Hej!

Vi skal bygge en overdækket terrasse på bagsiden af vores murstenshus, som er opført i -64.

Terrassen skal løbe langs med vores stue, som er trukket tilbage ca. 1,3 meter i facaden, og da vi har en fin udsigt over engene ind mod centrum, vil vi have så lidt som muligt, der forstyrrer udsigten. :)

Terrassens mål skal være 7 m bred og ca. 3 m dyb (udover de 1,3 m som i dag er trukket tilbage i facaden), en samlet overflade på ca. 30 kvm. Taget vil have Plannjas Modern som beklædning og skal have et indvendigt loft med indbygget belysning. Da vi ønsker et tag, der ser let og moderne ud, vil vi have, at taget skal være så "tyndt" som muligt. d^_^b

Nu til vores udfordring:
Óm vi regner på Moelvens hjemmeside, hvor man kan lave beregninger på limtræ, får vores terrasse følgende forslag:

7 m lang, 3 m dyb, 2 søjler: bærende bjælke 90x360 evt. 115x360 (nedbøjning 46 hhv. 36 mm). Tagbjælker LT 42x180 evt. 95x180 (nedbøjning 11 hhv. 5 mm).
I alt en tagtykkelse på ca. 360+180+22+22+?= ca. 600 mm, hvilket ikke føles så let og moderne :(

Vi kan også vælge at have tre søjler og får da følgende forslag:
Bærende bjælke 115x180 evt. 56x225. Tagbjælker LT 42x180 evt. 95x180 (nedbøjning 11 hhv. 5 mm).
I alt en tagtykkelse på ca. 180+180+22+22+?= ca. 450 mm, hvilket heller ikke føles så let :S

Kan man i stedet for limtræ vælge at bygge med stålbjælker? Søjler og bærende bjælker tænker jeg på? HEA eller lignende? Hvor kan jeg finde information/beregningsmodeller, så jeg kan se, hvor kraftige bjælker der kræves?

Findes der måske nogen på forummet, der har erfaring med lignende byggerier eller som vil dele deres viden? :)

Tak på forhånd!

Hej igen!

Jeg har forsøgt at illustrere, hvordan vi har tænkt os, at terrassen skal se ud. Stuen ligger noget tilbagetrukket i facaden, og der er i dag en smal udendørs plads under tag (1,3x7m), og vi vil altså lave en overdækket terrasse langs hele stuen.

Er der nogen, der har kloge tanker om, hvordan vi kan realisere terrassen uden at få for mange søjler/stolper, der tager vores udsigt? :S

• Plantegning af hus med forslag til overdækket terrasse langs stuen, viser eksisterende smal overdækket terrasse og forskellige rumlayout.
Det går sikkert at gøre som du tænker dig, men du bør tage kontakt med en konstruktør for at få de rette dimensioner.

Men hvorfor fastgør du ikke tagbjælkerne i bærelinjen med bjælkesko. Så bliver taget ikke meget tykkere end bærelinjens tykkelse dvs 180 mm. At begynde at rode med stålbjælker til et verandatag virker ret omstændeligt, måske også dyrt.

daviden sagde:
Men hvorfor fastgør du ikke tagbjælkerne til bærelaget med bjælkesko? Så bliver taget ikke meget tykkere end bærelagets tykkelse, dvs. 180 mm.
Hmm... Men hvad skal jeg gøre med tagskægget så? Jeg vil IKKE have en kasse, der klamrer sig fast til huset. Altantaget skal føles let og give et luftigt indtryk, og for at skabe den følelse bør tagskægget nok være mindst 30 cm hele vejen rundt? :S

Hakke ud tagbjælkerne, det er tilstrækkeligt med 45. Så bliver det 180+45. Jeg har selv bygget et skur i sommer, som er 4,5*7,8m med 180*42 limtræ tagbjælker, som jeg har hakket ud, så tagfoden kun er 45 høj og 30cm lang.

Tjacko sagde:
Haka løs tagbjælkerne, det er nok med 45. Så bliver det 180+45. Jeg har selv bygget et skur i sommer, der er 4,5*7,8m med 180*42 limtræ tagbjælker, som jeg har hakket løs, så tagskægget kun er 45 høj og 30cm langt
Ja det ville jo være en mulig løsning...
Er det nok at have 45mm over bæreren da? Altså, kan tagbjælken holde tagskægget oppe, når sne og is begynder at samle sig på taget? :S

MaWa71 sagde:
Ja det ville jo være en mulig løsning...
Er det nok at have 45mm over bæringen så? Altså, kan tagbjælken holde tagudhænget oppe, når sne og is begynder at samle sig på taget? :S
Jeg har ikke regnet på det, det bliver første vinter i år, så vi får se :P
Men 0,3m udhæng er ikke meget, og jeg har meget svært ved at tro, at det ikke vil fungere. Dog skal du fastgøre bjælkerne med bjælkesko, så de ikke sprækker.

Indser at jeg har glemt at vende tilbage... Byggetilladelsen gik i vasken, så sidste sommer blev der i stedet monteret en 30 kvm stor terrassemarkise over trækonstruktionen, som vi byggede.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.