Hej,

Vi har et hus fra 63 med en indrettet loft. Da loftshøjden var meget begrænset der, har vi valgt at åbne op til kip med synlige tagspær. På den ene side sidder der en form for "omfordeling" eller lignende, venligst se billederne nedenfor. Er dette noget, der stadig er nyttigt i dag, når etagedækket ikke længere er der? Kan den eventuelt fjernes uden at bringe noget i fare? Eller måske kan man omfordele på en anden måde?
Den er der, hvor jeg har sat den røde streg på tegningen.
Tak på forhånd!
Trækonstruktion med synlige bjælker og afstivninger under loftet i et renoveringsprojekt i et hus fra 1963 med synlige tagspær.
Plantegning af hus med rødt mærke, der viser en mulig bærende væg.
Tværsnitsdiagram af et hus fra 1963 med takstoler synlige og en rød streg markerer et strukturelt element til diskussion om mulig fjernelse.

Ingen som tør udtale sig om, hvad denne "triangel" har været til, og om den eventuelt kan fjernes?

Arrangementet, som du taler om, ser ud til at være en rest fra byggeriet, tænkt som en midlertidig stabilisering. Med råspont på ydertaket og længdegående vægge i stueetagens midte tror jeg ikke, at det er nødvendigt. Selve spærkonstruktionen ser ud til at være lidt hjemmegjort, så dem skal man nok ikke røre ved.

Jeg havde noget lignende tværs nogle af vores tagspær. Snedkeren sagde, at det var ret almindeligt, at man gjorde sådan, når man rejste tagspær før i tiden, for at have lidt stabilitet i sideled under byggeriets gang. Iof generede det ikke hos mig, så vores skråstiver sidder stadig...

J justusandersson sagde:
Arrangementet som du taler om, ser ud til at være en rest fra bygningen, beregnet som en midlertidig stabilisering. Med råspont på ydre taget og langsgående vægge i stueetagens midte, tror jeg ikke det er nødvendigt. Selve spærerne ser ud til at være lidt hjemmestrikkede, så dem skal man nok ikke røre ved.
Ah okay, så du tror det skal være muligt at fjerne den? :)
Ja, vi ville først af med støttebenene, men forstod ret hurtigt, at det ville blive et håbløst projekt, hvis vi ikke ønskede at bygge spærerne om. De er sammensat og lappet nogle steder.

O olofh sagde:
Jeg havde noget lignende på tværs af nogle af vores spær. Tømreren sagde, at det var ret almindeligt, at man gjorde sådan, når man rejste spær før hen for at have lidt stabilitet i sidled under byggeriets gang. Hos mig var det i øvrigt ikke til gene, så vores skråstiver sidder stadig...
Okay, åbnede I til kip? Der sidder nemlig en gevindstang, så man kan spænde den op på midten. Derfor jeg undrede mig, om det var en "afveksling" for bjælkelaget.

• Trækonstruktion i loft med bærende bjælker og en rund stang, potentielt en del af et renoveringsprojekt med fokus på nock af bygningen.
L Lindev92 sagde:
Okej, åbne I til kip? Det sidder nemlig en gevindstang, så man kan spænde den på midten. Derfor jeg undrede mig om det var en "afveksling" for bjælkelaget.
nej. Totalrenoverede loftet, og det der ser mere seriøst ud end en midlertidig byggestræber. Du har nok brug for at kontakte en konstruktør for at få styr på dens funktion.

O olofh sagde:
nej. Totalrenoverede loftet og det der ser mere seriøst ud end en midlertidig byggestøtte. Du har nok brug for at kontakte en konstruktør for at få styr på dens funktion
Okay, tak for info. Har forsøgt at få kontakt med en konstruktør i over 2 måneder, men ingen som rigtigt har tid eller vil røre ved ældre huse her føles det som...

J justusandersson sagde:
Arrangementet som du taler om, virker at være en rest fra byggeriet, tænkt som en midlertidig stabilisering. Med råspont på ydertaget og længdegående vægge i stueetagens midte, tror jeg ikke, at det behøves. Selve spærerne virker at være lidt hjemmelavede, så dem skal man nok ikke røre.
Hvad tror du Justus, når du ser det supplerende billede?

Jeg ville have været lykkeligere, hvis jeg kunne se det på stedet. De diagonale brædder gør ingen nytte, dem kan du fjerne. Jeg tror ikke, at den horisontale bjælke gør det heller, men det er nok godt, hvis en person med konstruktionsindsigt kigger på det på stedet. Tagstolene er et hjemmebyggeri af en person, der ikke mestrer problemet. De efterligner en gitterværksløsning uden at gøre det på den rigtige måde. Denne usikkerhed er nok forklaringen på, hvorfor det ser ud som det gør.

J justusandersson sagde:
Jag hade varit lyckligare om jag kunde se det på plats. De diagonala brädorna gör ingen nytta, dessa kan du ta bort. Jag tror inte att den horisontella balken gör det heller, men det är nog bra om någon konstruktionskunnig person tittar på det på platsen. Takstolarna är ett hemmabygge av en person som inte behärskar problemet. De imiterar en fackverkslösning utan att göra det på rätt sätt. Denna osäkerhet är nog förklaringen till varför det ser ut som det gör.
J justusandersson sagde:
Jag hade varit lyckligare om jag kunde se det på plats. De diagonala brädorna gör ingen nytta, dessa kan du ta bort. Jag tror inte att den horisontella balken gör det heller, men det är nog bra om någon konstruktionskunnig person tittar på det på platsen. Takstolarna är ett hemmabygge av en person som inte behärskar problemet. De imiterar en fackverkslösning utan att göra det på rätt sätt. Denna osäkerhet är nog förklaringen till varför det ser ut som det gör.
Okej, super. Då vet jag lite iaf. Huset är byggt 63 och kort därefter valde man att inreda vinden. Vet inte hur mycket dem valde att ändra på takstolarna då. Kan några fler bilder i någon annan vinkel hjälpa att eventuellt säga om man kan ta bort det? Eller det krävs att någon fysiskt är på plats?

Jeg ville lede efter uventede samlinger i underrammerne i nærheden af den horisontale bjælke, som kunne pege på, at den udgør en afveksling mellem nogle af spærens underrammer. Dette bør gøres på stedet.

J justusandersson sagde:
Jeg ville lede efter uventede samlinger i underrammerne i nærheden af den horisontale bjælke, som kunne indikere, at den udgør en overgang mellem nogle af spærens underrammer. Dette bør gøres på stedet.
Okay, de eneste samlinger der findes på spær er midt på underarmene. Se billeder nedenfor.

• Tagkonstruktion med skarv på underarmene i centrum, stillads ses også.
  • Loftkonstruktion under renovering med trækonstruktioner, understøttende bjælker, værktøj og byggematerialer. Rød markering viser midterste skarv.
Når jeg ser det sidste billede forstår jeg bedre. Lad den horisontale bjælke blive. Den har sandsynligvis samme funktion som den, der findes til venstre. Måske er den kommet til i forbindelse med indretningen af loftet, og man opdagede da, at det svajede lidt for meget.

Har det muligvis stået en bærende væg under disse spær?

For mig er der flere mistænkelige ting
Først så indikerer dimensionen på underrammen noget andet end en midlertidig konstruktion at stabilisere under byggeriet, din gängstav indikerer desuden det. Konsumtionen ser ud til at holde op underrammen på et antal spær.
Derefter så er dine nuværende spær ikke ifølge den tegning du vedhæfter. Ifølge tegningen ville der næppe have været plads til at indrette nogen overetage, og jeg synes, det ser ud som om nogen konverterer en sadeltagstol til en rammetagstol. Har du muligvis gamle sømhuller et sted i din underramme?

konstruktør burde se på dette

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.