Skal bygge altan ca. 3X 6m på øverste etage på min sokkelvilla. Jeg vil helst undgå imprægneret træterrasse, da det bliver grimt og kræver vedligeholdelse. Desuden vil jeg ikke holde på med træolie nær min hvidpudsede facade. Helst ville jeg have en betonkonstruktion, men den bliver både kompliceret og dyr. Altanen skal stå på søjler ca. 3m høje. Vandrette kræfter kan optages gennem fastgørelsesjern i væggen. Har nogen prøvet følgende: Bærende konstruktion i limtræ (billigt hos Byggmax). Ovenpå dette lægger jeg ruplans 22mm, OSB-plade ca. 16 mm og så en vandtæt membran. Ovenpå membranen lægger jeg WAB fibercementplade og derefter udendørs klinker eller skifer.
Kan det være et alternativ for andre, der er trætte af imprægneret træ? Stiv op det eksisterende dæk med flere regler, læg OSB for at stive op og fordele lasten, læg på noget tætlags for at holde fugt væk fra OSB, og ovenpå dette en fibercementplade for at få et "dødt" underlag til udendørs klinker/cementfliser.
Har nogen prøvet noget lignende? Vil det fungere? Hvis man finder billige udendørs klinker og fibercementplader behøver det ikke at være særligt dyrt.
Comments anyone?
Kan det være et alternativ for andre, der er trætte af imprægneret træ? Stiv op det eksisterende dæk med flere regler, læg OSB for at stive op og fordele lasten, læg på noget tætlags for at holde fugt væk fra OSB, og ovenpå dette en fibercementplade for at få et "dødt" underlag til udendørs klinker/cementfliser.
Har nogen prøvet noget lignende? Vil det fungere? Hvis man finder billige udendørs klinker og fibercementplader behøver det ikke at være særligt dyrt.
Comments anyone?
Tror nok at du tager en stor risiko med fugt og frostsprængning, men det er jo ikke umuligt, at det fungerer.
Har du overvejet kompositgulv ?
https://www.byggmax.se/golv/plastgolv/kompositgolv/bamboodeck-gra-p087025150
Har du overvejet kompositgulv ?
https://www.byggmax.se/golv/plastgolv/kompositgolv/bamboodeck-gra-p087025150
Tak for gode synspunkter.
Måske er det klogt at undgå OSB... Tænkte mest på at få afstand i Sandwich konstruktionen, men måske er risikoen for at det suger fugt for stor. Strølægter med cc 200? Det føles som om det er vigtigt at "pladen" bliver stiv. Pris og vægt er andre vigtige faktorer...
Måske er det klogt at undgå OSB... Tænkte mest på at få afstand i Sandwich konstruktionen, men måske er risikoen for at det suger fugt for stor. Strølægter med cc 200? Det føles som om det er vigtigt at "pladen" bliver stiv. Pris og vægt er andre vigtige faktorer...
Klik her for at svare