Hej!
Forsiden har brug for renovering.
Nu til spørgsmålet: søjlen til venstre har 5 cm dyb og 15 cm i højden råddent træ, dvs. træet er blødt og der er blevet et hul i søjlen.
Hvad er den bedste løsning og renovering synes I?
Kan man redde det på nogen måde, dvs. fylde det med noget materiale eller vil man blive nødt til at skifte hele søjlen? Tak på forhånd!
Forsiden har brug for renovering.
Nu til spørgsmålet: søjlen til venstre har 5 cm dyb og 15 cm i højden råddent træ, dvs. træet er blødt og der er blevet et hul i søjlen.
Hvad er den bedste løsning og renovering synes I?
Kan man redde det på nogen måde, dvs. fylde det med noget materiale eller vil man blive nødt til at skifte hele søjlen? Tak på forhånd!
R
RalleB
Husejer
· Jönköpings län
· 1 167 indlæg
RalleB
Husejer
- Jönköpings län
- 1,167 indlæg
Jeg personligt ville have skiftet søjlen, det behøver ikke at være svært overhovedet, og har I ikke tommelfingeren midt i hånden, kan I klare det selv.
Søjlen holder taget over indgangen oppe, hvis en søjlen rådner, er der risiko for, at den knækker, og så falder taget ned. Og har I så uheld, følger en del af facaden med, eller nogen kommer til skade.
Så valget er dit, om du kosmetisk vil fylde det ud og håbe, det holder, eller skifte søjlen og kunne sove godt.
Søjlen holder taget over indgangen oppe, hvis en søjlen rådner, er der risiko for, at den knækker, og så falder taget ned. Og har I så uheld, følger en del af facaden med, eller nogen kommer til skade.
Så valget er dit, om du kosmetisk vil fylde det ud og håbe, det holder, eller skifte søjlen og kunne sove godt.
Tak for svar og kommentar! Ja det bliver sandsynligvis en hel renovering. Men vil undersøge mulighederne først, ved du om det er muligt kun at udskifte det beskadigede træ, dvs. 20-30 cm nederste del? Eller er det bedre at skifte hele søjlen?R RalleB sagde:Jeg personligt ville have skiftet søjlen, det behøver ikke at være svært overhovedet, og har I ikke tommelfingeren midt i hånden, kan I klare det selv.
Søjlen holder taget over indgangen oppe, og hvis en søjle rådner, er der risiko for, at den går i stykker, og så kollapser taget. Og har I så uheld, kan en del af facaden følge med, eller nogen kan komme til skade.
Så valget er dit, om du kosmetisk vil fylde igen og håbe, det holder, eller skifte stolpen og kunne sove godt.![]()
Jeg udførte for nylig en lignende operation derhjemme. Køb eller lån en stemp for midlertidigt at holde taget oppe: https://www.hornbach.se/shop/Stamp-160-290cm-max-1800kg/5069983/artikel-detaljer.html
Og fjern søjlen for at sætte en ny med tjærepap eller lignende mod betonen.
Og fjern søjlen for at sætte en ny med tjærepap eller lignende mod betonen.
Klik her for at svare
