Hej,
det her med at renovere vægge er ret nyt for mig, og jeg har nogle spørgsmål, jeg håber, nogen kan svare på.

Jeg renoverer lige nu et rum, hvor der sidder Tretex-plader. I et andet rum har jeg prøvet at spartle (ikke en festoplevelse på Tretex), og i endnu et rum har jeg sat renoveringsgips ovenpå (bedre oplevelse, men en hel del ekstra arbejde med lister osv.).

Denne gang er jeg endt med at rive lortet ned, da jeg er blevet ret træt af at kæmpe med det, og i stedet sætte gipsplader i standardtykkelse (ikke renoveringsgips).

Da jeg begyndte at trække søm ud og rive de første plader ned mod ydervæggen, opdagede jeg, at der sidder en reflekterende plastfilm (tænk aluminiumsfolie) mellem tretexen og råspånten. Der blev jeg lidt betænksom, og mine nybegynderkundskaber blev straks blotlagt.

En væg under renovering, hvor en reflekterende plastfilm er synlig bag gips. Filmen ligner aluminiumfolie og bruges muligvis som dampspærre.

Jeg antager, at jeg vil beholde denne film (gætter på, at det er en slags dampspærre?).

Men spørgsmålet er så, hvordan den er fastgjort, og om jeg i stedet for at trække søm ud, i stedet bør slå dem ind, efter at jeg har fjernet pladerne? Jeg tænker, at hvert sømhul (og ja, der er mange, det er jo Tretex...) jo har brudt denne spærre?

Desuden har jeg ikke helt fundet ud af, hvordan selve filmen er fastgjort, og jeg bliver lidt bekymret for, at den løsner sig i det øjeblik, jeg trækker de sidste søm ud.

Kan nogen give en novice lidt råd, tips og hjælp her?

Huset er fra 1969, klassisk mexitegl 😊

Efter at have sovet på det, så er jeg nu begyndt at overveje, om der måske findes noget passende tape eller lignende, der kan bruges til sømhullerne muligvis?

Er det ydervægge?

Aluminiumtape? findes f.eks. på Biltema

Præcis, dette er på ydervæg
Jonatan79 Jonatan79 sagde:
Er det ydervægge

H HSP sagde:
Aluminiumtape? findes f.eks. på Biltema
Måske kan det være noget!

Nogle små huller gør ingen forskel, specielt ikke hvis du ikke har moderne mekanisk ventilation, typ FTX.

Jonatan79 Jonatan79 sagde:
Nogle små huller gør ingen forskel, specielt ikke hvis du ikke har moderne mekanisk ventilation, type FTX.
Det er FTX i huset 😃

Det plejer jo ikke at være hermetisk lukket med plastfolie i væggene. Der er altid samlinger og små huller. Der vil jo også komme nye huller, når du skruer gipsen op. Selvfølgelig kan man tape hullerne. Men jeg ville ikke være så bekymret over gamle sømhuller.

• Synes
Jenseo
  • Laddar…
J Jenseo sagde:
Det är FTX i huset 😃
Ok, men du skal alligevel på med en skive ovenpå så tæt lærer det blive til næsten 100%

• Synes
Jenseo
  • Laddar…
zarkov zarkov sagde:
Små huller gør knap noget men større flænger kan du tætne med aldersbestandig tape. Den er dyr og satans klæbrig så vær forsigtig!

[billede]

[link]
Det lader til at være nogle overlap på filmen hvor der er større åbne partier, så måske kan ”reparere” dem med tapen så. Lyder godt!

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.