Hej!

Jeg har tænkt mig at udvide en eksisterende terrasse ved at bygge et trædæk oven på de nuværende fliser. Jorden skråner udenfor fliserne, og jeg har tænkt mig en lav støttemur i kanten af terrassen (som altså ligger i "dalen").

Er det relevant at udnytte støttemuren til at lægge den ydre bærelinje på? Hele konstruktionen bliver så "flydende".

Eller skal man støbe en betonmur med stolpesko i? Men så føles det som om højdeforskellen mellem jorden og trædækket bliver større, end jeg ønsker...

Eller skal man separere terrasse og mur helt? Lægge trædækket på fx leca-blokke længere inde og bygge en mur, der ikke indgår i terrassekonstruktionen overhovedet.

Hmmm, ja, jeg har brug for lidt hjælp til at få styr på tankerne...
::)
Giv lyd, hvis jeg skal forklare problemet nærmere!!!!

• Sidevisning af konstruktion til et trädäck med stolper og en støttemur i en skrånende have.
næste alternativ...

• Et simpelt teknisk diagram af en konstruktion med bjælker og søjler.
og det tredje...

• Diagram af konstruktion med husvæg, leca blokke og betonplattor, der viser understøttelsesstruktur for en platform eller et dæk.
Putter spørgsmålet op og håber, at nogen har lidt visdom at byde på! Eller en almindelig overvejelse, det kan vi også lide :D

Trodde, jeg hadde svaret på denne.

Jeg ville gøre ifølge alternativ 1.

Dette for at gulvet ikke skal påvirkes, hvis muren bevæger sig.

takker for dit svar! Du havde faktisk svaret på et lignende spørgsmål inde på Have, men der fik jeg kun spørge om stenmuren, ikke indføre "konstruktionsspørgsmål"...

Man skal åbenbart regne med, at en stenmur bevæger sig. Det kan jeg acceptere :)
Hvis jeg så har den anden ende af terrassen lagt på gamle betonfliser, kan den jo følge med i bevægelserne. Bliver det alligevel forkert, mener du? Begynder dækket måske at hælde?

Men jeg hælder trods alt til at have en separat mur. Hvis ikke andet, så bliver det lettere at adskille arbejdsprocesserne; jeg kan bygge terrassen færdig først og derefter beskæftige mig med muren.

Det er netop det med hældninger, jeg er bange for. I værste fald løfter kun den ene side afmurne, og på den måde ville hele dækket blive skævt.....

Jeg tænkte mest på at bekræfte det der med, at støttemure altid bevæger sig. Sjældent særligt meget ad gangen, men uanset hvor meget man forankrer dem, så bevæger de sig altid lidt og skal til sidst laves om. Dette ifølge min og tidligere ejers erfaringer med mit hus gennem 60 år med to støttemure. Den mur, der har holdt bedst, har været forankret i en seks ton tung olietank flere steder, men på trods af dette er muren begyndt at slå sig en del efter blot fem år.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.