2,981 læst ·
12 svar
3k læst
12 svar
Alternativer til gips for at klare større CC mål? (Rør kælder)
Hej! Jeg er i gang med at bygge rørene ind i kælderen i en "kasse" og har nogle tanker, jeg gerne vil vende med jer.
Problemet, jeg er stødt på, er at rækken med rør gør, at afstanden mellem reglarne bliver CC80 som mest, så gips direkte er udelukket.
Normalt ville det givne valg være at køre med lægter mellem reglarne for derefter at sætte gips på disse. Men de 2,8 cm, som lægterne bygger, ville gøre afslutningen mod døren mindre pæn, så jeg søger alternativer.
At få yderligere reglar ind mellem rørene er muligt, men det ville være svært, da det er trangt at komme til imellem, og CC-målene ville stadig overstige anbefalingerne noget (~40-45).
Så jeg overvejer, om der findes alternativer til gips, som klarer et større CC-mål, uden at det risikerer at bøje sig over tid? Har nogen erfaring med andre pladematerialer? Ville for eksempel MDF kunne klare CC80 i horisontal position?
Eller er det eneste rigtige at sætte lægter op mellem reglarne?
Problemet, jeg er stødt på, er at rækken med rør gør, at afstanden mellem reglarne bliver CC80 som mest, så gips direkte er udelukket.
Normalt ville det givne valg være at køre med lægter mellem reglarne for derefter at sætte gips på disse. Men de 2,8 cm, som lægterne bygger, ville gøre afslutningen mod døren mindre pæn, så jeg søger alternativer.
At få yderligere reglar ind mellem rørene er muligt, men det ville være svært, da det er trangt at komme til imellem, og CC-målene ville stadig overstige anbefalingerne noget (~40-45).
Så jeg overvejer, om der findes alternativer til gips, som klarer et større CC-mål, uden at det risikerer at bøje sig over tid? Har nogen erfaring med andre pladematerialer? Ville for eksempel MDF kunne klare CC80 i horisontal position?
Eller er det eneste rigtige at sætte lægter op mellem reglarne?
Senest redigeret:
Lime dobbelte lag gips.
Alternativt OSB/plyfa + gips.
Ser alligevel ud som om du burde kunne få ind en tyndere lægte mellem rørene så cc bliver mindre, hvilket er godt uanset om du vælger en enkel eller dobbelt plade.
Alternativt OSB/plyfa + gips.
Ser alligevel ud som om du burde kunne få ind en tyndere lægte mellem rørene så cc bliver mindre, hvilket er godt uanset om du vælger en enkel eller dobbelt plade.
Alt vil med tiden bule lidt. Men hvis du ikke har krav til brandsikring, kan du bruge krydsfiner eller OSB fx. Det vil bule betydeligt mindre end gips. MDF bliver nok meget tungt.
Jeg ved ikke om Huntonit har loftplader med cc 800 mm? De har med cc 600 mm.
Jeg ved ikke om Huntonit har loftplader med cc 800 mm? De har med cc 600 mm.
Lutar åt att trycka in en regel till, men även då skulle största avståndet bli ~450.Mazen sagde:
Har du erfarenhet av dubbla gips, låter intressant.
Finns det några riktlinjer för OSB/Plywood ang vilket CC de skulle klara av?Bart sagde:
Såg lite på Huntonit, men som du säger, hittar inget som klarar 600.
Usikker på hvad der menes med "hatprofil", gætter på regel mellem reglarne og en forankring i loftet?A Aunty sagde:
Dømte dette ude, da det ville være nødvendigt at bygge i højden for at få det til at fungere, da reglarne er kant-i-kant med det rør, der stikker ned længst.
Der var mange løsninger, der er lettere end det jeg hælder til (flere reglar og dobbelte plader), men centimeterne tæller ifm døren.
Bare fra bygge af en slids rundt et stående afløbsrør, hvor jeg limede en kasse sammen med dobbelt lag gips (jeg tror, jeg brugte gulvlim mellem pladerne og almindelig montagelim til samlingerne), men den blev stiv. Og ingen skruer blev brugt.A Anders.83 sagde:
Hvis du kan få en smallere regel imellem, ville jeg i så fald køre på.. i værste fald må du lime en plade til på.
Hvis det er rigtig stramt med mål, kunne en k-plyfa 12 mm med en limet 6mm repgips være et alternativ. (Gipsen tænker jeg for at gøre det nemmere at male/tapetsere.
Alternativt, hvis du kan undvære gipsen helt og bruge en tykkere coverdug)
men det du taber med en hatprofil eller gles er 25mm og du får en konstruktion som fungerer fremragende.A Anders.83 sagde:Usikker på hvad der menes med "hatprofil", gætter på regel mellem reglarna og en forankring i taget?
Dømte det ude så det skulle være nødvendigt at bygge i højden for at få det til at fungere da reglarna er kant-i-kant med det rør der stikker ned længst.
Fantes mange løsninger der er lettere end det jeg hælder til (flere reglar og dobbelt plader), men centimeterne tæller i og med døren.![]()
desuden taber du i praksis alligevel mindre eftersom du tænkte anvende dobbeltgips.
Da bygger hatprofil + 1 lag gips 12mm mere end 2 lag gips.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 indlæg
Kan det ikke sættes en længdegående regel mellem rørerne fastgjort i loftet?
Protte
Protte
Klik her for at svare
Lignende tråde
-
Vad finns det för alternativ till gipsskivor för undertak inomhus?
Stenhus -
Tykkere alternativer til gips?
Byggematerialer & Byggeteknologi -
Gammalt trä golv - Golvgips till Vinylklick? Alternativ?
Golv -
Alternativ till utegips
Lösvirke & Timmerhus -
Hur ojämn glespanel tål gipsskivor i tak, och alternativ till gips?
Tak & Vind