  • Laddar…
Haper_00 Haper_00 sagde:
Lidt det, jeg har tænkt også. Huset blev dræneret for et par år siden, og rummet har stået tomt. Vi flyttede hertil for snart et år siden og har ikke set noget, der tyder på mærkbar fugt. Men huset er bygget i 1954, og nogen større renovering har ikke været gjort i kælderen.
Mål fugtindholdet i væggen i andet end nu disse varme måneder. (Nu bliver der kondens i alle sten-konstruktioner, så misvisende at drage konklusioner) Er det tørt og fint om vinteren, er det nok okay, men ellers må man bygge med hensyn til den fugt, der kommer igennem konstruktionen. Det kan gøres og behøver ikke at koste så meget ekstra, hvis det er rimelige fugtmængder.

• Synes
Dilato
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.