Hej,
Vi har lige renoveret vores hall på omkring 10 kvm, vi brugte cover-up på de vægge, der var virkelig slidte. Nu overvejer vi at tage fat på stuen, vi har tapet fra før, som begynder at løsne sig i samlinger og kanter, men væggene har ikke lige så mange skrammer som i hallen. Findes der et billigere alternativ, vi kan bruge her på væggene i stedet for cover-up?
Stuen er ca. 36-40 kvm, så vi har ikke budget til at købe mange dyre ruller med cover-up.
 
Det er muligt at bruge pap
 
  • Synes
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
F fribygg sagde:
Det går att använda grålumppapp
Er det ikke brændbart?
 
F fribygg sagde:
Det er muligt at bruge grålumppapp
At lime på væggene mener du da?

De må se så fandens b ud
 
Malinamator Malinamator sagde:
Hej,
Vi har lige renoveret vores gang på måske 10 kvm, vi brugte cover-up på de vægge, der var rigtig slidte. Nu tænkte vi give os i kast med stuen, vi har tapet fra før, som begynder at løsne sig i samlinger og kanter, men væggene har ikke lige så mange skavanker som i gangen. Findes der et billigere alternativ, vi kan bruge her på væggene i stedet for cover-up?
Stuen er ca. 36-40 kvm, så at købe mange dyre ruller af cover-up har vi ikke budget til.
Billigste for dig:

Høvle tapetsamlingerne med en barberbladskniv i helt udslået position

Køb spartelmasse på byggmax og spartle 2-3 gange på tapetsamlingerne og slib mellem HVER spartling

Grunde med en rigtig grundmaling 1 gang, derefter dækmaling 2 gange

Skal man være endnu mere seriøs, bredspartle 2 gange, men det bliver både dyrere og mere besværligt

Mvh maleren
 
  • Synes
BirgitS og 2 andre
  • Laddar…
Malinamator Malinamator sagde:
Er det ikke brandfarligt?
Næppe mere brandfarligt end pap på gipsplader eller almindelig papirtapet, selv har jeg det i en tømmerhus fra 1800-tallet.
 
L Lechuza sagde:
At lime på væggene mener du så?

De må se så pokkers b ud
Det afhænger vel af miljøet? I det rette hus vil jeg sige, at det er rigtig pænt, mange bygningsbevarere bruger jo lumppapp.
 
F fribygg sagde:
Det afhænger vel af miljøet? I det rigtige hus ville jeg sige, at det er rigtig flot, mange bygningsbevarere bruger jo lumppapp.
Okay ja jeg googlede lige nogle billeder. Havde man lavet en fondvæg og haft den umalet, kunne det have set sejt ud.

Men malet grålumpapp syntes jeg i hvert fald så meget trist ud.
 
Søg på renoverings tapet. Der er mange alternativer. Cover-UP (fiona ser ud til at koste omkring 320 DKK/10m. Easycover fra duri mellem 220-268. Lavprismærker som Nyans fra 160 DKK.

Personligt er jeg skeptisk over for alle renoveringstapeter, men min søster var tilfreds, jeg tror, de brugte Easycover. Det er dog en form for "snyde-renovering". En måde at gøre det nogenlunde nemt på, men til gengæld koster det. Det rigtige er jo at fjerne den gamle tapet og spartle. Bedre, men betydeligt mere arbejde.

En spand spartel, fx becker, koster 230 DKK. Du vil have brug for 5-6 spande (Regner med at du kan have op til 50-60m2 vægareal). Lidt værktøj, slib, måske en tapetdamper. Så burde du lande omkring 2000 DKK, og masser af sved.

Med renoveringstapet behøver du også ca. 6 ruller, plus lim, altså stort set samme omkostning, hvis man tager mellemmodellen Easycover. Jeg ville aldrig spare og tage den billigste.

Konklusionen er, at det ikke kan gøres billigere end med renoveringstapet. Men man kan gøre det bedre, hvis man har energien og bred spartel.
 
Senest redigeret:
  • Synes
Malinamator og 1 anden
  • Laddar…
L Lechuza sagde:
Okay jeg googlede lige nogle billeder. Havde man lavet en fondvæg og haft den umalet havde det kunnet se fedt ud.

Men malet grålumpapp syntes jeg i hvert fald så meget trist ud.
Stænkmalet eller skabelonmalet lumppap synes jeg passer fint i 1800-talsmiljøer, det kan se for skidt ud, hvis nogen gipskorter en sådan væg.
 
Malinamator Malinamator sagde:
Hej,
Vi har lige renoveret vores gang på måske 10 kvm, vi brugte cover-up på de vægge, der var virkelig slidte. Nu tænkte vi at give os i kast med stuen, vi har tapet fra før, som begynder at løsne sig i samlinger og kanter, men væggene har ikke lige så mange skavanker som i gangen. Er der et billigere alternativ, vi kan have her på væggene i stedet for cover-up?
Stuen er ca. 36-40 kvm, så vi har ikke budget til at købe mange dyre ruller cover-up.
Hvor gammelt er huset? Tænker du at male væggene eller sætte tapet op?
 
F fribygg sagde:
Hvor gammelt er huset? Tænker du at have væggene malet eller tapetseret?
Fra 1960 ish og vi tænkte så at male væggene :)
 
Malinamator Malinamator sagde:
Fra 1960 ish og vi tænkte så at male væggene :)
I 60er huse er det nok ret usædvanligt med grålumppapp, men det er en mulighed.
 
L Lechuza sagde:
Billigste for dig:

Høvle tapetsamlingerne med en barberbladskniv i helt udfoldet position

Køb spartelmasse hos byggmax, spartel 2-3 gange på tapetsamlingerne og slib mellem HVER spartling

Grunder med en rigtig grundmaling 1 gang, derefter dækfarve 2 gange

Hvis man vil være endnu mere seriøs, bredspartel 2 gange, men det bliver både dyrere og mere besværligt

Mvh maleren
Tak for gode alternativer! De var ikke faldet os ind, vores tanke var jo at rive alt tapet ned, slibe masser, cover-up og male, men dit alternativ lyder jo både billigere og lettere arbejdsmæssigt
 
F fribygg sagde:
I 60'er hus er det nok ret usædvanligt med grålumppapp, men det er en mulighed.
Ja, når jeg googlede billederne kunne jeg dog godt lide, at der blev lidt struktur i maleriet? Vi har ikke noget imod, at der sker lidt på væggene. Kunne næsten lide stilen på det
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.