6,423 læst ·
22 svar
6k læst
22 svar
"Afveksling" af spær?
Det stemmer! Fandt gamle sømhuller nu hvor du siger det. Vinklen på dem ser ud som tegningen.M myrstack sagde:Har der muligvis stået en bærende væg under disse spær?
For mig er der flere mistænkelige ting.
Først indikerer dimensionen på underrammen noget andet end en midlertidig konstruktion til at stabilisere under byggeriet, din gevindstang indikerer desuden det. Konsollerne ser ud til at holde underrammen oppe på et antal spær.
Derefter er dine nuværende spær ikke i overensstemmelse med tegningen, du vedlægger. Ifølge tegningen ville der næppe være plads til at indrette en overetage, og jeg synes det ser ud som om nogen har konverteret en sadeltagstol til en rammespær. Har du muligvis gamle sømhuller et sted i din underramme?
konstruktør burde se på dette
Tror I, den har en bærende konstruktion nu når der ikke er etagedæk og overetage tilbage på den del af huset?

Okay, men du vil tro, at de diagonale kan fjernes?J justusandersson sagde:
Vi har forligt os med tanken om, at vi ikke har nogen flotte spær, og de skal beklædes, kan vi ikke fjerne dem, må de blive, og en eller anden flot løsning kan løses
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 indlæg
Jeg ville ikke fjerne det, der ligner en tagstolpe på længden.
Tagstolene er ikke rene W tagstolpe, dette for at give mere plads på overetagen.
Virker lidt FOR veludført for at være en efterladt midlertidig afstiver, det kan være, at de er nødvendige, hvis gavlspidsen står på gavlvæggen. Er gavlene lavet i ét stykke med stolper nedefra og op, så er skråstiveren ikke for at støtte gavlvæggen.
På et billede synes jeg at se en bjælke på den anden side under mellemloftet, er det sådan? Så har den længdegående tagstolpe måske en opgave i at holde både mellemloftet og taget oppe.
Protte
Tagstolene er ikke rene W tagstolpe, dette for at give mere plads på overetagen.
Virker lidt FOR veludført for at være en efterladt midlertidig afstiver, det kan være, at de er nødvendige, hvis gavlspidsen står på gavlvæggen. Er gavlene lavet i ét stykke med stolper nedefra og op, så er skråstiveren ikke for at støtte gavlvæggen.
På et billede synes jeg at se en bjælke på den anden side under mellemloftet, er det sådan? Så har den længdegående tagstolpe måske en opgave i at holde både mellemloftet og taget oppe.
Protte
Yes det stemmer, der var en bærende bjælke, som vi skiftede ud til en IPE 200, da vi begyndte at rive ned.prototypen sagde:
Jeg ville ikke fjerne det, der ligner en tagstol på længden.
Tagstolene er ikke rendyrkede W tagstole, dette for at give mere plads på overetagen.
Virker lidt FOR veludført til at være en efterladt midlertidig støtte, det kan være, de er nødvendige, hvis gavlspidsen står på gavlvæggen. Er gavlene lavet i ét stykke med stolper nedefra og op, så er skråstøtten ikke for at støtte gavlvæggen.
På et billede synes jeg at kunne se en bjælke på den anden side under mellemloftet, er det sådan? Så har den langsgående tagstol måske en opgave i at bære både mellemloftet og taget.
Protte
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Det er nok desværre sådan, at dette er et problem, der ikke egner sig særligt godt til diskussion over nettet. Jeg bliver mere forvirret for hvert billede. Kigger man på tegningen i indlæg #18, så er planer og facade/sektion tegnet i forskellige skala. Har man skiftet retning på spær?
Haha ja nej jeg ved faktisk ikke. Dette var, hvad jeg fik fat på via det digitale tegnearkiv.J justusandersson sagde:
Forstår at det er meget svært at give et svar via et forum. Men jeg takker så hjerteligt for jeres svar!
Klik her for at svare
Lignende tråde
-
Limträbalk i nock på gammalt torp, avväxling, ta bort takstolar?
Byggnadsvård -
Spær - Afveksling eller forstærkning af 1 spær.
Byggematerialer & Byggeteknologi -
Afstivning af spær
Byggematerialer & Byggeteknologi -
Avväxling takstolar, kupa brutet tak
Tak & Vind -
Afbalancering af to spær
Byggematerialer & Byggeteknologi