Her kommer to spørgsmål om mit altangulv, som vil gå langs husets hele vestlige side. Jeg tænker at grave ud og fylde med grus og derefter lægge cementfliser. På disse tagpap og derefter lægter. Min grund skråner, så på venstre side af udestuen bliver der sandsynligvis lidt mere lægte eller justering med plastfødder. Jeg vil helst ikke skrue i huset og tænker, at gulvet skal ligge frit med en lille spalte mod facaden. (Huset står både på krybekælder og støbt plade.) Gulvet bliver på det laveste ca. 20 cm over jorden og på det højeste ca. 30 cm. Huset er ca. 20 m "langt", og gulvet vil følge dets konturer fra entreen til højre til bryggerset til venstre. Vi vil have det hele på samme niveau. Senere lægger vi trappeafsats foran døre.

Spørgsmål:
1) Vil gulvet ligge stabilt, eller skal det "låses" med støbte søjler? Findes der andre måder at sikre gulvet mod at bevæge sig? Eller er dets egen vægt nok?

2) Den nederste del af facaderne udsættes jo for vand og sne, og man plejer at sige, at en træterrasse skal ligge et stykke lavere end nederste kant på facadens brædder. Vores hus ligger desværre lavt i forhold til jorden, og et gulv kan næppe ligge under facadens nederste kant. Følgelig skal gulvplankerne møde væggen et stykke op (2-4 cm). Min tanke er derfor at sætte en plade, der dækker nederdelen af disse brædder samt afkorte brædderne ovenfor pladen. Så kan vand i det mindste ikke trænge ind mellem gulvet og panelen. Den lille mængde vand, der løber langs panelbrædderne, vil dryppe ned på pladen og løbe væk. Dette er gjort på husets østside, hvor det har stået uden problemer i ca. 8 år. En grund til, at det ikke er blevet nogle problemer, kunne være det store udhæng, som huset har. Dråben kommer ikke så tæt på væggen. Nogle synspunkter?
Se billeder!

• Rød facade med sort plade ved trædæk, beskytter mod vand.
  • En nærbillede af en terrassekant med hvide brædder, en rød væg og en metalplade mellem brædderne for at beskytte mod vandindtrængning.
  • Rødt træhus med sort tag set forfra. Græsplæne og omgivelser med træer i baggrunden under blå himmel.
  • Målebånd står lodret mellem rød og hvid væg og viser afstand til jorden.
  • Rødmalet trævæg med målebånd ved siden af, stående på grus over en betonbase; måling af højden fra jorden til væggen.
  • Rødt hus med store vinduer, græsplæne foran og grus langs fundamentet. Bygningsmaterialer ligger på jorden i højre hjørne nær flisebelægningsområdet.
  • Rødt hus med sort tag, hvide døre og vinduer. Græsplæne foran huset, terrassebyggeri påbegyndt ved indgangsdør.
  • Rødt hus med hvidt vindue, træterrasse med stige lænet op ad facade, sort nedløbsrør og tag med stor udhæng. Terrasseforskalling i lysebrunt træ.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.