Jeg har planer om at lave indgreb på en bærende væg i en andelsbolig og ville have brug for en konstruktør til at undersøge, hvad jeg må/ikke må gøre, lave tegning til byggefirmaet/bygningskontoret/bestyrelsen osv.

Er der nogen, der kan anbefale nogen i Göteborg-området?

Åh, hvor det ser ud til at være mangel på konstruktörer i Göteborg. ;)

nikasp
Småjobs i Stockholm og Göteborg er ikke helt lette at få til. Håber ROT sænkes ordentligt, så måske det bliver lettere, hvis man vil købe job.

Da der var en rungende tavshed, omformulerer jeg spørgsmålet lidt; er der nogen, der kan give tips om, hvordan/hvor man kan få kontakt med en konstruktør overhovedet?

De firmaer, jeg har kontaktet, undgår enkeltstående småjobs, ser det ud til.

Hvad er det, du vil have hjælp med? Der er jo en hel del kompetence her på forummet

Tjek med Andreas på ecofront.se

Han beregnede og lavede konstruktions tegninger til mit hus, og han var god at have med at gøre. Huset står desuden stadig tilbage ;)

Jeg takker alle for svarene indtil videre!

Jeg lagde også en forespørgsel på BraByggare og fik derefter kontakt med Jarmo på Jarli Consulting. Han har været på stedet og inspiceret osv. og vi er nu i gang med at diskutere, hvordan vi skal gå videre.

Jeg vender tilbage med en ny tråd, når selve arbejdet osv. begynder. :)

Opdatering! Den oprindelige plan er at begynde selve bygningen/nedrivningen i november-december, og have alt færdigt inden årsskiftet.

Hej!

Hvordan gik det med hulltagningen? Hvad kostede arbejdet til sidst?

Jeg planlægger at lave en døråbning i en bærende betonvæg (ca. 15 cm tyk) og ville gerne have et billede af, hvad arbejdet kan koste.

Minibygge sagde:
Hej!

Hvordan gik det med hulltagningen? Hvad kostede arbejdet til sidst?

Jeg planlægger at lave en døråbning i en bærende betonvæg (ca. 15 cm tyk) og skulle have brug for et indtryk af, hvad arbejdet kan koste.
Det endte med, at vi rev i alt 4+3 meter væg af 25 cm tyk letbeton, samt åbnede et 210x80 cm hul i en væg af 25 cm tykt tegl. Nedrivningsarbejdet inklusive bortkørsel af ca 3 ton materiale tog 3 dage for 4 mænd og kostede ca 40.000 kr (inden fradrag). Stål til bjælke/søjle bestilte jeg fra et mekanisk værksted og monterede selv; kostede ca 5.000 kr. Vores konstruktør tog ca 5.000 kr for beregning/design/tegninger af konstruktionen.

Nu er det jo ikke helt dette, du skal lave dog; beton kræver helt andre forudsætninger end letbeton/tegl. Hvor stor en døråbning skal du lave, og ved du, hvilken bjælke etc. du har brug for at sætte ind over døråbningen?

En standard 21x10 døråbning i 15cm beton lander omkring 10.000:- afhængigt af hvor i landet det er.

Jeg laver en sådan åbning selv på 8 timer inkl. bortkørsel af beton og rengøring.

Det lød jo som et meget større projekt end mit. Jeg forestiller mig en ca. 210*80 cm stor døråbning i betonvæggen og ved endnu ikke, om en bjælke er nødvendig over åbningen. Jeg ville have brug for at finde en konstruktør i Stockholmsområdet, som kan komme og kigge på betonvæggen og lave beregninger/tegninger på konstruktionen. Alle tips er velkomne!

Hvilket år er huset bygget?
15cm væg er normalt ikke "bærende" i et betonhus af moderne udførelse.

Det er fra 70'erne og det er bygget således at indervæggene i beton er bærende

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.