Hej.

Første indlæg her:)

Vi er i gang med at bygge en terrasse med tag. Jeg er begyndt at grave og skal grave ned for at starte med jordarbejdet. Som jeg planlagde først, var at bruge 9 stolper 50 dybe, og så lægge 45x195 som bjælke og 45x170 som regler, men det føles meget overdimensioneret. Eller måske er det, fordi jeg er nødt til at grave op græsplænen 50 cm og så yderligere 50 for stolperne.

Jeg har lavet en tegning for, hvordan jeg tænker nu..

Plan for terrasse med 9 stolper, mål og dimensioner for reglar og bjælker; markeret bredde 650 cm og pæledybde 50 cm.

Tror I dette fungerer? Med disse mål behøver jeg kun at grave en dybde på 35-40 cm i stedet.

Jeg undrer mig også over, hvordan man gør, hvor taget møder facaden, der er en træfacade. Taget skal jo komme mod bundlæktet, kan man gøre sådan, at man saver et 45-graders snit og så trykker et overblik ind? Eller skal jeg fjerne 10-20 cm af facaden?

Mange spørgsmål fra en nybegynder.

Hvis jeg forstår dig ret, ønsker du at holde højden på dækkonstruktionen nede. En måde at opnå dette på er først at lave rammer af f.eks. 45x195 træ, som hviler på søjler, og derefter indsætte sekundære bjælker af f.eks. 45x170 i disse ved hjælp af bjælkesko. De præcise dimensioner på træet kan man først afgøre, når man kender de aktuelle spændvidder. Du bør anvende samme c/c afstand mellem reglarne over hele terrassen. Du skal også bestemme, hvilken retning du vil have på terrassebrædderne. Hvis du bruger lidt kraftigere terrassebrædder, f.eks. 34x145, får du et stivere gulv og kan stadig øge c/c afstanden mellem reglarne til 700 mm.

45x120 er med sikkerhed en alt for spinkel dimension til stolperne. Til frie stolper bør man altid vælge træ med kvadratisk tværsnit. 95x95 er en passende dimension i dette tilfælde, selvom du kun kan få fat i kvalitetsklasse C14.

Udformningen af tætningen af overgangen mellem tag og væg afhænger lidt af, hvilket tagmateriale du skal bruge. Under alle omstændigheder skal du save en del af beklædningsbrædderne væk, så du kan føre tagpap eller plade ind til facadebeklædningens bundbrædder.

Har du ingen sidevisning på tegningen? Forstår ikke din ræsonnering omkring 50 plus 50 i udgravning......

Trallreglar 45x70 føles lidt svagt.

justusandersson sagde:
Hvis jeg forstår dig korrekt, ønsker du at holde højden på dækkonstruktionen nede. En måde at opnå dette på er først at lave rammer af f.eks. 45x195 træ, som hviler på stolper, og derefter indfælde sekundære bjælker af f.eks. 45x170 i disse ved hjælp af balksko. De præcise dimensioner på træet kan bestemmes, når man kender de aktuelle spændvidder. Du bør bruge den samme c/c afstand mellem reglarne over hele terrassen. Du skal også bestemme, hvilken retning du vil have brædderne lagt i. Hvis du bruger noget kraftigere trall, f.eks. 34x145, vil du få et stivere gulv og kan alligevel øge c/c afstanden mellem reglarne til 700 mm.

45x120 er med sikkerhed en alt for spinkel dimension til stolperne. Til fritstående stolper bør man altid vælge træ med kvadratisk tværsnit. 95x95 er en passende dimension i dette tilfælde, selvom du kun kan få fat i kvalitetsklasse C14.

Udformningen af tætningen af overgangen mellem tag og væg afhænger lidt af, hvilket tagmateriale du skal bruge. Under alle omstændigheder skal du save et stykke af lockläktet/lockbrädorna, så du kan føre papp eller plade ind til facadebræddernes bund.
Okay, det er jo smart at lægge dem ned ja. En anden tanke var at lægge 45x195 og derefter lægge dem ned med balksko med cc80 og så lægge 45x70 på og så bruge 9 stolper i jorden og supplere med yderligere 9 skruestolper for at støtte der, hvor vinduer og dør vil komme samt ved de åbne områder for at gøre gulvet mere stift.
Årsagen til at jeg ønsker at grave så lidt som muligt er, at jeg nu har ramt beton "klumper" på 50x50, der ligger ude i jorden, jeg har gravet halvt nu med en dybde på 35.

Okay, men så bruger jeg 95x95 på stolperne.

Jeg glemte at tilføje, at det i fremtiden også skal indglases, så det vejer også en del.

Kane sagde:
Har du ingen sidevisning på tegningen? Jeg forstår ikke din tankegang omkring 50 plus 50 i gravningen......

Trallreglar 45x70 føles lidt spinkel.
når jeg sagde 50 plus 50 mener jeg, at jeg skal grave ud til en dybde på 50cm, hvor trallen skal være, og derefter grave yderligere 50 for hver stolpe. Jeg er utrolig dårlig til at forklare:)

men tror du 45x70 er for spinkel, hvis jeg lægger yderligere 45x195 ned med balksko med cc80?

Det går også godt at skrueslime 2st 45x95 til en stolpe, som da får målet 90x95

• Synes
camaro1969
  • Laddar…
maah sagde:
Det går även bra att skruvlimma 2st 45x95 til en stolpe, som så får målet 90x95
Okay, men jeg kører på 95x95. er nok ikke kyndig nok til at skruelimma:) og føles spontant lettere at sætte 95x95 direkte.

Kan anbefale appen "lathunden" fra svenskt trä til dimensionering, hvor man kan beregne passende dimensioner på tømmer til en vis spændvidde. Oftest bygger man med et lag bærende bjælke med støtte på visse afstande (f.eks. pæle) og ovenpå det (alternativt nedfældet i den bærende bjælke for at spare højde) et lag bjælkelag med f.eks. cc 60 (afhængigt af terrassebordets dimension). Ovenpå det kommer så terrassebordene. Din konstruktion er lidt anderledes, hvad jeg kan se, med bærende bjælke i to retninger og ret spinkelt bjælkelag med kort spændvidde i stedet. Har jeg forstået det rigtigt? Det fungerer sikkert også, men måske lidt sværere, hvis man vil beregne passende dimensioner.

sådan gjorde vi, hvis det kan være til nogen hjælp: https://mobil.byggahus.se/forum/altan-uteplats/260414-ett-tradacksprojekt-vid-sommarstugan.html

tomjakob sagde:
Okay, men jeg kører på 95x95. er nok ikke kyndig nok til at skrue lime:) og føles spontant lettere at sætte 95x95 direkte.
det bliver bedre at skrue lime 2 stk 2"4 de slår sig ikke lige så nemt

men stolper bør fungere

tomjakob sagde:
Okej, men jag kører på 95x95. er nok ikke erfaren nok til at skruelim:) og føles spontant lettere at sætte 95x95 direkte.
Skruelim er let. Det er præcis hvad det lyder som, du fordeler rigeligt med trælim på den ene regel og så skruer du dem sammen.

jonne72 sagde:
Kan anbefale appen "lathunden" fra svenskt trä til dimensionering, der kan man regne på passende dimensioner på virke til en given spændvidde. Oftest bygger man med et lag bærende bjælke med støtte med visse mellemrum (f.eks. stolper) og ovenpå det (alternativt nedfældet i bærende bjælke for at spare højde) et lag bjælkelag med f.eks. cc 60 (afhængigt af terrassebrætdimension). Ovenpå det kommer så terrassebrættet. Din konstruktion er lidt anderledes, hvad jeg kan se, med bærende bjælke i to retninger og ret spinkelt bjælkelag med kort spændvidde i stedet. Har jeg forstået det rigtigt? Det fungerer sikkert også, men det er måske lidt sværere at beregne passende dimensioner.

sådan gjorde vi, hvis det kan være til nogen hjælp:
[link]
Hentede appen, indså at det bliver meget spinkelt. især hvis jeg skal have glas bagefter. må bruge stolper og måske bruge limtræ som bærende bjælke.

maah sagde:
Skruelimning er let. Det er præcis, hvad det lyder som, du fordeler rigeligt trælim på den ene regel og så skruer du dem sammen.
camaro1969 sagde:
det er bedre at skruelime 2 st 2"4 de slår sig ikke så let

men stolper bør fungere
Okay, så er det måske lige så godt at gøre det. kan man gøre dette også med trykimprægneret træ?

ja det går også med trykt tømmer. jeg skal gøre det snart.. men lader tømmeret tørre lidt først... så skal 2 sider høvles så man får fjernet V fugen mellem planker

limtræ har jeg ikke set som trykt. burde gå at løse med almindeligt regeltræ

Der findes, for den der er interesseret, trykt limtræs stolpe 90x90 hos mindst ét byggemarked, Google er din ven.

ghoti sagde:
Der findes, for den som er interesseret, trykt limtræsstolpe 90x90 på mindst et byggemarked, Google er din ven.
såg nu at det fandtes. men de var ikke gratis:)

Hvordan gør man med altan taget mod træfacaden? behøver jeg kappe og tage ned facaden? eller går det at lave et spor og trykke in typ overblik?

Gør om din planlægning for terrassen.

8 pæle i 2 rækker af 4. Sæt disse rækker 2.2 m henholdsvis 4.4 m fra huset.
Som bærende bjælker bruger du 45x195 og som gulvregler 45x120 med c/c 60 og derefter minimum 28 mm tykkelse på terrassebrædderne.
Alt baseret på spændviddetabellen her, http://www.petersprojekt.se/old/altan/bygga_altan.htm#dim

(tavlerne giver 45x195 og 45x145 men lidt mavefornemmelse behøves også)

• Synes
camaro1969
  • Laddar…
Limträ skal nok ikke behøves i bærelinjen. Sørg for, at du har støtte hele vejen ned under de bærende dele af stommen til taget/havestuen, så er det nok roligt.

Senest redigeret:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.