BRF har hyret en tømrer/firma til at bygge terrasser langs et rækkehus fra 50'erne.
Der har gennem disse 70 år længe været terrasser, som aldrig har behøvet at blive forankret i husets sokkel. Tømreren ønskede en bærende bjælke fastgjort i soklen, men jeg var i tvivl - måske den enkleste metode, men er det passende? Nu viste det sig, at tømreren ikke kunne fastgøre en bærende bjælke, på grund af en porøs sokkel, der bare smuldrede. Tilsyneladende var det ydre lag af soklen hårdere, så der kunne man fastgøre med en kortere skrue - så tømreren valgte at fastgøre vognstykket direkte i soklen, med en slags vinkelbeslag.

Jeg ville aldrig have skruet i denne porøse væg, og jeg ville aldrig satse på, at den tynde hårde ydre kage i soklen vil holde, når 12 personer skal feste på terrassen. Ja, der findes færdigstøbte betonpiller, men disse sidder et godt stykke fra fastgørelsen i soklen. (måske 2 meter ud)

Overvejelse 2, tilsyneladende lægger tømreren hver anden planke oprejst, dvs. åringen på planken ligger forskelligt. Jeg har lært, at planken skal kunne slå, så den former en regnbue, for vandafledning, men tilsyneladende lægger de bevidst hver anden, for bedre vandafledning - for mig helt ubegribeligt!

Kommentarer? Hvad er alternativet til at skrue i soklen? (det er ca. 30 cm fra jord til overkant vognstykket)

Stickan56
På spørgsmål 1 svarer jeg, plintar.
På spørgsmål 2 svarer jeg, därom tvistar de lärde. Det findes et hold tråde på dette forum.

Stickan

Flere plintar?

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.