Hej!
Huset vi bor i er drænet i 70'erne, og vi har fået lidt fugtproblemer i kældervæggene. Problemet er, at den ene væg i kælderen også er, så at sige, en forlængelse af støttevæggen, som også ligger i skellet mod naboen. Så man kan sige, at på den anden side af vores kældervæg er naboens jord. Forsøger at vise med et vedhæftet billede... For at dræne den side skal vi altså foretage stor indgriben på naboens grund og udgifter til at genskabe det (hvis vi overhovedet får lov til at gøre dette for dem). Derfor forsøger jeg at finde alternative løsninger til dræning.
Jeg har funderet lidt, og som jeg har forstået det, så gør det ikke noget, hvis betonen er fugtig, så længe fugten kan vandre igennem den. Passer det? Kunne man da gøre på en måde, hvor man sætter en platonmåtte op på væggen og måske en mekanisk ventilation, der ventilerer i luftspalten mellem platonmåtten og betonvæggen. Derefter bygge op (med stålregler og isolere) for at sætte vægplader (i gips) op. Ville det fungere, tror I?
Så også noget, der kaldes for Penetron, som er en metode/system til kapillær vandtætning af beton. Dette skal tætne men alligevel være diffusionsåben. Kunne det være noget?
Så også dette... en teknik til at, indvendigt, afhjælpe problemer med lækkende vægge:
http://www.leak-proof.com/interior_weeping_tile.htm. Kunne det være noget?
Så tænkte jeg lidt vildt om, at man kunne støbe gulvvarme ind i væggene. Så bør man få en varm og tør væg i kælderen. Der er sikkert en masse ulemper ved dette. Men jeg ved for lidt om dette til at se disse ulemper. Men kunne dette være noget?
Jeg ved, at intet kan erstatte ekstern dræning og isolering, men hvad findes der af andre alternativer? Som måske ikke er lige så gode... men næsten

)
Taknemmelig for alle de tips, jeg kan få!
Venlig hilsen,
/Robban