Totte_S
Jeg skal bygge en altan ca. 2*4 m, som vil kræve 4 m høje stolper. Jeg overvejer at bruge to stolper med en afstand på ca. 3500 mm. Spørgsmålet er, om jeg bør bruge limtræsstolper, eller om det går lige så godt med trykimprægneret? Er der stor risiko for, at de vrider sig, hvis det ikke er limtræ, eller hvad er problemet? Det adskiller sig jo knap en 110 pr. løbende meter, så det bliver jo et par penge alligevel.

Meget pænere med limtræ og lige så holdbart, når det er korrekt monteret. Du slipper for revner, og det er nemt at male. Det er prima granvirke i dem, fordi de normalt bruges til bærende konstruktioner. Langt bedre virke end den facadepanel, der normalt bruges på huse. Tænk bare på, at endetræet ikke skal stå vådt. En afstand mod underlaget er godt, alternativt tagpap. På topenden bør man oliere grundigt (kinesisk olie eller rå linolie) og derefter male ordentligt en gang om året. Glem ikke at skære toppen skråt. 115x115 plejer at blive passende groft. 90x90 ser lidt spinkelt ud, når det kommer på plads. Lav en lille affasning på 4-5 mm af kanten, så ses det mindre på slagne kanter.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.